Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Effectief coachen van vrijwilligers
situationeel leiderschap
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Workshop teamvorming en leiderschap
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
PLATO™-Intensief- Leadership
Leidinggeven en coachen
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Coachen 2 november 2010.
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Dossier Empowerment.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Toetsvereisten Toetsonderdeel 1) theoretische toets en reflectieverslag / eind kwartaal 3 De lessen worden afgesloten met een theoretische toets met open.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Social work Week 2.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo

Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Begeleiden en Coachen week 5
Keuzethema: differentiatie
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Krimp als motor voor beweging
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Bijeenkomst startende mentoren
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Schoolgroepbijeenkomst
Leiding geven aan school ontwikkeling
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Intervisie.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Richting geven aan Teamontwikkeling
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader (korte samenvatting van deel 1 Remmerswaal) Pascal van Schajik p.van.schajik@hro.nl Ml 2.57 Begeleiden en coachen

http://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4R U Coachen http://www.youtube.com/watch?v=UY75MQte4R U

Procesmatige benadering van groepen Wat is nu eigenlijk een groep? Begeleiden van groepen: ontwikkel een specifiek zintuig, en merk alle verschijnselen op! Groepsprocessen zijn een logisch gevolg van de spanning die ontstaat wanneer individuen met elkaar in een sociaal verband worden geconfronteerd.

Iedere groep is uniek Kenmerkend: problematiek van groepsvorming Procesgang: het vinden van een optimale ordening van mens en groep In elke periode binnen het proces krijgt haar eigen dynamiek, met specifieke kenmerken die daarbij horen. Emancipatiekarakter> groei naar zelfstandigheid

Wat kun jij als begeleider nu bijdragen? niet vooruitlopen niet voorhouden hoe het moet zelf laten ervaren eigen inzichten laten ontwikkelen geduld & vertrouwen hebben De functie van de begeleider bestaat uit een ondersteuning van condities waarbij de groep zelf haar eigen weg kan vinden

Groepsontwikkeling VOORFASE: context vd groep staat centraal, contact, verwachtingen , leerwensen BEGINFASE:orientatiefase, veel externe sturing nodig, er is nog geen eigen taak- en werkstructuur: grenzen moeten worden vastgesteld, wat is karakteriserend?

MIDDENFASE: ookwel ‘controle-affectiefase’ genoemd MIDDENFASE: ookwel ‘controle-affectiefase’ genoemd. Elementen rondom gezag invloed en dominantie spelen een rol FASE ALS AUTONOME GROEP: ruimte voor het inbrengen van persoonlijke ervaringen. Individuele bijdrage vanuit een persoonlijke betrokkenheid. Er is een goed draaiende taakstructuur en een hoge mate van zelfsturing & zelfregulering

AFSLUTINGSFASE: groep gaat eindigen, bindingen worden losser, men blikt terug op de bereikte resultaten. Niveaus van groepsontwikkeling: communicatie in groepen kan beter begrepen worden door in te zien dat deze zich tegelijkertijd afspeelt op meerdere niveaus. Niet ieder niveau is even ‘zichtbaar’.

Allereerst onderscheiden we: inhoudsniveau & betrekkingsniveau Taak en proces

Vervolgens zijn er 5 niveaus van groepsfunctioneren: inhoudsniveau: werken aan de doelstelling en de taak Procedureniveau: werkwijze ter concretisering van de taak Interactieniveau: groepsproces en onderlinge betrekkingen Bestaansniveau: het individuele proces van elk groepslid Contextniveau: invloeden die in de groep doorklinken vanuit de context, bv maatschappelijke invloeden.

Situationeel leiderschap, 4 stijlen (elke stijl is een bepaalde combinatie van taakgerichtheid en relatiegerichtheid) Directieve stijl > hoge taakgerichtheid, lage relatiegerichtheid Overtuigende stijl > hoge taakgerichtheid en hoge relatiegerichtheid Participerende stijl > lage taakgerichtheid en hoge relatiegerichtheid Delegerende stijl > begeleidt op afstand Afhankelijk van de situatie en het competentieniveau van de groepsleden wordt bepaald welke leiderschapsstijl het meest effectief is. In een volgende fase kun je kijken hoe de vier stijlen passen bij de fasen van groepsontwikkeling (voorfase, beginfase, middenfase, autonbome groep en afsluitingsfase)

Wat gaan we doen dit kwartaal? Studiehandleiding Les in subgroep A of B - Literatuur - Achtergronden van de coachingstaak - Toetsing - Indeling lesthema’s In duo’s wordt een les voorbereid Iedere week ander thema, ander duo Koppeling naar literatuur, inzet van werkvormen Rol als coach  belangrijk!! Eventueel voorbespreking met docent

Criteria externe coachingstaak: Samenwerken op basis van afspraken-contract Liefst groepsgewijs: Een groep begint bij 3-tallen Bij individuele coaching. minimaal 3 klanten 1 x per 14 dagen contact: 18 contact uren Leeftijd: eigen leeftijd of ouder Professionele taken, geen intra-psychische vraagstukken; gericht verbetering professioneel functioneren: zoals team-samenwerking; verbetering inhoudelijke kennis; verbeteren planning bij studie/remedial teaching/ inburgering e.d.

Indeling lesthema’s (context D) Wk 2 de basishouding van een coach Wk 3 gesprekstechnieken & lastige gesprekken Wk 4 teamcoaching & groepsontwikkeling in taakgroepen Wk 5 didactische tips & trucs Wk 6 competentiegericht leren en reflectie Wk 7 leiderschapsstijlen Wk 8 meenemen eerste plan van aanpak (= startdocument), bespreken visie Wk 9 toets in de les + inleveren plan van aanpak Kw 2,3,4: drie x per kwartaal, werken met thema’s (zie shl). afhankelijk van behoefte van de groep