Ontwikkeling in adolescentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Autonomie in de derde graad
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
SAMENWONEN HOT or NOT ?? Van Taboe naar Hype
Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Ontwikkelingstraject kinderen
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Een eigen persoonlijkheid
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Stromingen en partijen
Jongvolwassene (Adolescent)
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Ontwikkeling en de basisschool
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Welkom ik maak me sterk.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Consumentengedrag Beslissen
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Gemaakt door Lars Courtens
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Doelgroepen Adolescentie
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Gewoon pubergedrag? Over Eigenheid en eigenwaarde
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling in adolescentie College 2; cognitieve veranderingen & autonomie en verantwoordelijkheid

Programma H2 Cognitieve veranderingen H4 Autonomie en verantwoordelijkheid

H2 Cognitieve veranderingen Use it or lose it Oftewel gebruik je hersens 75% van allochtone jongeren diploma Opvallend is ook dat de daling onder allochtone leerlingen groter is dan onder autochtone leerlingen. Voor het eerst is er een daling bij de Antilliaanse/Arubaanse, Surinaamse en Marokkaanse jongens. Onder de allochtone meisjes is aantal voortijdig schoolverlaters wel voortdurend gedaald De daling is het grootst in het voortgezet onderwijs. In het middelbaar beroepsonderwijs blijft de daling net als in schooljaar 2007/2008 achter bij de doelstelling. Opvallend is ook dat de daling onder allochtone leerlingen groter is dan onder autochtone leerlingen. Voor het eerst is er een daling bij de Antilliaanse/Arubaanse, Surinaamse en Marokkaanse jongens. Tot dusver bleef het percentage uitvallers onder deze groepen vrijwel stabiel. Onder de allochtone meisjes is aantal voortijdig schoolverlaters wel voortdurend gedaald

Verstandelijk vermogen groter Stabiliteit van intelligentie neemt toe Specifiek Aandacht neemt toe; verdeelde aandacht concentratievermogen nemen toe Geheugen kan meer vasthouden Beter planmatig en systematisch werken

Flynn-effect Onderzoekers hebben een interessant fenomeen ontdekt. Gemiddeld genomen nemen de prestaties op IQ testen wereldwijd al jarenlang toe: jongere generaties presteren beter dan oudere generaties. Per generatie neemt het gemiddelde IQ met ongeveer 10 punten toe. Dit wordt ook wel het Flynn-effect genoemd

Specifiek Aandacht neemt toe; verdeelde aandacht concentratievermogen nemen toe Geheugen kan meer vasthouden Beter planmatig en systematisch werken

Accommodatie=aanpassen denkkader aan nieuwe situatie Denkkader is denkstrategie Assimilatie werkelijkheid aanpassen aan wat men aankan Wat zegt dit over waar je opgroeit..

Piaget Formeel operationele fase, 11 jaar en ouder Ontwikkeling van het ruimtelijk denken Ontwikkeling van het abstract denken Leren logisch te denken en consequenties te trekken Adolescentie-egocentrisme

Redeneervermogen Propositioneel denken; Redeneren over wat zou kunnen zijn, los van de werkelijkheid. ‘Stel nou dat…’ Inductief denken; Van een specifiek geval naar het algemene. ‘Ik heb alleen maar witte zwanen gezien. Conclusie; alle zwanen zijn wit’ Deductief denken Van het algemene naar een specifieke situatie.

