Ontwikkeling in adolescentie College 2; cognitieve veranderingen & autonomie en verantwoordelijkheid
Programma H2 Cognitieve veranderingen H4 Autonomie en verantwoordelijkheid
H2 Cognitieve veranderingen Use it or lose it Oftewel gebruik je hersens 75% van allochtone jongeren diploma Opvallend is ook dat de daling onder allochtone leerlingen groter is dan onder autochtone leerlingen. Voor het eerst is er een daling bij de Antilliaanse/Arubaanse, Surinaamse en Marokkaanse jongens. Onder de allochtone meisjes is aantal voortijdig schoolverlaters wel voortdurend gedaald De daling is het grootst in het voortgezet onderwijs. In het middelbaar beroepsonderwijs blijft de daling net als in schooljaar 2007/2008 achter bij de doelstelling. Opvallend is ook dat de daling onder allochtone leerlingen groter is dan onder autochtone leerlingen. Voor het eerst is er een daling bij de Antilliaanse/Arubaanse, Surinaamse en Marokkaanse jongens. Tot dusver bleef het percentage uitvallers onder deze groepen vrijwel stabiel. Onder de allochtone meisjes is aantal voortijdig schoolverlaters wel voortdurend gedaald
Verstandelijk vermogen groter Stabiliteit van intelligentie neemt toe Specifiek Aandacht neemt toe; verdeelde aandacht concentratievermogen nemen toe Geheugen kan meer vasthouden Beter planmatig en systematisch werken
Flynn-effect Onderzoekers hebben een interessant fenomeen ontdekt. Gemiddeld genomen nemen de prestaties op IQ testen wereldwijd al jarenlang toe: jongere generaties presteren beter dan oudere generaties. Per generatie neemt het gemiddelde IQ met ongeveer 10 punten toe. Dit wordt ook wel het Flynn-effect genoemd
Specifiek Aandacht neemt toe; verdeelde aandacht concentratievermogen nemen toe Geheugen kan meer vasthouden Beter planmatig en systematisch werken
Accommodatie=aanpassen denkkader aan nieuwe situatie Denkkader is denkstrategie Assimilatie werkelijkheid aanpassen aan wat men aankan Wat zegt dit over waar je opgroeit..
Piaget Formeel operationele fase, 11 jaar en ouder Ontwikkeling van het ruimtelijk denken Ontwikkeling van het abstract denken Leren logisch te denken en consequenties te trekken Adolescentie-egocentrisme
Redeneervermogen Propositioneel denken; Redeneren over wat zou kunnen zijn, los van de werkelijkheid. ‘Stel nou dat…’ Inductief denken; Van een specifiek geval naar het algemene. ‘Ik heb alleen maar witte zwanen gezien. Conclusie; alle zwanen zijn wit’ Deductief denken Van het algemene naar een specifieke situatie.
Voorbeeld van deductief redeneren Logisch Elke appel heeft een pit Een elstar is een appel Dus een elstar heeft een pit
Voorbeeld van deductief redeneren Mogelijk Elk mens is jarig op 5 januari Jij bent een mens Wanneer ben jij dan jarig? Abstract Alleen een echte Flieb heeft een nozie Pip is een Swork Kan Pip een nozie hebben? http://www.youtube.com/watch?v=YJyuy4B2aKU
Adolescentie-egocentrisme Imaginaire publiek ‘iedereen kijkt naar me’ Persoonlijke legende ‘Er is niemand zoals ik’ maar ook ‘niemand begrijpt me’ Metacognitie onstaat denken over het eigen denken Voorbeelden ?? Neemt af door decentralisatie, omgang met leeftijdsgenoten
Sociale cognitie en zelfkennis Meer mensenkennis persoonsbeschrijvingen uitgebreider Kijk naast je wat zie je/wie zie je toenemend inzicht in de mutual role oftewel verplaatsen in.. worden conventies (sociale regels) alleen gezien als sociale verwachtingspatronen neemt de zelfkennis toe, dat in sommige gevallen tot onzekerheid kan leiden http://www.youtube.com/watch?v=qf08mTku_c8&feature=related
H4 Autonomie & verantwoordelijkheid 4 hoofdterreinen waar de adolescent een keuze moet maken Ten aanzien van zichzelf; wie ben je? Ten aanzien van anderen; rolverdeling veranderd, keuze met wie je omgaat Kiezen van een levenspartner Kiezen voor een bepaalde levensfilosofie
Verandering Kenmerken van verandering tussen kindertijd en volwassenheid: Verantwoordelijkheid Onafhankelijkheid Vrijheid
Psychosociale rijpheid Individuele bekwaamheid; zelfbeheersing, zelfvertrouwen & eigen initiatief Interpersoonlijke bekwaamheid; mogelijkheden om anderen te vertrouwen, te communiceren, relaties aangaan en onderhouden Sociale bekwaamheid; open staan voor andere mensen, tolerantie
Scheiding en individuatie Adolescent komt los van emotionele onafhankelijkheid van ouders en wordt een apart individu. Margaret Mahler – eerste scheiding tijdens kindertijd (oa hechting). Tweede scheiding in adolescentie. Gevolg idolen!!!
Autonomie Loskomen van emotionele binding aan ouders Durven afgaan op eigen oordeel Durven ingaan tegen druk van leeftijdgenoten
Ouderbindingen – te sterke binding Vier vormen van te sterke ouderbindingen: Positieve vaderbinding; geen initiatief Negatieve vaderbinding; intolerantie autoriteit Positieve moederbinding; liefde en acceptatie als vanzelfsprekend Negatieve moederbinding; problemen met hechting en affectieve relaties
Generatiekloof.... Is die er..noem eens wat voorbeelden Normen en waarden Domeinen zoals: School Vrienden/partners Risicovol gedrag(drugs!!) Vrije tijd (films,muziek Prive Sociale omgang Welke wel ouders welke niet...dochters vaders moeders zoons
Overige veranderingen Balans vrijheid – betrokkenheid Wanneer wel..bv. uitgaan Weerstand is nodig om autonomie te verwerven Maatschappelijke status Sociaal; eigen beslissingen binnen gezin Wettelijk; bijv. 16 jr brommer Politiek; 18 jr stemrecht Economisch; bijbaantje, jongereneconomie Big bussiness!!!
Sneakers: 1. Converse 2. Nike 3. Adidas Gsm’s: 1. iPhone 2. Samsung 3 Sneakers: 1. Converse 2. Nike 3. Adidas Gsm’s: 1. iPhone 2. Samsung 3. Nokia Make-up 1. Bourjois 2. Maybelline 3. Nivea Beauté Parfum/deo’s (vrouw) 1. Chanel 2. Gucci 3. Armani Jeans: 1. Diesel 2. Levi’s 3. Replay Kledingmerken: 1. Diesel 2. Only 3. G-Star Kledingwinkels: 1. H&M 2. Zara 3. Hunkemöller
Studiehuis Leven lang leren Leren leren Levensonderhoud Eigen vermogen, zelfstandigheid Bevordert positief zelfbeeld en autonomie
Extra uitgelicht Flynn-effect http://www.teleblik.nl/media/11093
Volgende keer Hoorcollege: H5 en H6