Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Advertisements

Aanpak voor een top team
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Uw medewerker in de schijnwerper Regie op de Zaak John van Hoof algemeen directeur Tinguely Netwerk.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Waardenvol organiseren
In je element zijn slim samen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Samen innoveren: duurzaam samen
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Leiderschap.
Een startersgids voor innovatie
Organisatie en beheer Week 2.
Visie Mensontwikkeling WSD
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
COMPETENTIEONTWIKKELING
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Mintzberg en Argyris De bouwstenen en het cement van de organisatie
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Visie & Strategie.
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
IPC Nederland.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Cultuur, de basis voor een HR Strategie
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Het meten en verbeteren van leerprocessen
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Duurzame inzetbaarheid van de professional
23 maart 2017 profilering.
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De teamleider is een duizendpoot
De collectieve ambitie
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Transcript van de presentatie:

Topklas Excellentieprogramma Veehouderij Innovatie analyse Master leren en innoveren La 3 Innovatie-analyse

Ontstaan innovatie Vraagkant: Veehouderij transitie Innovatiegerichte ondernemers Faciliterende overheid Aanbodskant: Excellente leerlingen en docenten Toekomstgerichte Heliconbeleidsbepalers

Doelstelling Het bieden van een exclusief, verdiepend topklas programma aan excellente leerlingen binnen (in aanvang) de opleiding veehouderij In de woordwolk staan de karakteristieken waaraan eenleerling kan voldoen.Het geeft een juiste omschrijving van de leerling die een duidelijke meerwaarde heeft voor de school.

Topklas & Innovatie Curriculum Veehouderij 2015-2016: pilotjaar Doelstelling: Topjaar model opschalen naar andere afdelingen Samen met (top) bedrijven/ organisatie innoveren Leerlingen frisse blik en onderbouwende mening Boven op regulier onderwijspakket > Investering in zichzelf In pilot jaar > 7 themabijeenkomsten ( incl. Kick-off) Kennis delen met klasgenoten en andere docenten i.s.m. vakdocenten

eisen wet- en regelgeving De bedoeling De bedoeling is het levend principe van de organisatie > de belangrijkste factor in het richten van de pijl van binnen naar buiten > dus vanuit de leerling eisen wet- en regelgeving organisatiewijze toezichtwereld systeemwereld leefwereld bedoeling denkrichting cultuur de missie , het waarom De bedoeling vanuit koers 2020 van Helicon Opleidingen welke is opgesteld op basis van het boek: Verdraaide organisatie van Wouter Hart. Zie op blogde uitwerking van koers 2020

Structuur > vlieg > Mintzberg (2006) Goedkeuring excellent programma Lid adviesgroep Vestigings-coordinator Collega’s vakgroep Collega’s andere afdeling

Mintzberg: configuratie > coördinatie Structurele Configuratie Primaire coördinatie mechanisme Voornaamste deel van de organisatie Type decentralisatie Simpele structuur Direct toezicht Strategische top Verticale en horizontale centralisatie Machinebureaucratie Standaardisatie van werkprocessen Technostructuur Beperkte horizontale decentralisatie Professionele bureaucratie Standaardisatie van vaardigheden Uitvoerende kern Verticale en horizontale decentralisatie Divisiestructuur Standaardisatie van output Middenkader Beperkte verticale decentralisatie Adhocratie Onderlinge aanpassing Ondersteunende diensten Selectieve decentralisatie Papieren weergave > praktijk complexer elke organisatie heeft van elke configuratie wel iets in zich

Connected Company > Gray (2013)

Connected company en de Topklas De weergave is nog niet helemaal compleet wordt nog verder uitgewerkt.

