onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Observeren “what you see, is what you get”
Over consumenten, gedrag en marketing
Marktonderzoek als proces
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Observeren en rapporteren
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Observeren en rapporteren
Een lessenserie van drie lessen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Meten bij marktonderzoek
Meten bij marktonderzoek
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Academische vaardigheden - C1.5
Collegeweek 3 Observeren
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Ervaringen Implementatie in Nederland
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Week van de intern begeleider
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Kijken naar Kinderen Week 4
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek I Bijeenkomst 3
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 3
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Observeren en begeleiden van kleine groepen
De juiste route naar het juiste doel
Methodiek Observeren.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Drie vormen van gedrag:
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag Er is geen probleem en de observaties zullen algemeen en verkennend zijn Beschrijvende onderzoeksvraag Beschrijft wat er gebeurd of te zien is Vergelijkende onderzoeksvraag Vergelijkt de ene situatie met de ander Toetsende onderzoeksvraag Hypothese moet getoets worden Probleemoplossende onderzoeksvraag oplossingsgericht, vaak uiteengehaald met deelvragen

Formulering onderzoeksvraag en deelvragen Kiezen soort onderzoeksvraag Deelvragen helpen bij het antwoorden van de onderzoeksvraag Je kan gebruik maken van verschillende onderzoekstechnieken, bv. Rapporten observaties gesprekken etc. Gebruik van termen in een onderzoek Gericht op wetenschappelijk verantwoord, dwz voldoet aan validiteit en betrouwbaarheid. Operationaliseren oftewel termen omzetten in concrete waarneembare gedragingen

Welke termen gebruikt men? Eenheden: over wie of wat onderzoek/uitspraak Domein: verzameling van eenheden Variabelen: eigenschappen van de eenheden bv. sekse,leeftijd Waarden: antwoorden van de variabelen bv. Man, 18 jaar geen vaak/soms Na observatie volgt een uitspraak, gekoppeld aan meetniveau Nominaal niveau, waarden geen volgorde Ordinaal niveau, waarden wel volgorde geen te meten afstand Intervalniveau, vaste volgorde en meetbaar geen nulpunt bv. Jaartelling jaar 0 is een aanname Rationiveau, vaste volgorde, vaste meetafstand vast nulpunt, bv leeftijd lengte

Opstellen observatieplan Er is een probleem Analyse van het probleem Formulering onderzoeksvraag Formulering deelvragen Concretisering operationalisering Eenheden, domein, variabelen,waarden en meetniveau Welke gedragingen worden geobserveerd Is er een 0-meting?? Hoe registeren we de observaties, opzet observatieformulieren Interpreteren observaties

Interpreteren Grootse valkuil: observeren en gelijk interpreteren Observeren is bewust en doelgericht waarnemen Interpreteren is uitleggen en verklaren Vraag bij observeren moet derhalve zijn 5xw +h Observaties zijn gedragingen, interpretaties zijn conclusies uit observaties Voorbeelden observatie/interpretatie blz. 78 Causaal verband zal aanwezig zijn dwz. Een verband tussen oorzaak en gevolg. Dit wordt getoets aan theorieën en wetenschappelijk onderzoek of gedeelde ervaring in een team. Bv softdrugs gebruik --gevolgen

Transparantie bij interpreteren Interpretaties moeten doorzichtig zijn en voor iedereen te volgen Duidelijke formulering onderzoeksvraag Deelvragen eenduidig en helder Begrippen concreet maken en definiëren Welk resultaat zorgt voor een interpretatie Eventuele 0 meting Causaal verband benoemen Continue onderscheid maken tussen observatie en interpretatie

Taal gebruik Gebruik van duidelijke woorden, geen soms,vaak ,erg, vrolijk, verdrietig Probeer woorden te gebruiken die eenduidig zijn en in de context passen Voorbeeld sneeuw Nederlander Eskimo

Referentiekaders Veel professionals werken vanuit één bepaalde richting. Maar er is ook een groot aantal, dat eclectisch werkt. Met andere woorden, ze werken dan vanuit de éne richting, dan vanuit de andere, afhankelijk van de cliënt of de problematiek. Of ze werken integratief, dat wil zeggen, dat ze de goede aspecten uit diverse richtingen hebben samengevoegd en die in hun therapiesessies gebruiken. Psychodynamisch referentiekader Gebaseerd op driftmodel, Freud. Mens constant bezig driften te bevredigen, zorgt voor conflict met omgeving en maatschappij. Belangrijke begrippen : weerstand, overdracht en projectie

Leertheoretische kader Gedrag is aangeleerd dus ook weer af te leren. Gedrag heeft een functie Gericht op het heden en vanaf nu Aanleren gedrag gebeurt door modeling(voorbeeldgedrag van een belangrijk ander) Bekrachtiging goed gedrag, complimenteren Afleren ongewenst gedrag, straffen

Gedragstherapeutisch kader Gericht op het denken van de mens. Gevoelens het gevolg van wat je denkt Omzetten irreële ideeën naar reële gedachtes Reële gedachtes naar reëel gedrag

Systeemtheoretisch kader Psychosociaal functioneren Functie binnen een systeem Systeem, gezin, vrienden, groep Gedrag beïnvloed een ander zijn gedrag

Cliëntgericht kader Persoon centraal elk gedrag , beleving wordt begrepen vanuit de hele persoon Ieder mens is uniek en goed Elk mens streeft naar zelfverwezenlijking Benutten mogelijkheden streven naar jezelf Redenatie vanuit de persoon

Eigen kader Gericht op jezelf Gebaseerd op ervaringen, associaties, vooroordelen en ideeën Wees bewust hoe in je in je werk, het leven staat Spreek elkaar aan Constant proces