College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Psychologie van de armoede
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Interventie en implementatie
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Welkom.
Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees
Leer- en gedragskenmerken
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Te slim om veters te strikken
Onderwijspsychologie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Hoe gaan angst en depressie samen met ADHD?
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Een eigen persoonlijkheid
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Geluk is een werkwoord.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Competentiegericht leren vmbo
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Kijk op leerlingen en leren
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ook6/7.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
Groepsdynamica.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motiveren: de ins en outs!
Motivatie September 2011 Yvonne Rijns
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Verschillende probleemgedragingen
“(On)gemotiveerde leerlingen:
ADHD: zeker geen modegrill
‘Motiveren kan je leren’
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid

 Persoonlijkheid  Zelfstandigheid

Big Five persoonlijkheidstest 1. Openheid voor nieuwe ervaringen/ontwikkeling 2. Consciëntieusheid/zorgvuldig 3. Extraversie 4. Aardigheid/vriendelijkheid 5. Neuroticisme/emotionele stabiliteit (OCEAN)

Verschil bekwaamheid en inspanning?

 Intrinsiek; van binnenuit ‘leren om slimmer te worden’  Extrinsiek; van buitenaf ’leren om een tentamen te halen’ Beloningen  Taak-afhankelijk; beloning als je de taak hebt gedaan  Uitvoerings-afhankelijk; beloning als je de taak beter hebt gedaan dan verwacht

3 stadia 1. Affectieve stadium; nieuwsgierigheid wordt gewekt. Aandacht getrokken 2. Leren en oefenen; gedisciplineerd en accuraat. Interesse als motivatie 3. Integratie; toepassen kennis in de praktijk

Waarom heb jij je tentamen wel/niet gehaald? Verklaringen voor slagen/falen:  Zichzelf; aanleg en inspanning  Situatie; moeilijkheidsgraad taak en pech/geluk (heeft ook te maken met interne en externe locus of control, zie h6)

Hangt sterk samen met ongunstige attributiestijl (situatie)  Positieve faalangst; extra stimulans om te presteren  Negatieve faalangst; doemdenkers, verlammende angst

Zelfbeeld is afhankelijk van sociale vergelijkingen.

 Attention Deficit Hyperactivity Disorder  Concentratieproblemen en/of hyperactiviteit en impulsiviteit  Jongens 2 x vaker dan meisjes  3-10% van de basisschoolkinderen  Te laag niveau van dopamine in de hersenen

Hoe is ADHD van invloed op de persoonlijkheid van een kind?

Introversie of mogelijk sociale angst?

Competentie;  Mastery; eigen maken van nieuwe vaardigheden  Effectance motivation; oude vertrouwde loslaten

Twee stromingen; 1. Innerlijke wetmatigheid; ontwikkeling is rijping en gebeurt natuurlijk. Piaget en Freud 2. Eisen van buitenaf; omgeving geeft tools aan. Vygotsky en Havighurst

 Interne locus of control; oorzaken zoeken bij zichzelf (perceived control)  Externe locus of control; oorzaken zoeken buiten zichzelf ‘geleerde hulpeloosheid’ is een extreme vorm van externe locus of control. Selffulfilling prophecy

Hoe ga jij om met vervelende situaties?

 Emotie/probleem; kan het probleem opgelost worden/ of moet je proberen je er niet druk over te maken?  Primaire/secundaire oplossingen; situatie wijzigen/of eigen gedrag wijzigen

 Houden niet van onafgemaakte taken – (big five zorgvuldigheid)  Hebben interne locus of control  Vergelijken zichzelf niet met anderen, maar met hun eigen prestaties (uitvoeringsafhankelijk)  Zoeken taken met oplopende moeilijkheidsgraad  Vertrouwen op eigen ‘copingmechanisme’  Schrijven hun falen niet toe aan onkunde  Zijn optimistisch over de toekomst

‘Is het glas half vol of half leeg?’

 Optimisme correleert met hoog zelfvertrouwen  Pessimisme correleert met laag zelfvertrouwen  Pessimisme en optimisme zijn niet twee uitersten van een continuüm Optimisme geen optimisme Pessimisme geen pessimisme

 Jongens vaker mastery-oriented  Jongens improviseren vaak en verzinnen nieuwe spellen (accommodatie)  Meisjes spelen vaak traditionele spellen en improviseren binnen de kaders (assimilatie)

  ive.res/frames.html ive.res/frames.html

 ADHD  Angst  CITOtoets

 Big Five test  Persoonlijkheid: Nature/nurture - Film

 Morele ontwikkeling; H7 en H8