Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe kun je Geloven? 1.
Johari venster & feedback
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Euripides Medea 1e epeisodion
Doelstellingen formuleren
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Tevreden studenten. Hoge waardering
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Vergaderen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Communicatie en dementie
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Onze doelen en visie in beeld
Een gesprek is meer dan praten alleen!
SCRUM Agile ontwikkelen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
In een jeugdgevangenis
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Methodiek: Plancyclus
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Wat verwacht je?. Lege schriften… Alles is nog mogelijk!
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Executieve functies Marije Ruben.
LOB zeven stappen naar succes
Gesprekstechnieken Les 5.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten

Uitstelgedrag: Hoe help je een student aan de gang?  Stap 1: stimuleren van reflectie  Stap 2: formuleren van een toekomstbeeld  Stap 3: maken van een actieplan

Stap 1: stimuleren van reflectie In deze fase moet de student bewust worden van wat hij (niet) doet en van de consequenties van zijn studie gedrag. Vragen naar feiten: hoe heb je precies gewerkt? Hoeveel uur per dag? Per week? Op welke tijden? Vragen naar gevoel:het is dus niet gelukt je aan je voornemen te houden. Hoe voelt dit voor je? Vragen naar doelen: wat wil je in ieder geval halen dit jaar? Vragen naar gevolgen: hoe sta je er nu precies voor, hoeveel studiepunten heb je gehaald? Welke tentamens moet je nog herkansen? Wanneer?

Stap 2: Formuleren van een toekomstbeeld Het uiteindelijke doel is van de begeleider is dat de student zich een beeld vormt van zijn toekomst en die toekomstactief vorm geven.  Wat is je droom?  Wat wil je bereiken?  Wanneer zul je tevreden zijn?  Welke criteria heb je voor succes?

Stap 3: Maken van een actieplan Je gaat in deze fase de realiteit herkennen en accepteren. Je gaat de werkelijkheid benoemen. Wanneer ga je beginnen? Wat ga je precies doen? Welke ondersteuning heb je nodig? Welke obstakels moet je omzeilen? Wanneer is je plan geslaagd? Hoe groot acht je de kans dat dit gaat lukken?

Het slechtnieuwsgesprek  Het doel van een slechtnieuwsgesprek is dat de persoon het nieuws hoort, begrijpt, beoordeelt en aanvaardt.

Fase 0: Voorbereiding Waar en wanneer vindt het gesprek plaats? Zorg voor een rustige plek. Hoe ga je het slechte nieuws formuleren? De boodschap moet kort en bondig zijn. Welke reacties verwacht je? Hoe denk je zelf te reageren? Als je hier alvast over nadenkt kan je het gesprek beter voeren. Welke toelichting geef je? Naast de emoties is er ook ruimte voor inhoudelijke informatie. Zet je argumenten vast duidelijk op een rij.

Fase 1: De mededeling  Je brengt het slechte nieuws zo snel mogelijk, na een korte inleiding waarin de aanleiding voor het gesprek en de procedure worden toegelicht.  Treuzel niet met de boodschap en stelt de boodschap niet uit.

Fase 2: Het opvangen van reacties  Laat de emoties van de student toe en reflecteert hierop.  Wacht geduldig de reactie van de student af

Fase 3: Aanvullende uitleg Geeft de aanvullende informatie die de student nodig heeft. Je houdt de informatie zo kort mogelijk. Ga geen discussie aan over het besluit. Geeft geen adviezen terwijl de student nog bezig is om het nieuws te accepteren

Fase 4: Oplossingen zoeken Werken aan een oplossing. Kijk of de student iemand heeft die hem opvangt na dit nieuws. Maak een nieuwe afspraak. Vat het gesprek samen en vraagt of de student alles begrepen heeft.

Scriptie blijft onder de maat: een probleemgesprek Gesprek bestaat uit 3 fases 1. zeggen waar het op staat 2. achterhalen van oorzaken 3. zoeken naar oplossingen

Fase 1 zeggen waar het op staat  Coach zegt rechtstreeks waar het op staat zonder er omheen te draaien  Hoe komt de boodschap aan?  Verwerken van de boodschap  Toelichten  Vervolg van het gesprek hangt af van de reactie (zie tabel)

Figuur 5.1 Ziet belang van het probleem wel Ziet belang van het probleem niet Herkent probleem wel 1 Opvangen reactie Zoeken naar oorzaken en oplossingen 3 Gevolgen doornemen (uitstel? onvoldoende?) Herkent probleem niet 2 Opvangen van reactie Voorbeelden geven 4 Boodschap herhalen en consequenties benoemen

Fase 2 achterhalen van oorzaken  Doel van deze fase is achterliggende oorzaken achterhalen  Aanwijzen hoofdoorzaak  Oorzaak nader bekijken  Geven en ontvangen van feedback

Fase 3 zoeken naar oplossingen  Zo uitgebreid zoeken naar oplossingen  Eventueel doorverwijzen naar andere begeleider  Oplossing hangt af van de aard van het probleem

Stoppen met de studie? Helpen bij een keuze probleem  Wel of niet doorverwijzen  Probleemverkenning Voors-en-tegens-techniek (zie tabel)  Prioritering  Afronding

Voors-en-tegens-techniek Voor stoppenTegen stoppen Meer tijd voor vriendenVind psychologie leuk Geen statistiekZal studievrienden missen Bijlessen zijn duurWeet niet wat ik moet Me niet meer stom voelenWil ouders niet teleurstellen Etc.