Opgroeien in de stad les 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Workshop Knallende ruzie
Lesprogramma: 1. Tekst overnemen in schrift. 2. Filmfragment met vragen, 3. Boek: zelfstandig in stilte maken 1, 7, 8, 22, 32, 42, 45, 46 en 47 Beoordeling:
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
De pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Welkom op onze thema-avond
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
Visie & Strategie.
Wiki Interculturele communicatie
Aan de slag met waarderend vernieuwen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Portfolio Presentatie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Oriëntatie op het beroep
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Oic even weken..
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
sociologie en diversiteit
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Rob Goossens De Werkomschrijving.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H2 Een leven lang leren.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Consumenten-gedrag Het gezin
Suïcidepreventie Amsterdam
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Opgroeien in de stad les 3 Agenda Actualiteit Socialisatie Cultuur Straatcultuur Werken aan het wijkportret

Socialisatie Een proces van cultuuroverdracht Leren van de ander, bedoeld en onbedoeld Aan de hand van socialisatieagenten Primaire socialisatie: gezin en peergroup Secundaire socialisatie: school, verenigingen, werk. Gaat om aanleren van verschillende rollen, leren switchen tussen rollen. Tertiair: massamedia

Socialisatie in de straatcultuur Primaire socialisatie: de straatcultuur is eigen, een levensstijl: Tony Montana. Secundaire socialisatie: straatcultuur als urban lifestyle en een van de stijlen waar je uit kan kiezen.

Jouw socialisatie Bespreek in tweetallen hoe de overdacht van normen en waarden bij jou verlopen is: wie waren hierin belangrijk en wat deden zij; welke invloed heeft jouw socialisatie op jouw visie op opgroeien en opvoeden in de stad; welke invloed heeft het gehad op de manier waarop jij naar jullie wijk kijkt?

Cultuur Wat is jouw associatie bij Cultuur? Hoe kom je hier op?

Cultuur als sociologische begrip Geheel van opvattingen, dat door samenlevingsverbanden wordt gedragen en dat door middel van leerprocessen wordt verworven en overgedragen.

Opvattingen Waarden: wat is goed, juist en na te streven Normen: gedragsregels voor handelen verbonden aan verwachtingen Regels: afspraken waar men zich aan houdt Van abstract naar concreet.

Leren Socialisatie Internaliseren: het wordt als iets eigens ervaren.

Samenlevingsverbanden Cultuur van een land, een etnische groep, een jongeren groep, een organisatie, een klas, een leeftijdsgroep. Cultuurverschillen hebben hier mee te maken: Dominante – subcultuur Nederlands – Frans Ouderen – jongeren Autochtoon - allochtoon

Wat is wat? Cross-cultureel Inter-cultureel Multi-cultureel

Straatcultuur Kijk Wat herken je hier uit het hoofdstuk over straatcultuur? Waarom komen er nu ook Poolse woorden in de straattaal? Waarom zijn er nog steeds zo weinig Chinese woorden?

Geef hier je commentaar op

Debat Kan je dit (criminaliteit onder jongeren in Amsterdam West) verklaren met de kennis die jullie nu hebben over straatcultuur? Een debat. Ik verklaar dit vanuit de straatcultuur omdat.. Ik kan dit niet verklaren vanuit de straatcultuur omdat…..

De essenties van straatcultuur Straatcultuur als stedelijk fenomeen: individualisering; vermindering sociale controle op straat; diversiteit in leefstijlen Primaire of secundaire socialisatie: een manier van leven of een lifestyle? Een masculine cultuur waarin meiden een specifieke plek hebben

De essenties van straatcultuur Straatcultuur en burgercultuur, een ambivalente verhouding: straatcultuur zet zich af tegen de burgercultuur; burgercultuur is bang van de straatcultuur. Toch beïnvloeden ze elkaar. Identiteitsvorming. Denk hier eens over na: “het is makkelijker iemand van de straat te halen dan de straat uit iemand te halen.”

De essenties van straatcultuur De economische habitus. Jongeren komen op straat snel in aanraking met drugshandel, diefstal en heling. Zij leren in de straatcultuur vaardigheden die hier goed van pas komen. Dus…. Deze vaardigheden zijn echter ook te gebruiken om een eigen (legaal) bedrijf op te zetten.

Aan de slag met jullie wijkportretten Ga de wijk in en maak foto’s vanuit het perspectief van kinderen en jongeren. Als het lukt, maak al vast een praatje met kinderen, jongeren of volwassenen over het opgroeien hier of maak een afspraak voor een gesprekje.

Huiswerk Zoek feitelijke gegevens over jullie wijk op in de wijkscan. Maak foto’s Voer wat gesprekken Voor vrijdag hebben jullie een opzet gemaakt van jullie wijkportret en wat ervaringen met gesprekken voeren.