Onderzoek I Bijeenkomst 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
Profielwerkstuk maken
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het opstellen van onderzoeksvragen
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
SKIMDOC Week 8.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Academische vaardigheden - C1.5
Leesvoorkeurenonderzoek
SKIMDOC Week 7. Video Vortex Verwachtingen Praktijk Wie is er naar de conferentie geweest?
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 med.hro.nl/gharh.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bronnen en onderzoeksvragen
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Living lab & Storytelling
Praktijkgericht onderzoek
Het maken van een PWS.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderzoek I Bijeenkomst 3 Rhodee Dorenbos H.El-gharbaoui@hr.nl med.hro.nl/gharh Rotterdam, 00 januari 2007

Vandaag Theorie aan de slag met opdracht 3

Betrouwbaarheid Werkwijze (onderzoeker, situatie) Kloppen de metingen? Was er een ‘storing’ in de onderzochte situatie? Is de onderzoeker zorgvuldig? 4

Validiteit Inhoud Meet je wat je wilt / zegt te meten? Weerspiegelen de verzamelde gegevens de werkelijkheid? 5

Richtlijnen om betrouwbaarheid en validiteit te vergroten Verdiep in praktijkprobleem, in organisatie Triangulatie (databronnen, datatechnieken, onderzoekers) Communiceren Transparant zijn/Verantwoorden Zorgvuldig/nauwkeurig werken Maak gebruik van vakliteratuur 6

Onderzoeksvormen Onderzoeksvraag bepaalt vorm van onderzoek Binnen 1 onderzoek meerdere vormen mogelijk Beschrijvend onderzoek (hoe, wat, wanneer, waar, hoeveel, hoe vaak iets…?) Vergelijkend onderzoek (Is het omdat….? Leidt x tot y?) Definiërend onderzoek Evaluerend onderzoek (Waardebepalend) Verklarend onderzoek (Waarom gebeurt iets, wat kan met een bepaalde verschijnsel te maken hebben, is er een verband?) Ontwerp/ontwikkelonderzoek

Voorbeeld beschrijvende vraag Hoeveel kinderen op een school hebben een leesachterstand? Hoe groot is de leesachterstand? Van welke aard zijn de problemen met lezen? Wat wordt er op dit moment gedaan met kinderen met een leesachterstand?

Voorbeeld verklarende vraag Houdt die leesachterstand verband met intelligentietekorten? Of met het karakter van het gegeven onderwijs? Of met de vaardigheden van de leerkracht? Of misschien met te weinig ouderlijke stimulans?

Voorbeeld vergelijkende vraag Als we meer aandacht besteden aan het vroegtijdig signaleren en remediëren van leesachterstanden (groep 3 en 4), ontstaan er dan minder leesachterstanden in groep 4 en 5?

Oriënteren Praktijkprobleem zoek een geschikt praktijk’probleem’ verken het praktijk’probleem’ beschrijf het ‘probleem’ vanuit verschillende invalshoeken

Richten Onderzoekdoel (open, geen concrete oplossingen) Onderzoeksvraag zoek naar geschikte vragen bepaal de reikwijdte formuleer de onderzoeksvraag en splits deze evt. op in deelvragen Literatuurstudie (wat is er geschreven en onderzocht over het praktijkprobleem?)

Richtlijnen formuleren onderzoeksdoel gebaseerd op oriëntatie op praktijkprobleem voldoende afgebakend en eenduidig geformuleerd haalbaar besproken met belanghebbenden in de organisatie

Formuleren onderzoeksvraag Betrekking op onderzoeksdoel en praktijkprobleem organisatie heeft baat bij oplossen van vraag onderzoekbaar, haalbaar niet te breed, niet te smal interesse Hoe? Vragende woorden Vragenstorm Verschillende soorten onderzoeksvragen

Goede onderzoeksvraag? Hoe? Inzoomen en uitzoomen (zie werkwijze blz 127, 128) Vooruitdenken (zie werkwijze blz 128 en 129)

Richtlijnen goede onderzoeksvraag vraagvorm open vraag scherp en eenduidig enkelvoudig niet vragen naar bekende weg geen (grote) veronderstellingen geen (deel van het) antwoord in vraag acceptabele vraag

Werken aan opdracht 3

Volgende week Lees hf 4.6 en 4.7 opdracht 3 inleveren begin les Toolbox: uitgebreide zoekstrategie formulier Bijlage I speurtocht uitprinten