Methodiekontwikkeling 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
….een korte presentatie
H.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Disseminatie Masterclass RVO. Opzet Waarom? Wie? Wat? Waar? Hoe?
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Klinisch redeneren en evidence based practice
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Het perspectief van de oudere
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Onderzoeksvaardigheden 3
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe

SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Anders kijken, anders doen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Professionele ontwikkeling
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
ZORPLAN MAKEN!!!.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Methodiekontwikkeling 2 Voorstellen en inleiden van de lesopbouw: Gegevens: H.El-Gharbaoui@hr.nl Kamer: L02.345 www.med.hr.nl/brave

Lesopbouw: 08.45 uur Welkom! Hoe was jouw vakantie? Hebben we zin in het nieuwe cursusjaar?! Kennismaking en voorstelronde in groepjes Opzet: spelmethoden om elkaar beter te leren kennen 10.00 uur Korte pauze (15 minuten)

Lesopbouw: 1200 - 13.45 uur - Onderscheid tussen methodieken, methoden, interventies en instrumenten - Soorten methoden - Oefening: opzoeken en uitzoeken soorten methoden - Uitleg opdracht 1 - Discussie over evidence en practice based methoden en interventies - Uitwerken stellingen in groepjes a.d.h.v. de literatuur (boek: Zorg dat het werkt)

Kennismaking en introductie moduul: portret maken in groepjes van 4 - Hobby’s - stage - en wat nog meer opvalt

Praktijkervaring en stageplek: Waar loop je stage? Wat zijn tot nu toe jouw ervaringen? Welk hoofd leerdoel stel jij jezelf dit jaar op jouw stageplek?

Lesopbouw: Bespreken stage en ervaringen in de praktijk - Overstap maken naar de inhoud van het moduul Methodiek 2 (de studiehandleiding) start inhoud les 1 Samenvatting Plancyclus (powerpoint) Oefening a.d.h.v. een casus (Victor) 11.15-12.00 uur Grote pauze (eten en drinken)

Welke afspraken/gedragsregels? Je bent op tijd in de les. Ben je toch een keer later, meld dit dan van tevoren en vraag toestemming aan je docent. Je gebruikt geen mobieltjes in de les. Je concentreert je op de les en houd je niet bezig met andere zaken. Je komt voorbereid naar de les en neemt het lesmateriaal mee dat je nodig hebt. Je gedraagt je respectvol. Vormen van verbale agressie of intimidatie t.o.v. studenten en docenten zijn niet toegestaan.

De Plancyclus wie durft? Oriënteren Diagnosticeren Plannen Uitvoeren Evalueren

Oefenen met Victor Bepaal de probleemdefinitie en formuleer op basis daar van een hypothese. Waar loop je vast?

Methodieken De (basis)methodiek is een doordachte, vastgelegde en systematische manier van werken in een bepaald beroep. Een methodiek is tamelijk abstract. Methodiek maatschappelijkwerk, methodiek jongerenwerk. Gerelateerd aan een beroepscode voor deze beroepsgroep.

Methodes Een methode is een omschreven manier van systematisch werken om een bepaald doel te bereiken. Binnen een methodiek gebruik je verschillende methodes. Methodes zijn altijd ontwikkeld vanuit een bepaalde visie.

Instrumenten www.med.hr.nl/brave Een instrument is een precies omschreven en voorschrijvende manier van handelen als hulpmiddel om een doel te bereiken. Een instrument is veelal iets fysieks, zoals een observatielijst, screeningslijst, een folder, een protocol etc… www.med.hr.nl/brave

Indeling van methodes Persoonsgerichte methodes. Groepsgerichte methodes. Omgevingsgerichte methodes. Deze gaan uit van het handelen van de professional. Groepsgerichte methodes: bv. allerlei projecten en interventies die gaan over pesten in de klas of in de groep; methodes waarmee kinderen of jongeren leren samenwerken.

