Ago Naslagwerk Proeverijen 22/10/2015. 5-rol model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Activerende werkvormen
Learning analytics: de docent
Projectonderwijs in het HBO
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
De Grenzeloze generatie op de arbeidsmarkt 4 november 2011
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Begeleiden van het B-leerproces
Didactische werkvormen
Welkom bij de presentatie van het
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Leren en innoveren in de context van de ondernemende school
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De veranderende rol van docenten Fons Vernooij Instituut Management en Economie Johan Cruijff University.
Gespreksvaardigheden V2
Competentiegericht leren vmbo
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
C. Molmans SOD-Opleidingen
Activerende werkvormen
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
De puzzel past steeds beter
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Communicatie Les1.
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Samenwerking Wave 0.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
accom- moderende divergerende stijl stijl convergerende assimilerende
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Organisatie structuur
Academie voor Bouw & Infra
Hilde-Marije Dijkstra
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss
Transcript van de presentatie:

Ago Naslagwerk Proeverijen 22/10/2015

5-rol model

5-Rol model Mentor Inspirator Expert Trainer Facilitator Systeem Architect specialist speaker presentator docent lesgever meester opleide r skilltrainer instructeur vaardigheidstrainer (proces-) begeleider moderator voorzitter designer consultant change maker tekenaar systeem denker living systems builder innovator rolmodel visionair

4 Competenties Expert- docent: Kennis & Expertise Opleiden Organiseren Flexibiliteit Communicatie

5 Competenties Trainer: Kennis & Expertise Opleiden Organiseren Flexibiliteit Communicatie Overtuigen

6 Competenties Facilitator: Kennis & Expertise Innovatie Openheid Empathie Zelfinzicht Analyseren Flexibiliteit Begeleiden Communicatie

7 Competenties Architect: Kennis & Expertise Processen vorm geven Systeemdenken Analyseren Veranderingsvermogen Communicatie

8 Competencies Inspirator: Innoveren Visie en waarden Verandervermogen Overtuigen

mindmap brainstorm acteur brainwalk demonstratie oefening situatiespel panelgesprek stellingendiscussie theorie casebespreking carrouseldiscussie vertelling Incident-methode Open-stoel-discussie collage quiz kringgesprek leergesprek interview feedback presentatie rollenspel doceren confrontatiespel Werkvormen