1 december 2015
Toelichting BSA programma Per onderdeel koppeling met thuis Komende periode Afsluiting
AanbodDoelenThuis Inloop Praktische zaken regelen 1 op 1 gesprekken Feedback Kinderen voelen zich gezien Het is bekend wie er wel/niet zijn Kinderen maken de overgang van school naar de academische sfeer NVT
AanbodDoelenThuis Leestafel Lezen van kranten en bespreken Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens) Veel lezen Lees strategieën toepassen Mening kunnen vormen over artikel Verrijken van kennis van de wereld Kunnen discussiëren Uitbreiden woordenschat Krant laten lezen vanuit eigen interesse Vragen naar de mening over een artikel Vragen naar de feiten in het artikel (op laten zoeken in woordenboek of atlas) Samen praten over het artikel Kind samenvatting laten geven
AanbodDoelenThuis Agenda doornemen Effectiviteit vergroten Leerlingen leren oriënteren op programma Opbrengst in beeld brengen (doelen) Met kinderen bespreken wat er gaat gebeuren op een bepaalde dag Kinderen zelf laten nadenken over dagstructuur Met kinderen plannen (agenda)
AanbodDoelenThuis Leestekst Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens) 10 (nieuwe) woorden leren Leesstrategieën aanleren en toepassen Verbanden leggen met bestaande kennis Kritisch om leren gaan met teksten Belangrijkste is dat kinderen teksten snappen. Begrijpen wat er staat. Een samenvatting laten geven is daarvoor altijd een goed middel. Het kan ook door: tekenen, woordspin, schema, etc.
AanbodDoelenThuis Verwerking n.a.v. de tekst Controleren of tekst begrepen is Actief met kennis uit tekst aan de slag Terugvragen Kennis delen zonder de tekst in handen Creatieve verwerking
AanbodDoelenThuis Woordenschat Inhoudswoorden actief kunnen gebruiken Schooltaalwoorden passief kunnen gebruiken Woorden die mee naar huis gaan actief en in verschillende vormen oefenen
AanbodDoelenThuis Boekenclub Leesmotivatie bevorderen Leesbegrip en vaardigheid ontwikkelen Kennis van de wereld vergroten Woordenschat uitbreiden Leervoorkeur ontwikkelen Taalvaardigheid vergroten Lezen stimuleren Vragen naar hetgeen uw kind aan het lezen is Kinderen boeken / leeswaar aanreiken Goede voorbeeld geven Voorlezen Samen kijken naar BSA boeken Boeken op vaste plek Vast leesmoment
AanbodDoelenThuis Terugblik Lezen op hoger niveau (onderzoek Kortlever en Lemmens) Kijken of doelen behaald zijn Opbrengstgerichte cultuur stimuleren Werken aan academische houding Vragen naar schooldag / BSA dag Eisen stellen aan dagverslag (dus niet “goed” / “leuk” / “saai”, maar WAT was er dan goed, WAAROM was het leuk, was alles saai of alleen een onderdeel?
AanbodDoelenThuis Onderzoek Verbanden leggen Stellen van goede onderzoeksvragen Verdiepen op inhoud Aantekeningen maken Bronnen gebruiken Hoofd- en bijzaken scheiden Presenteren Kinderen stimuleren om onderzoek te doen (groot of klein)
Zie ook agenda op website (of in de map van uw kind) Tot 9 december: kinderen en leerkrachten werken aan feedbackverslag 9 of 10 december presentatie aan ouders: het onderzoek 16 en 17 december: feedbackgesprekken, GEEN les Kerstvakantie
Over welk onderwerp wilt u op een volgende ouderavond meer informatie? Wilt u de informatie nog eens nalezen? BEDANKT VOOR UW KOMST!!