Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe operationaliseer je dit vanuit de ontwikkelingspsychologie?
Advertisements


Opvoeden in de puberteit
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Morele ontwikkeling en opvoeding
Het begint bij het jonge kind
Hoe bereid je lessen voor?
Dossier Empowerment.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Opbouw van de Hersenen.
Expertgroep Adolescentieperiode
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Ook6/7.
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het jonge kind
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling deel A
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Ontwikkeling en de basisschool
Kind in ontwikkeling deel A
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Levenslooppsychologie werkcollege 5
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levenslooppsychologie Hoorcollege 5
Levensbeschouwelijk leren
Psychologieles 4 lesweek 4
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Het puberbrein; werk in uitvoering
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Morele dilemma’s.
BOM-model PV 25/03/2014.
Doelgroepen Adolescentie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Herstellend handelen – hergo introductie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent

DO IT

L ees en luister E voceer motivatie E xternaliseer gedachten R egisseer je eigen lot

Terugblik Fysieke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Piaget Vygotsky Informatieverwerkingstheorie Sociale ontwikkeling Zelfbeeld, vriendschappen, moreel redeneren, invloed van games/tv op sociale ontwikkeling, agressie bij kleuters

Thema Adolescent Programma: Introductie Thema Adolescentie Verwerkingsopdrachten Focus Identiteitsontwikkeling Zelfstandig werken aan Eindopdracht

Adolescentie Hoe zou je deze fase omschrijven? Wanneer begint het? Wat zijn belangrijke veranderingen? Wat zijn belangrijke uitdagingen voor jongeren en hun ouders?

Fysieke ontwikkeling Belangrijke ontwikkelingen: Groeispurt Eerste menstruatie en eerste ejaculatie Van kinderlichaam naar een volwassenlichaam Veranderingen worden met belangstelling gevolgd en kunnen leiden tot groter zelfvertrouwen of juist verwarring

Kohlberg: morele ontwikkeling Ontwikkeling van cognitieve vaardigheden brengt moreel redeneren op een hoger niveau. Opdracht: Kohlberg gebruikte morele dilemma’s om te kunnen zien in welke fase van de morele ontwikkeling een persoon zich bevindt. Lees het verhaal van Heinz Geef bij ieder stadia een mogelijk ‘ja-argument’ en een ‘nee- argument’

Morele ontwikkeling – Lawrence Kohlberg Kohlberg’s stadia van morele ontwikkeling Stadium 1. Preconventionele moraal directe consequenties, gericht op zelf, straf vermijden, waar heb ik er zelf aan? Stadium 2. Conventionele moraal Wat vindt de maatschappij goed? Wat is in het algemeen aanvaard. In stand houden van maatschappelijke orde. Stadium 3. Postconventionele moraal Goed en slecht zijn universele en individuele principes, er zijn geen duidelijke regels, per situatie en per persoon afhankelijk. Wat is goed voor de mensheid, de aarde, het universum?

Een moreel dilemma http://zap.psy.utwente.nl/zaps/zaps/zaps/morele_ontwikkeling.res/frames.html

Morele ontwikkeling Geweten Zouden jullie... - stelen - een overval plegen - een pistool op iemand richten - iemand bedreigen - moorden

Video The Heist

Vroege en late rijping Of een adolescent ‘vroeg-rijpend’ of ‘laat-rijpend’ is kan invloed hebben op zijn identiteitsontwikkeling of zelfbeeld. Opdracht: Zoek op: wat zijn de gevolgen van vroege en late rijping bij jongens en bij meisjes?

Groei van de hersenen Aantal neuronen neemt toe Verbindingen worden complexer Sterke ontwikkeling van prefrontale cortex: denken, oordelen, inschatten Maar: nog niet volgroeid!  effect op beheersing van impulsen?

Puberbrein volgens Eveline Crone Onderzoek naar de hersenen van adolescenten. Hoe ontwikkelt het adolescenten- brein zich? Waarom vertonen adolescenten risciovol gedrag? Wat is het verband met kortetermijn- planning en langetermijn-planning? video

Cognitieve ontwikkeling Hoe denken adolescenten? Belangrijkste veranderingen op gebied van: Abstract denken, logisch redeneren, relatief/absoluut Piaget: formeel operationele fase Informatieverwerkingstheorie: verbetering in geheugen, mentale strategieën. Meta-cognitie

Sociale ontwikkeling en persoonlijkheidsontwikkeling Ontwikkeling van zelfbeeld, eigenwaarde en identiteit. Belangrijke theorieën van: Erik Erikson James Marcia

Psychosociale theorie – Erik Erikson Verder op de psychoseksuele theorie van Freud Nadruk op sociale interactie De psychosociale ontwikkeling omvat veranderingen in de manier waarop we aankijken tegen onze interacties met anderen, tegen het gedrag van anderen en tegen onszelf als leden van de maatschappij Elk stadium heeft een crisis/conflict dat nooit HELEMAAL wordt opgelost.

Samenvatting stadia Erikson

Identiteitsontwikkeling ‘Moratorium’ - afkomstig van het Latijnse morari, uitstellen Psychosociaal Moratorium (Erikson) – een waarin adolescenten zich tijdelijk onttrekken aan de verantwoordelijkheden van de volwassenheid. Ontdekken, exploreren, experimenteren. Niet iedereen krijgt die kans... James Marcia ging verder op de theorie van Erikson

Identiteitsontwikkeling volgens James Marcia Crisis – verschillende alternatieven uitproberen Binding – commitment, psychologische investering

Morgen Expertgroep Proeftoets Feedback factsheets – meenemen/uitprinten Lunch