Praktijkervaring & Reflectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Al doende leren training docenten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
CanDo Coaching.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
1 1 e jaars aardrijkskunde Mentoruur 3.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Kijken naar Kinderen Week 4
Pemprl.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Opdrachten en eindopdracht
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Honours programma: voor wie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Portfolio, Logboek en Casus
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Praktijkervaring & Reflectie Sultan Topaloglu nojis@hr.nl http://med.hro.nl/nojis

Programma Introductie module P&R Competenties Reflecteren betekenisvolle situatie

Module praktijkervaring en reflectie In de praktijkuren doe je ervaring op in het (mee) bedenken, voorbereiden en uitvoeren van activiteiten met: Kinderen in reguliere (“normale”) opvoedingssituaties Kinderen in achterstandssituaties of met bijzonder- of opvallend gedrag. Met (mede) opvoeders. Door middel van deze praktijkuren doe je tevens ervaring op met het evalueren van door jou uitgevoerde activiteiten en met het geven en ontvangen van feedback. Voorbeelden activiteiten Voorbeelden van activiteiten zijn: Voorlezen aan kinderen Spel voorbereiden en uitvoeren Begeleiden bij activiteiten in de BSO Begeleiden bij excursies aan de kinderboerderij. Kookles in eht buurthuis met kinderen Koffieochtend voor ouders op een basisschool. WAAR DENKT DE KLAS AAN BIJ ACTIVITEITEN?

Praktijk mogelijkheden Wat zijn mogelijkheden? Opvangvoorzieningen voor kinderen Basisscholen / brede scholen Buurt- en clubhuizen Natuur- en milieueducatie Speeltuinverenigingen Projecten als TOS (Thuis Op Straat) of Duimdrop Scouting Consultatiebureau Of andere instellingen, verenigingen of organisaties waar met (groepen) kinderen gewerkt wordt.

Module praktijkervaring en reflectie 80 uur praktijk bijeenkomsten verdeeld over kw 2, 3 en 4 Module is ondersteunend aan praktijkervaring Leren reflecteren staat centraal

De uitvoering 80 uur in de praktijk Je mag meerdere organisaties Mag aaneengesloten Mag verdeeld over het hele jaar Mag ook in de vakanties / weekenden etc. Je mag meerdere organisaties Je regelt de praktijkplek zelf. Heb je plek, vul de stageopgave in en lever die in bij je SLC. Je plek wordt goedgekeurd door je SLC. Pas na goedkeuring mag je aan de slag. Je contract moet ondertekend worden en deze lever je tevens weer in bij je SLC.

De begeleiding Je SLC praktijkervaring & reflectie docent Van de instelling of organisatie geen aparte stagebegeleiding. Met je contactpersoon afspraken m.b.t. taken activiteiten uitvoering etc. Er is wel een contactmoment tussen je SLC en de contactpersoon.

Competenties

Competenties

Opdrachten Praktijkplan opstellen Logboek bijhouden Observeren Reflecties op je eigen handelen Evaluatieverslag

Praktijkplan Plan waarbij je alvast nadenkt wat je tijdens je stage gaat ondernemen (en hoe) om competenties en leerdoelen te behalen Inhoud: Organisatie (beschrijven wat voor organisatie/ instelling het is, adresgegevens, naam en emailadres contactpersoon) Activiteiten die je gaat uitvoeren (wat en hoe) Leerdoelen die je hierbij opstelt (zie bijlage 6) Leg een relatie met de te verwerven algemene en specifieke beroepscompetenties Formulier praktijkplan in Contract ook toevoegen Praktijkplan is een document waarbij eerst de organisatie, activiteiten, leerdoelen en relatie met de te verwerven competenties beschreven wordt en de formulier wordt als bijlage toegevoegd (zie formulier als een overzicht). De leerdoelen niet alleen SMART formuleren, ook beschrijving waarom het belangrijk is voor jouw aan die leerdoel te werken en hoe je het gaat aanpakken

Logboek bijhouden Logboek: een hulpmiddel om, n.a.v. alles wat je meemaakt in de praktijk, ervaringen, gedachten, gevoelens, (nieuwe) zienswijzen, voornemens te noteren Vrij in hoe je dat doet Ervaringen en emoties vastleggen, geven je een indruk van je eigen handelen in verschillende situaties Functie: Ontlading en inspiratie Geheugensteun Reflectie. Je logboek als bron voor het schrijven van je reflecties en evaluatieverslag Logboek is van jezelf. SLC coach mag je logboek ter inzage vragen.

Observeren Observeren= belangrijke beroepsvaardigheid Oefenen door drie verschillende uitvoeringssituaties te observeren Werk je in tweetal: medestudent observeren (wanneer zij een activiteit uitvoert), bespreek met elkaar na en maakt kort verslag Werk je alleen: beroepskracht observeren (wanneer hij/ zij een activiteit uitvoert), bespreek met elkaar na en maakt kort verslag Functies: Je kiest in onderling overleg observatiemethode uit waarmee je gaat oefenen (Vaardigheidsmodulen en/ of Internet).

Reflecties op je eigen handelen Uit je uitvoerende activiteiten drie situaties kiezen die je erg bezig hebben gehouden Werk deze situatie individueel uit en reflecteer op het eigen handelen (bijlage 7 reflecteren & Mirjam Groen) Deze situaties werk je uit voor de besprekingen in kw 3 en 4

Evaluatieverslag Evalueren op je praktijkervaring, terugblikken op je praktijkplan, hoe is het gegaan: wat ging goed, wat ging minder goed, hoe voelde je je erbij, wat zijn aandachtspunten voor volgend jaar etc.... Inhoud Reflectie op je eigen handelen (evaluatie), min. 3 A4 Conclusies over je studie- en beroepskeuze, max 1A4 Bijlagen: Je werkplan met daarin een overzicht van de geplande en de werkelijk uitgevoerde activiteiten met een urenverantwoording en ondertekend door de contactpersoon 3 observatieverslagen 3 reflecties die je ter voorbereiding van de groepsbesprekingen hebt gemaakt Het contract praktijkervaring en reflectie Evaluatie/ feedbackformulier, ingevuld door de contactpersoon Verslag is overzichtelijk en logisch opgebouwd, ziet er verzorgd uit, correct Nederlands, minimaal 2 literatuurbronnen, voorzien van correcte APA verwijzing

Beoordeling: Actieve deelname aan alle bijeenkomsten Reflectie Voorbereid Actief, hebt inbreng Reflectie Communiceren

Wie heeft er al een plek? http://www.youtube.com/watch?v=gvc7jsuNlDo http://www.youtube.com/watch?v=N2peyUOFejw#t=20 http://www.youtube.com/watch?v=a0mn_jaV_ks

Een betekenisvolle situatie Wat is een betekenisvolle situatie? Bewust zijn van een prettige of onprettige situatie die zich heeft voorgedaan Niet voor een ander, maar voor jou Bepaald gedrag vertoont in een situatie en hebt hier vragen over aan jezelf over dat vertoonde gedrag Welke vragen komen er in je op? Een praktijkvoorbeeld

Volgende bijeenkomst Hou studiehandleiding bij, bekijk programmaoverzicht en bereid je voor Lezen Mirjam Groen hf 1, 3 en 4 Schrijf een betekenisvolle situatie op en bedenk nuttige vragen die reflectie kunnen bevorderen (meenemen naar les) Meenemen: geformuleerde leerdoelen