1 december 2015.  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Wat gaan we leren in groep 5
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Onderwerpen van deze avond
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
IPC Nederland.
Samenvatting h1-h3.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 8
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Basisschool Op De Horst
Informatie avond 1 september 2015.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
(Voor)lezen is leuk!.
Welkom in groep 6D.
GROEP 8.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Spreekbeurt in groep 4.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom bij de ouderkring groep 4/ Inhoud van de avond 1.Contactouders. 2.Methode begrijpend lezen 3.Methode rekenen 4.Methode estafette.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Spreekbeurt in groep 4.
Luisteren en begrijpen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ouderbijeenkomst.
Praktijk Opleiders Cursus
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Informatieavond Schooljaar
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

1 december 2015

 Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting

AanbodDoelenThuis Inloop Praktische zaken regelen 1 op 1 gesprekken Feedback  Kinderen voelen zich gezien  Het is bekend wie er wel/niet zijn  Kinderen maken de overgang van school naar de academische sfeer NVT

AanbodDoelenThuis Leestafel Lezen van kranten en bespreken Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  Veel lezen  Lees strategieën toepassen  Mening kunnen vormen over artikel  Verrijken van kennis van de wereld  Kunnen discussiëren  Uitbreiden woordenschat  Krant laten lezen vanuit eigen interesse  Vragen naar de mening over een artikel  Vragen naar de feiten in het artikel (op laten zoeken in woordenboek of atlas)  Samen praten over het artikel  Kind samenvatting laten geven

AanbodDoelenThuis Agenda doornemen  Effectiviteit vergroten  Leerlingen leren oriënteren op programma  Opbrengst in beeld brengen (doelen)  Met kinderen bespreken wat er gaat gebeuren op een bepaalde dag  Kinderen zelf laten nadenken over dagstructuur  Met kinderen plannen (agenda)

AanbodDoelenThuis Leestekst Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  10 (nieuwe) woorden leren  Leesstrategieën aanleren en toepassen  Verbanden leggen met bestaande kennis  Kritisch om leren gaan met teksten  Belangrijkste is dat kinderen teksten snappen. Begrijpen wat er staat. Een samenvatting laten geven is daarvoor altijd een goed middel. Het kan ook door: tekenen, woordspin, schema, etc.

AanbodDoelenThuis Verwerking n.a.v. de tekst  Controleren of tekst begrepen is  Actief met kennis uit tekst aan de slag  Terugvragen  Kennis delen zonder de tekst in handen  Creatieve verwerking

AanbodDoelenThuis Woordenschat  Inhoudswoorden actief kunnen gebruiken  Schooltaalwoorden passief kunnen gebruiken  Woorden die mee naar huis gaan actief en in verschillende vormen oefenen

AanbodDoelenThuis Boekenclub  Leesmotivatie bevorderen  Leesbegrip en vaardigheid ontwikkelen  Kennis van de wereld vergroten  Woordenschat uitbreiden  Leervoorkeur ontwikkelen  Taalvaardigheid vergroten  Lezen stimuleren  Vragen naar hetgeen uw kind aan het lezen is  Kinderen boeken / leeswaar aanreiken  Goede voorbeeld geven  Voorlezen  Samen kijken naar BSA boeken  Boeken op vaste plek  Vast leesmoment

AanbodDoelenThuis Terugblik Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens)  Kijken of doelen behaald zijn  Opbrengstgerichte cultuur stimuleren  Werken aan academische houding  Vragen naar schooldag / BSA dag  Eisen stellen aan dagverslag (dus niet “goed” / “leuk” / “saai”, maar WAT was er dan goed, WAAROM was het leuk, was alles saai of alleen een onderdeel?

AanbodDoelenThuis Onderzoek  Verbanden leggen  Stellen van goede onderzoeksvragen  Verdiepen op inhoud  Aantekeningen maken  Bronnen gebruiken  Hoofd- en bijzaken scheiden  Presenteren  Kinderen stimuleren om onderzoek te doen (groot of klein)

 Zie ook agenda op website (of in de map van uw kind)  Tot 9 december: kinderen en leerkrachten werken aan feedbackverslag  9 of 10 december presentatie aan ouders: het onderzoek  16 en 17 december: feedbackgesprekken, GEEN les  Kerstvakantie

 Over welk onderwerp wilt u op een volgende ouderavond meer informatie?  Wilt u de informatie nog eens nalezen? BEDANKT VOOR UW KOMST!!