Indeling van methodes en interventies volgens Jos van der Lans Methodes of interventies gericht op: Zelfsturing Coachen Stimuleren Activeren Afhankelijk van mogelijkheden van de doelgroep en de rol van de professional. Rol professional bij zelfsturing: adviseur. Voorbeelden: PGB; Bewoners als opdrachtgevers van professionals in de wijk, bv. van wijkagent in buurten hier in R’dam; Strippenkaarten of Vochers. Rol professional bij coachen en stimuleren: coach of mentor. Voorbeelden: cursussen, scholing, ondersteuning van projecten. Rol van professional bij activeren: wijkagent. Doel is wel: activeren van hulpbronnen om beweging op gang te brengen. Voorbeelden: Bemoeizorg, gezinscoaching, Outreachende hulpverlening; Eigen kracht conferenties.

Ga eens op zoek Kijk in de databank van het NJI en zoek van iedere soort (van der Lans en Ewijk) een voorbeeld.

Opdracht 1 Onderzoek op de stageplek of er gewerkt wordt volgens een bepaalde methode of methodiek. Waarom is daar voor gekozen; welke visie of theorie ligt daar onder; weet men wat het effect is van deze methode; hoe vinden medewerkers het om met deze methode of volgens deze methodiek te werken? Maak er een presentatie van voor les 3.

Een andere indeling van methodes of interventies Nu gaat het over de mate waarin een methode of interventie bewezen effectief is. Het gaat ook over de relatie tussen de wetenschap en de praktijk. Kijk maar eens naar de twee artikelen.

Evidence based werken Ingegeven door een veranderende houding van overheid: van politieke sturing vooraf naar politieke controle achteraf. Ingegeven door toenemende mondigheid van cliënten: werkt de behandeling die mijn kind krijgt wel? Overgewaaid uit medische en later volwassen GGZ praktijken. Valt samen met toename kwantitatief empirisch onderzoek in sociale sector.

Evidence based interventies Effectiviteit van een methode of interventie, hoe wordt die bepaald? Waar is dit op gebaseerd? theoretisch onderbouwing onderzoek naar effectiviteit kosten effectiviteit keten effectiviteit Hoe zit het ethisch?

Oefening Onderzoek op de site van NJI welke soorten methoden er zijn. Hoe zijn deze methoden onderzocht? Tot welke conclusies komen jullie?

Indeling Een indeling naar de mate waar in een methode of interventie evidence based is. Zie de effectiviteitsladder. Daarnaast is er het onderscheid tussen evidence based en practice based als het gaat om de effectiviteit. Is het een onderscheid of vullen ze elkaar aan?

Evidence vs. pratice based werken Dossier Effectiviteit van jeugdinterventies - Uitgangspunten, Nederlands Jeugdinstituut

Intermezzo Effectiviteit en generieke en specifieke factoren en placebo effect. Hoe groot denk je dat het aandeel van de specifieke factoren van een methode zijn op het effect van deze methode?

Samenwerken Van Yperen stelt: top down implementatie van kennis, bottom-up laten zien wat werkt, wat niet en hier over uitwisselen met wetenschappers. Hutschemaekers: samenwerken met respect voor de eigen logica van wetenschap en praktijk.

Uitwerken stellingen in groepjes a. d. h. v Uitwerken stellingen in groepjes a.d.h.v. de literatuur (boek: Zorg dat het werkt)

Stelling Er is een niet te overbruggen verschil tussen wetenschap en (zorg)praktijk. Hierdoor werken wetenschappelijk bewezen effectieve interventies in de praktijk niet goed.

Het venijn zit in de staart Hutschemaekers stelt tenslotte dat de praktijk niet verbetert door evidence based interventies klakkeloos te implementeren in de praktijk en professionals deze klakkeloos te laten uitvoeren. Wat moet er dan wel gebeuren? Wat moet er wel gebeuren: wetenschap werkt samen met praktijk; eb werken in groter kwaliteitsbeleid van organisatie, goede monitoring en mogelijkheid tot bijstellen, effectviteitsonderzoeken kritisch lezen