Cultuur > Cameron en Quinn (2011) Kenmerken: creatieve werkomgeving, leiders zijn innovators, experimenteren en innoveren staan hoog in het vaandel, toonaangevend intern en extern

Ongeschreven regels sociale spel > Hofstede (2005) Uitgaan van de talenten van de leerling

Innovatie > Rogers (2003) 110 leerlingen topklas; 2 docenten 1adoptie door collega’s en andere leerlingen 1collega’s llen van andere afdelingen 1collega’s/llen van afd.,die verplicht worden 1collega’s,llen die niet willen

Kunst van innovatie > Guy Kawasaki ( 2014) Make Meaning: van betekenis zijn Make a Mantra: waar sta je voor? Jump tot he next curve: nadenken over de toekomst Roll the Dicee(Deep Intelligent Complete Empowering Elegant): waarde toevoeging Don’t worry be crappy: leren door fouten Let 100 flowers blossom: samen met anderen > succes Polarize people: leren van de tegenstellingen Churn baby, churn: openstaan voor feedback Niche thyself: nadenken over een uniek en waardevol aanbod van een product, dienst Perfect your pitch: zich zelf constant verbeteren > soft skills

Ruimte geven > J Gaspersz (2013) 10 leerlingen 2 docenten 8 adviesgroep leden Out of the box denken Buiten eigen grenzen Pilot met als doel olievlekwerking llen/afdelingen In de koker komen de genoemde onderwerpen vanuit het projectteam, leerlingen en de adviesgroep samen om een klimaat te scheppen waar de innovatie kan gedijen

Power: competenties <> talent Flow Passie Competenties Talenten Komen van buitenaf Komen van binnenuit Vaardigheid wordt vastgesteld Vaardigheid is onbewust aanwezig Gekoppeld aan leren (diploma’s) en werk (functies) Komen tot uiting in de vele persoonlijke en professionele rollen, die iemand vervult Aangeleerde vaardigheden en gedrag Aangeboren en horen bij en bepaald persoon Aan slijtage onderhevig moeten onderhouden worden om te behouden Duurzaam, het blijft bij de persoon en men leert het niet zomaar af Objectief > verbonden met wat hoort en wat men verwacht Affectief > verbonden met wat iemand wil > met zijn hart, emoties en passie Breed te ontwikkelen als je aanleg en inzet toont Springen eruit door natuurlijke aanleg Kosten eerder energie en kans op vervormen onder innerlijke druk Geven energie en voldoening en blijven constant > ook in stress situaties Noodzakelijk om te presteren Noodzakelijk om het verschil te maken Het reguliere onderwijs gaat uit van competenties geformuleerd in kwalificatiedossiers. Bij de topklas gaan we uit van de talenten van de leerlingen en docenten. Dus de competenties komen niet expliciet aan de orde in de topklas.

Vrijheid voor talenten> Jef Staes (2011) Diplomavrij Functievrij Pensioenvrij “Waar je talenten en behoeften van de wereld elkaar kruisen ligt je roeping” Aristoteles Bekijk: “Jij bent eens schaap van Jef Staes voor de toelichting van de termen van diplomavrij ed. Zie ook een ander onderwerp om de blog.

Ontwikkeling individu (leerling en docent) m.b.v. Stephan Covey (1989) Otto Scharmer (2007) S. Covey de zeven eigenschappen van effectief leiderschap of Theorie U van O. Scharmer mooi methodieken om jezelf te ontwikkelen. Doe het niet alleen maar samen met anderen. Dit om de juiste feedback te ontvangen.

Groei in een groep> Presence > Senge, Schramer ea (2015) Betrek de groep erbij Neem de tijd Ben bewust van je omgeving Stel vooroordelen uit Durf te leren en te experimenteren. Het planten van een zaadje om uit te laten groeien tot een boom die nooit stopt met groeien als je de boom de vrijheid geeft in zijn groei en bleoiwijze.

Leiderschap ontraadseld > M de Vries (2007) Mens terug in de organisatie > uitgaan van de leerling Effectief leiderschap geijkte paden verlaten > connected company Hoog IQ niet de leidraad > het talent Vermijden mossel-syndroom > binding van medewerkers op een positieve wijze Werken met “gezonde” mensen De vier H’s van effectief leiderschap: Hoop, Humaniteit, Humuliteit (nederigheid) en Humor De termen in de woordwolk zijn termen, die horen bij effectieve leiders volgens Kets de Vries

Bedankt voor uw aandacht Vragen ???? Bedankt voor uw aandacht