Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Advertisements

Loopbaanontwikkeling
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Leer- werkplaats MPG aanpak
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Korte introductie tot het principe
Congres Appreciative Inquiry
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
moderniseren van het curriculum.
Naam workshopbegeleider
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Aan de slag met vakmanschap
Beheer van digitaal onderwijsmateriaal
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Werkveldconferentie 13 november 2014
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Pemprl.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Het opleidingsgesprek
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Mondzorg - persoonsgericht
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Marjolein van de Pol. , J. Lagro, C. Fluit, M. OldeRikkert, A
Daphne Keller 30 augustus 2017
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nelleke Gruijters Paul Ram
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Open zeker ambitie Oktober 2017.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat? Dr. Lia Fluit en drs. R. Engbers, sectie onderwijs en onderzoek Radboudumc Health Academy 29 oktober, RU onderwijsdag

Opzet workshop Korte inleiding over peer review Opdracht Plenaire discussie

Wat is peer review? Vorm van leren/beoordelen waarbij een docent feedback krijgt van een collega op zijn/haar onderwijsactiviteiten Doel Beoordelen Ontwikkelen Insteek ontwikkelen peer learning

Vormen van peer learning Individuele collega Collegiale consultatie Collegiale visitatie Meerdere collega’s Intervisie Video feedback (VIP coaching) Wie is de peer? Collega Leidinggevende Student

Waarom willen we peer learning? Positief effect door : Vergroten kennis en vaardigheden Kritische reflectie eigen handelen Bespreken van problemen en bedenken oplossingen Leuk, leerzaam ervaren Cultuur (leren van en met elkaar) Leereffect (meer dan cursus/studiedag

Succesfactoren voor peer learning Flexibel format Focus op verbeteren/leren Mogelijkheid voor ontvanger om zelf peer uit te kiezen Goede observatielijsten Trainen van docenten in geven feedback

Peer learning Radboudumc Cursusaanbod docentprofessionalisering Peer review verplicht onderdeel werkgroepen, responsiecolleges, hoorcolleges: observatie door én van collega. + Onderwijskwalificaties Peer review veelgebruikt onderdeel portfolio + - Formats voor theoretisch onderwijs, onderzoeksstages en klinische praktijk (co-assistenten én vervolgopleidingen, EFFECT) Peer review verplicht onderdeel herregistratie (overgangsregeling) + - Informeel + Intervisie en coaching (docentmentoren, trajectcoaches, etc.) Afdelingen maken er gewoonte van Studentreview

Peer learning : EFFECT In medische vervolgopleidingen worden alle supervisoren van AIOS iedere twee jaar geëvalueerd door hun AIOS (EFFECT systeem) Feedback wordt met AIOS in een dialoog besproken waarna acties voor komende tijd worden geformuleerd

Opdracht Bespreek in subgroepen: Welke vorm(en) van peer review vindt(en) plaats in jullie faculteit? Wat levert het tot nu toe op? (zowel positief als negatief) Is een peer review opzet zoals bij het radboudumc opgezet, in jullie faculteit haalbaar? Waarom wel/niet? Wat zijn randvoorwaarden om peer review te laten slagen?

Succesfactoren peer learning UMCN balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid Flexibel format +/- Focus op verbeteren/leren + Mogelijkheid voor ontvanger om zelf peer uit te kiezen ++ Goede observatielijsten +/- Trainen van docenten in geven feedback + Koppeling aan beleid + Wat moet nog: Meer aandacht voor effecten peer learning Intervisie / communities of learners