Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
Advertisements

DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Marco Oving Projectleider
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Vraagsturing en marktwerking
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Aantrekkelijk OV voor iedereen
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Buurtbussen en de rol van de provincie. Presentatie SBO, 8 november 2013.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Presentatie OPC Utrecht 17 september 2009 Rol Buurtbus in SRE gebied -Beleid -Uitvoering.
Boer zoekt bus Openbaar vervoer in landelijke gebieden Gerard van Kesteren Hendrik Bouwknegt 18 september 2009.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Verantwoordelijke marktonderzoek.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Mierlo - Helmond (spits)
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Openbaar Vervoer in de gemeente Leudal. Taken en verantwoordelijkheden van de gemeente Presentatie Commissie Ruimte 22 januari 2013 Dhr. P. Stevens Ing.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Perspectief beschermd wonen en opvang Raadscommissie gem. Dordrecht
Praktijkervaring vernieuwende mobiliteitsconcepten landelijk gebied Bijeenkomst leerplatform MIRT Vernieuwing Amersfoort, 22 september
Mechelen Mobiel voor Iedereen
TAXI sharing voor duurzame mobiliteit
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
SYMPOSIUM Vervoer in de buurt
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Programma Ruimte & Wonen
Klankbordsessie 2 december 2015
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Progressief universalisme
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Markconsultatiedag 29 november
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Gemeenten in dialoog met De Lijn
Markconsultatiedag 29 november
Groei dossiers/ lokale opleg
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
De collectieve ambitie
Leegstand en regionale samenwerking
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Commissie Mens, Samenleving & Ruimte
Transcript van de presentatie:

Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer Spreker: Koen De Broeck – De Lijn Moderator: Liesbet Belmans - VVSG

Van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid Koen De Broeck Manager Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Context

Basismobiliteit

Basismobiliteit Basismobiliteit = aanbod Recht op minimumaanbod Staat los van de bestemming Staat los van potentieel / nood Geen afdoende oplossing voor vervoerarmoede 7 op 10 mensen in armoede vindt geen werk door vervoerarmoede (onderzoek Mobikansen) Taak van De Lijn alleen

Netmanagement

Netmanagement Doel Realisatie basismobiliteit (aanbod) Doelmatige & efficiënte organisatie van geregeld vervoer, maximaal tegemoet komen aan verplaatsingsbehoeften en verplaatsingsstromen (vraag) zo groot mogelijke bereikbaarheid, strijd tegen congestie

Basisbereikbaarheid

Basisbereikbaarheid Vlaams Regeerakkoord 2014-2019 Vraaggestuurd OV Innovatieve alternatieve concepten Vervoerarmoede tegengaan Beleidsnota Mobiliteit & Openbare Werken 2014-2019 Van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid Voorjaar 2015: hoorzittingen Commissie Mobiliteit stakeholders: gebruikers en aanbieders, MORA, VOKA, … Zomer 2015: resolutie Vlaams Parlement

Resolutie Vlaams Parlement Uitgangspunten: het concept basisbereikbaarheid stelt het kunnen bereiken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een vraaggericht systeem en met een optimale inzet van middelen voorop; een aanbod van stads- en streekvervoer staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van het totale mobiliteitsnetwerk, waarbij vanuit de visie van combimobiliteit, voor- en natrajecten met fiets, auto en andere vervoersmodi moeten worden gefaciliteerd,

Resolutie - vervoerregio “de regie op gewestelijk en gemeentelijk niveau op elkaar af te stemmen door de gemeenten medezeggenschap te geven via de vervoersregio’s (bestaande of nog op te richten)”

Basisbereikbaarheid Functies bereikbaar maken Nabijheid Mobiliteit Op het vlak van mobiliteit Verdere hiërarchisering van het net Combimobiliteit Mogelijkheden creëren voor alternatieven In tegenstelling tot basismobiliteit is dit geen taak enkel en alleen voor De Lijn

Basisbereikbaarheid: visie op de rol De Lijn De Lijn moet zich richten op het bereikbaar maken van bestemmingen in steden en kernen voor een zo groot mogelijk aantal daadwerkelijke reizigers met een optimale inzet van middelen. Het gaat om centraal gelegen tewerkstellingsplaatsen, scholen, winkels, ziekenhuizen en andere attractiepolen voor het publiek. De Lijn staat in voor een kostenefficiënte functionele bediening van scholen en tewerkstellings concentraties buiten de invloedssfeer van de stedelijke zones Met een aanvullend net voedt De Lijn hogere hiërarchische netten

Basisbereikbaarheid netwerk De Lijn Kernnet Potentieelhoudende lijnen + netwerkstructuur Verbinden van grotere kernen en steden Bereikbaar maken van centraal gelegen bestemmingen Bedient niet alle woonzones Kwaliteit boven kwantiteit Hoge frequentie, minimale amplitude, voldoende capaciteit en comfort Goede doorstroming essentieel Vereisten inzake haltes, leesbaarheid,… Aangevuld met functionele ritten (W-W, W-S)

Basisbereikbaarheid netwerk De Lijn Aanvullend net Ontsluitende verbindingen - fijnmazig net van vaste lijnen Toevoer naar kernnet en stations Bedient niet alle woonzones Ondergrens potentieel Focus op collectieve

Basisbereikbaarheid Dunne of diffuse stromen? Rol van De Lijn? Alternatieve vervoeroplossingen Buurtbus - dorpsauto Collectieve taxi Fiets in voor- en hoofdtransport Vanpool Verplaatsingsbudget … Rol derde partijen?

Basisbereikbaarheid: visie De Lijn Kernnet Aanvullend net Alternatieve concepten

Alternatieve oplossingen

Buurtbus vrijwilligers rijden volgens een vaste dienstregeling en een vast traject

Dorpsauto Vraagafhankelijke invulling van buurtbus

Collectieve taxi Eén centrale verzorgt reservatie & planning en sluit contracten met aanbieders van taxidiensten. Zowel voor doelgroepenvervoer als niet-doelgroepvervoer

Complementair fietsnetwerk Veilig & goed uitgerust fietsnetwerk vanuit niet-bediende woonzonesdat aantakt op frequente en gestrekte lijnen. Vanpool Eén werknemer is de vrijwillige chauffeur voor collega’s van een voertuig ter beschikking gesteld door de werkgever Deelfietsen Voor de last mile

Taxicheques / verplaatsingsbudget Gewone taxi of collectieve taxi kan via taxicheques ondersteund worden vanuit de gemeente Vlaamse overheid kan invulling geven aan vorm van verplaatsingsbudget voor duurzame mobiliteitsoplossingen, bv. aankoop fiets

Basismobiliteit of Basisbereikbaarheid “altijd en overal” Vanuit de herkomst Enkel De Lijn Aanbod Klemtoon op bus en tram Kosteninefficiënt Volgt ruimtelijke ordening Geen rekenschap voor derden (locatiebeleid) Niet meer “altijd en overal” Vanuit de bestemming Niet alleen De Lijn DL: potentieel Ook kleine voertuigen Kostenefficiënt(er) Stuurt ruimtelijke ordening Rekenschap voor derden (locatiebeleid)

Conclusie: evolutie netwerk De Lijn Uitbouw van een performant kernnet Functionele bediening van scholen en tewerkstellings concentraties buiten de invloedssfeer van de stedelijke zones Een voedend aanvullend net Hubs voor aansluiting op alternatieven

Bedankt voor uw aandacht