Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat? Dr. Lia Fluit en drs. R. Engbers, sectie onderwijs en onderzoek Radboudumc Health Academy 29 oktober, RU onderwijsdag
Opzet workshop Korte inleiding over peer review Opdracht Plenaire discussie
Wat is peer review? Vorm van leren/beoordelen waarbij een docent feedback krijgt van een collega op zijn/haar onderwijsactiviteiten Doel Beoordelen Ontwikkelen Insteek ontwikkelen peer learning
Vormen van peer learning Individuele collega Collegiale consultatie Collegiale visitatie Meerdere collega’s Intervisie Video feedback (VIP coaching) Wie is de peer? Collega Leidinggevende Student
Waarom willen we peer learning? Positief effect door : Vergroten kennis en vaardigheden Kritische reflectie eigen handelen Bespreken van problemen en bedenken oplossingen Leuk, leerzaam ervaren Cultuur (leren van en met elkaar) Leereffect (meer dan cursus/studiedag
Succesfactoren voor peer learning Flexibel format Focus op verbeteren/leren Mogelijkheid voor ontvanger om zelf peer uit te kiezen Goede observatielijsten Trainen van docenten in geven feedback
Peer learning Radboudumc Cursusaanbod docentprofessionalisering Peer review verplicht onderdeel werkgroepen, responsiecolleges, hoorcolleges: observatie door én van collega. + Onderwijskwalificaties Peer review veelgebruikt onderdeel portfolio + - Formats voor theoretisch onderwijs, onderzoeksstages en klinische praktijk (co-assistenten én vervolgopleidingen, EFFECT) Peer review verplicht onderdeel herregistratie (overgangsregeling) + - Informeel + Intervisie en coaching (docentmentoren, trajectcoaches, etc.) Afdelingen maken er gewoonte van Studentreview
Peer learning : EFFECT In medische vervolgopleidingen worden alle supervisoren van AIOS iedere twee jaar geëvalueerd door hun AIOS (EFFECT systeem) Feedback wordt met AIOS in een dialoog besproken waarna acties voor komende tijd worden geformuleerd
Opdracht Bespreek in subgroepen: Welke vorm(en) van peer review vindt(en) plaats in jullie faculteit? Wat levert het tot nu toe op? (zowel positief als negatief) Is een peer review opzet zoals bij het radboudumc opgezet, in jullie faculteit haalbaar? Waarom wel/niet? Wat zijn randvoorwaarden om peer review te laten slagen?
Succesfactoren peer learning UMCN balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid Flexibel format +/- Focus op verbeteren/leren + Mogelijkheid voor ontvanger om zelf peer uit te kiezen ++ Goede observatielijsten +/- Trainen van docenten in geven feedback + Koppeling aan beleid + Wat moet nog: Meer aandacht voor effecten peer learning Intervisie / communities of learners