Inzet van ervaringsdeskundigheid bij GGZ Drenthe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Onze kernwaarden.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Vapro -D Month Year Givaudan.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De ervaringsdeskundige in de Neuro-revalidatie
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Herstel, het aanspreken van je eigen kracht
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Een project van de Korengroep
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
moderniseren van het curriculum.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Participatie in de praktijk
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
Meer dan 200 loopbaanprofessionals doen mee! Dag van de Loopbaan Wat is de Dag van de Loopbaan? Op 27 september zetten ruim 200 Noloc erkend (register)
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringsdeskundigheid (heeft de toekomst) USER RESEARCH CENTRE W. Boevink.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer. Programma Voorstellen Hoe is het idee ontstaan? Een student aan het woord. Hoe zijn we te werk gegaan?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Contact:
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Cursus vrijwilligers werven
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Welkom.
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Werken zonder te beperken – Het programma
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Inzet van ervaringsdeskundigheid bij GGZ Drenthe Aanloop en organisatie Sanne Hiehle (opleidingsadviseur, voormalig projectleider) Leuven (B), 21 oktober 2014

Drenthe?

GGZ Drenthe Onderdeel van Stichting Espria Verzorgingsgebied provincie Drenthe (490.000) + supraregionale functies 25.000 cliënten per jaar 2000 fte personeel

Kernwaarden en gedragsregels Op weg naar herstel Kernwaarden en gedragsregels Slagvaardig Ik ben doelgericht Ik kom afspraken na Ik committeer mij aan genomen besluiten en afgesproken werkwijzen Vernieuwen Ik ben voortdurend alert hoe dingen beter kunnen Met lef en durf breng ik nieuwe ideeën in Vernieuwingen maak ik in de praktijk waar Ontmoeten Ik toon interesse in anderen en zoek hen op Ik heb respect voor de ander Ik ben ‘echt’ in mijn communicatie met de ander Verantwoordelijk Ik spreek aan en ben aanspreekbaar Ik geef en neem verantwoordelijkheid Ik ben open in wat ik doe

Ervaringsdeskundigheid Eerste ervaringsdeskundigen in 2007 op projectbasis In 2009 ambitie op papier 2009 Herstel in visiedocument GGZ Nederland 2010 Herstel in visiedocument GGZ Drenthe 2011 start landelijk LIVE project 2011 start scholingen ervaringsdeskundigheid

| Project Inzet van ervaringsdeskundigheid Doel van het project: toename van ervaringsdeskundigheid in verschillende functies en rollen Ambitie: ervaringsdeskundigheid beschikbaar voor elk zorgteam en op alle niveaus Opdrachtgever: een directeur; vanuit MT veel commitment Project- en reflectiegroep met deskundigheid vanuit de hele GGZ, (uiteraard!) ook ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid … houdt in dat mensen met een psychiatrische en/of verslavingsachtergrond op basis van hun eigen ervaring en die van anderen ervaringskennis ontwikkelen die zodanig ingezet kan worden dat het voor anderen betekenis krijgt

Een ervaringsdeskundige: Integreert eigen en andermans ervaringen Reflecteert en ontwikkelt kennis Past ervaringskennis toe

Cliëntervaring (met aandoening, beperkingen en herstel) Ervaringen van anderen + analyse en reflectie + andere bronnen Ervaringskennis Aanleren van vaardigheden voor professionele inzet Ervaringsdeskundigheid

Uitgangspunten LIVE Ervaringsdeskundigheid wordt ingezet om herstel te bevorderen Inzet van ervaringsdeskundigheid is noodzakelijk voor herstel Ervaringsdeskundigheid en herstel kunnen alleen goed vorm krijgen binnen de GGZ als de GGZ daartoe de bestaande zorgpraktijk wezenlijk aanpast

Doelstellingen LIVE Meer draagvlak voor ervaringsdeskundigheid Aanzienlijke uitbreiding van de inzet van ervaringsdeskundigen in de GGZ Goede organisatorische inbedding De uitval van ervaringswerkers is verminderd door verbetering van de werkomstandigheden

Gemaakte keuzes: Ervaringsdeskundige Deskundigheid betekent: opleiden Dus: eerst opleiden, dan een baan Twee opleidingstrajecten Kwartier maken Vrijplaats creëren (daarover straks meer)

Wat hebben we gedaan: Projectteam gevormd Contacten Hanzehogeschool Werkbezoeken 3 functieprofielen Ervaringswerker herstel Ervaringswerker zorgteam Beleidsmedewerker herstel Stageteams gezocht Werving- en selectieprocedure Themabijeenkomsten, presentaties, workshops

Scholing GOED opleiding: Associate Degree: losse cursussen, vanuit de Hanze inzet bij ‘losse klussen’ (niet bij zorgteam) incompany aanbieden (15 dagdelen) Associate Degree: HBO niveau, tweejarig programma opleiden voor zorgteams of als beleidsmedewerker gedurende twee jaar stage in zorgteams Lectoraat Rehabilitatie

De student Associate Degree: HBO denkniveau Cliëntervaring Zekere mate van ervaringskennis Bereidheid deskundigheid te ontwikkelen Zekere mate van stabiliteit De wil om een werknemersrol aan te nemen, met alles erop en eraan

Kwartier maken: Uitgangspunten herstel Bijdrage van ervaringsdeskundige: Educatieve rol team Rolmodel naar cliënt Bron van hoop Vermindering stigma Focus op rehabilitatie en empowerment Contact leggen en behouden

Regelen: Concreet maken van taken Verwachtingen over en weer Frequent evalueren van zowel individueel leerproces als teamproces Begeleiding in het team + intervisie Wenselijk: ‘herstelambassadeurs’

En toen gingen we los…

Vragen & discussies Wat kom je eigenlijk doen? Kunnen we nou nog wel grappen maken? Veiligheid en privacy? (kun je ook te lang over doorpraten) Goed dat je er bent, maar…. mijn cliënt is er (nog) niet aan toe!

Valkuilen & kwetsbaarheden: Kwetsbaarheid vs. belastbaarheid Pionieren = verhoogd risico Inzet in eigen regio? Financiering niet goed geregeld Onduidelijke verwachting Geen inwerkprogramma Inzetten als ‘verlengde arm’ Soms weinig werknemersvaardigheden of arbeidsverleden Baan kan leiden tot inkomensval!

Wat hebben we geleerd: Blijvend aandacht besteden aan teams: visie op ervaringsdeskundigheid én concrete stageopdrachten Het blijft voorlopig PIONIEREN Herstel ≠ gesneden koek Ondersteuning en facilitering van de student: op maat

Afstuderen… en dan een baan..?

En verder? 5 opleidingsplekken per jaar Steeds meer gediplomeerden, vooral in FACT teams Blijvend aandacht besteden aan inbedding in de organisatie Innige verbinding afdeling Opleidingen & De HOECsteen In verbinding met andere organisaties Na LIVE: beroepscompetentieprofiel & basiscurriculum

Dank voor uw aandacht! sanne.hiehle@ggzdrenthe.nl