Studiedag 15 oktober 2015 COR/FKR Waar staan we? 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Integrale handhaving en Wabo!
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Boekhouding.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Beleids- en Beheerscyclus
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Risico’s en gevaren van techniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Associated Members - Aangesloten Leden - Membres Associés AANGESLOTEN LEDEN.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Modellen voor de situatie dat het religieus instituut zelf niet meer de bestuurlijke verantwoordelijkheid kan dragen: Nieuw bestuur met niet-leden Kerkelijke.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Taakinvulling door de rekenkamer
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
1.3 Kwaliteitsborging.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Introductie OHSAS
Aansprakelijkheid van de organen van de VME na de WET van 2010
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
“Vertelt u over uzelf, uw onderneming, wensen, doelstellingen en toekomstvisie? Ik vertel u dan over de mogelijkheden voor een pensioenopbouw die bij u.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
Boekhouding en administratie
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Voorziening levensonderhoud Karel Prinsen 15 oktober 2015.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Deugdelijk bestuur binnen de groep Emmaüs Guido Van Oevelen 23 juni 2010.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Certificering van assetmanagement
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Landscape review Optimaal gebruik van EU-gelden: risico’s financieel beheer van de EU-begroting Alex Brenninkmeijer, Lid Europese Rekenkamer Presentatie.
(Im)materieel Erfgoed Studiedag 28 september
Draaiboek Voltooiing 1. “Heb je een goede dag, geniet ervan. Heb je een kwade dag, bedenk dan dat God ook die gemaakt heeft. Hij wil eenvoudig niet dat.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Financiële rechtmatigheid
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Transcript van de presentatie:

Studiedag 15 oktober 2015 COR/FKR Waar staan we? 1

Agenda Waar staan we? Guidelines for the Administration of the Assets in Institutes of Consecrated Life and Societies of Apostolic Life Patrimonium stabile Voorziening levensonderhoud 2

Waar staan we? Eén bankrekeningmaatregel Overschrijven vervoermiddelen Kostendelersnorm AOW Toeslagen Economische ontwikkeling Financiële markten Overheidsbeleid ANBI Guidelines for the Administration of the Assets in Institutes of Consecrated Life and Societies of Apostolic Life 3

3 Hoofdstukken: 1.Het beheer/bestuur van goederen 2.Samenwerking met de locale Kerk, andere Instituten en adviseurs 3.Vorming 4

1. Het beheer van goederen Dit eerst deel onderzoekt enkele elementen en procedures die het correcte en gezonde beheer van de goederen van Instituten van gewijd leven en Sociëteiten van apostolisch leven bevorderen. 1.1 Charisma, missie, werken en planning  Bepalen welke werken en activiteiten men moet voortzetten, en welke moeten worden afgestoten of veranderd.  Procedures invoeren die een goede planning mogelijk maken van het gebruik van hulpbronnen; het gebruik van budgetten en begrotingen; controle en bijsturing van afwijkingen van de begroting; toezicht op het beheer, het zorgvuldig lezen van financiële overzichten; besluitvorming over stappen die gezet moeten worden.  Opstellen van langetermijnplannen en van prognoses. 5

 Begrotingen niet alleen invoeren voor de werken, maar ook voor de communiteiten, als middel om leden van het Instituut te vormen in de economische aspecten van ons leven, om het gemeenschappelijk bewustzijn op dit terrein te vergroten, en om vast te stellen hoe het feitelijk staat met de mate van persoonlijke en gemeenschappelijke armoede.  Een passend volgsysteem invoeren voor werken die verlies lijden, plannen opstellen om het tekort te verminderen.  Aandacht besteden aan de duurzaamheid (geestelijk, relationeel en economisch) van werken, en, als die in het geding is, de werken zelf opnieuw bekijken.  Waar nodig nieuwe structuren creëren die gemakkelijk aan te passen en te beheren zijn, die minder tijd opslorpen, en die in tijden van weinig roepingen gemakkelijk zijn over te dragen of in te krimpen zonder grote managementkosten. 6

1.2 Transparantie en toezicht: waarborg voor integriteit Hogere Oversten en hun Raden:  interne controlesystemen ontwikkelen, die passen bij de omvang van de werken, en die gebaseerd zijn op een passende scheiding van verantwoordelijkheden, met een helder systeem van bevoegdheden.  erop toe te zien dat de missie die met de goederen wordt uitgevoerd, overeenkomt met de principes van het Evangelie, en dat zij tegelijkertijd wordt uitgevoerd op kosteneffectieve wijze.  een duidelijk beeld te hebben van hoe alle werken binnen iedere provincie worden beheerd.  investeringsplannen en jaarbudgetten vóór het begin van het boekjaar goed te keuren.  een goede documentatie en registratie van financiële transacties te eisen. 7

1.2 Transparantie en toezicht: waarborg voor integriteit Economen:  periodiek verslagen te presenteren aan de Hogere Oversten en hun Raden over de bestuurlijke, beheersmatige en financiële staat van het Instituut, de provincie of het afzonderlijke werk.  alle transacties en contracten te documenteren op een manier die de betreffende burgerlijke staat wettelijk verlangt.  moderne systemen te gebruiken voor de opslag en archivering van gegevens. 8

1.3 Rapportages en jaarrekeningen  jaarrekeningen op te stellen naar uniforme, internationale normen, en algemeen geaccepteerde nationale en internationale regels voor boekhouding, rapportagemodellen en evaluatiecriteria voor de balansposten in te voeren.  voor alle werken externe goedkeuring van de jaarrekening in te voeren, zowel als zgn. audits, met verklaringen van goed economisch bestuur door het Instituut.  ondersteuning te vragen van gekwalificeerde deskundigen. Transparantie en betrouwbaarheid van de verantwoordingen van vermogen en beheer kunnen in feite beter bereikt worden met hulp van deskundigen, die zorgen voor het gebruik van de juiste procedures, rekening houdend met de omvang van het Instituut en zijn werken. 9

Patrimonium stabile Onder het patrimonium stabile wordt verstaan: het vermogen dat in het licht van de spiritualiteit en de geest van de stichter van het religieus instituut noodzakelijk is om: - het religieus leven eigen aan het religieus instituut, - het levensonderhoud, de zorg en het welzijn van haar leden - alsmede het apostolaat van het religieus instituut te kunnen continueren en te waarborgen tot aan het overlijden van het laatste lid van het religieus instituut. 10

Onder het patrimonium stabile valt in ieder geval: De oudedagsvoorziening van de leden welk bedrag jaarlijks zal worden vastgesteld aan de hand van de levensverwachtingen van de leden, de (medische)zorg- en begeleidingsbehoeften van de leden tot aan het overlijden van het laatste lid van het religieus instituut; De vaste lasten, zoals huurpenningen, verzekeringspremies, onderhoudskosten onroerende goederen, levensonderhoud leden, personeelskosten van werknemers in dienst van het religieus instituut; 11

Onder het patrimonium stabile valt in ieder geval: Langdurige verplichtingen, zoals personeelskosten, samenwerkingsovereenkomsten, langdurige financiele ondersteuning van vastgestelde projecten, kosten die betrekking hebben op archiefbewaring of bewaring van religieuze goederen die voor de congregatie kostbaar en of dierbaar zijn. Kosten die betrekking hebben op de uitvaart van leden van de congregatie alsmede kosten met betrekking tot grafrechten en beheer van de begraafplaats van de congregatie. 12

Onder het patrimonium stabile valt in ieder geval: Alle overige zaken die door het kapittel uitdrukkelijk zijn bestemd voor het patrimonium stabile. 13

Vragen? 14