Voorbeeld van deductief redeneren Logisch Elke appel heeft een pit Een elstar is een appel Dus een elstar heeft een pit

Voorbeeld van deductief redeneren Mogelijk Elk mens is jarig op 5 januari Jij bent een mens Wanneer ben jij dan jarig? Abstract Alleen een echte Flieb heeft een nozie Pip is een Swork Kan Pip een nozie hebben? http://www.youtube.com/watch?v=YJyuy4B2aKU

Adolescentie-egocentrisme Imaginaire publiek ‘iedereen kijkt naar me’ Persoonlijke legende ‘Er is niemand zoals ik’ maar ook ‘niemand begrijpt me’ Metacognitie onstaat denken over het eigen denken Voorbeelden ?? Neemt af door decentralisatie, omgang met leeftijdsgenoten

Sociale cognitie en zelfkennis Meer mensenkennis persoonsbeschrijvingen uitgebreider Kijk naast je wat zie je/wie zie je toenemend inzicht in de mutual role oftewel verplaatsen in.. worden conventies (sociale regels) alleen gezien als sociale verwachtingspatronen neemt de zelfkennis toe, dat in sommige gevallen tot onzekerheid kan leiden http://www.youtube.com/watch?v=qf08mTku_c8&feature=related

H4 Autonomie & verantwoordelijkheid 4 hoofdterreinen waar de adolescent een keuze moet maken Ten aanzien van zichzelf; wie ben je? Ten aanzien van anderen; rolverdeling veranderd, keuze met wie je omgaat Kiezen van een levenspartner Kiezen voor een bepaalde levensfilosofie

Verandering Kenmerken van verandering tussen kindertijd en volwassenheid: Verantwoordelijkheid Onafhankelijkheid Vrijheid

Psychosociale rijpheid Individuele bekwaamheid; zelfbeheersing, zelfvertrouwen & eigen initiatief Interpersoonlijke bekwaamheid; mogelijkheden om anderen te vertrouwen, te communiceren, relaties aangaan en onderhouden Sociale bekwaamheid; open staan voor andere mensen, tolerantie

Scheiding en individuatie Adolescent komt los van emotionele onafhankelijkheid van ouders en wordt een apart individu. Margaret Mahler – eerste scheiding tijdens kindertijd (oa hechting). Tweede scheiding in adolescentie. Gevolg idolen!!!

Autonomie Loskomen van emotionele binding aan ouders Durven afgaan op eigen oordeel Durven ingaan tegen druk van leeftijdgenoten

Ouderbindingen – te sterke binding Vier vormen van te sterke ouderbindingen: Positieve vaderbinding; geen initiatief Negatieve vaderbinding; intolerantie autoriteit Positieve moederbinding; liefde en acceptatie als vanzelfsprekend Negatieve moederbinding; problemen met hechting en affectieve relaties

Generatiekloof.... Is die er..noem eens wat voorbeelden Normen en waarden Domeinen zoals: School Vrienden/partners Risicovol gedrag(drugs!!) Vrije tijd (films,muziek Prive Sociale omgang Welke wel ouders welke niet...dochters vaders moeders zoons

Overige veranderingen Balans vrijheid – betrokkenheid Wanneer wel..bv. uitgaan Weerstand is nodig om autonomie te verwerven Maatschappelijke status Sociaal; eigen beslissingen binnen gezin Wettelijk; bijv. 16 jr brommer Politiek; 18 jr stemrecht Economisch; bijbaantje, jongereneconomie Big bussiness!!!

Sneakers: 1. Converse 2. Nike 3. Adidas Gsm’s: 1. iPhone 2. Samsung 3 Sneakers: 1. Converse 2. Nike 3. Adidas Gsm’s: 1. iPhone 2. Samsung 3. Nokia Make-up 1. Bourjois 2. Maybelline 3. Nivea Beauté Parfum/deo’s (vrouw) 1. Chanel 2. Gucci 3. Armani Jeans: 1. Diesel 2. Levi’s 3. Replay Kledingmerken: 1. Diesel 2. Only 3. G-Star Kledingwinkels: 1. H&M 2. Zara 3. Hunkemöller

Studiehuis Leven lang leren Leren leren Levensonderhoud Eigen vermogen, zelfstandigheid Bevordert positief zelfbeeld en autonomie

Extra uitgelicht Flynn-effect http://www.teleblik.nl/media/11093

Volgende keer Hoorcollege: H5 en H6