opvoeden en pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transactionele analyse
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeding en pedagogiek
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en pedagogiek
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Competentie gebieden Kerntaak 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
(Ped)agogiek Hoorcollege 8
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De Deltamethode.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Pedagogiek als beroep.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkelingspsychologie
Coping.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
H2 Een leven lang leren.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

opvoeden en pedagogiek

kuipers Kuipers/Langeveld – Opvoeding is een speciaal soort omgang”. Er moet omgang zijn tussen volwassenen en kinderen Daarbij moet invloed worden uitgeoefend Die invloed moet uitgaan van de volwassene op het kind Eventueel; de omgang moet erop gericht zijn om de mondigheid van het kind te bevorderen.   Kuipers/ Langeveld het doel van ‘opvoeden Het doel van opvoeden is volgens Kuipers/ Langeveld het bevorderen/ stimuleren van mondigheid bij het kind. Het kind moet worden geleerd om ‘nee’ te zeggen, om weerbaar te worden. Kuipers/ Langeveld ‘de materiële dimensie’ van de opvoeding De materiële dimensie bestaat volgens Kuipers/ Langeveld uit het zichtbare/ observeerbare gedrag van opvoeders. Deze dimensie omvat het gedrag van de opvoeders (wat doet de opvoeder) en de resultaten van dat gedrag voorbeeld? de definitie van Kuipers/ Langeveld van ‘pedagogiek’. Pedagogiek bestaat uit de denkbeelden van opvoeders over de behoeften en kenmerken van kinderen en over het gebruik van opvoedingsstrategieën. Denkbeelden zijn cultuurgebonden.

kok 3 dimensies Het handelen van de opvoeder binnen het opvoedproces valt volgens Kok uiteen in drie dimensies. Opvoederspresentatie (“De wijze waarop de persoon zich toont, zich kenbaar maakt en de opvoedingsrelatie bewust hanteert om ontwikkelingskansen bij het kind te optimaliseren”) Klimaat creëren (“De manier waarop de dagelijkse routine en de fysieke en niet fysieke omgeving vorm krijgt”) Situaties hanteren (“De manier waarop de opvoeder initiërend of (niet) reagerend omgaat met zowel dagelijks voorkomende situaties als met minder vaak voorkomende situaties”)

orthopedagogische vraagstelling Een orthopedagogische vraagstelling is een vraag die het kind stelt aan de opvoeder. Hiermee vraagt het kind de opvoeder om zijn of haar (opvoedend) handelen aan te passen aan wat het op dat moment nodig heeft. Het is, met andere woorden, een vraag van het kind om specifiek opvoeden. Het kind stelt een orthopedagogische vraag niet verbaal, maar middels het gedrag dat hij of zij laat zien.

verband tussen de ‘orthopedagogische vraagstelling’ en ‘specifiek opvoeden Specifiek opvoeden is het beantwoorden van de orthopedagogische vraagstelling van het kind. Het is de taak van de opvoeder om de orthopedagogische vraagstelling in het gedrag van het kind te herkennen, te lezen en middels specifiek opvoeden te beantwoorden.

van der ploeg “ Omgaan met kinderen is een kwestie van het kind de kans geven zich te ontwikkelen en het kind begeleiden”.  

De ontwikkeling van het kind is volgens Van der Ploeg een ‘uniek proces’. Ieder kind ontwikkelt zich volgens Van der Ploeg op zijn/ haar eigen manier; “het kind is geen machine”. Dit wordt volgens Van der Ploeg verklaard door de volgende factoren; Ieder kind wordt blootgesteld aan andere, unieke invloeden Ieder kind neemt zijn/ haar eigen bagage mee (o.a. aanleg) Ieder kind kent een eigen tempo waarin het zich ontwikkelt

Omgang’ is volgens Van der Ploeg gebaseerd op twee pijlers. Emotionele betrokkenheid; de mate waarin de opvoeder ondersteuning, liefde, warmte etc. biedt/ toont Ontwikkelingsruimte bieden; de mate waarin de opvoeder het kind de ruimte biedt om zelf te ontdekken, te experimenteren, fouten te maken en daarvan te leren etc.

Van der Ploeg beschrijft vijf hoofdvormen van ‘negatieve omgang’. 1) machtsuitoefening 2) onthouding van liefde 3) overbescherming 4) belemmeren van sociale relaties 5) laat maar gaan voorbeeld

Positieve omgangsvormen ondersteuning, sturen zonder straffen, consequent en duidelijk handelen, openheid en aandacht en respect.

Ontwikkelingstaken Leeftijd Korte omschrijving 0 – 1 jaar Veilig – vertrouwd voelen in primaire omgeving 1 – 2 jaar Beginnend besef van eigen ik, van een eigen wil 2 – 5 jaar Onderneemt allerlei dingen en ontplooit veel initiatieven 5 – 11 jaar Vertoont veel (motorische) vaardigheden is leergierig 11 – 16 jaar Begeeft zich diepgaand in relaties met leeftijdsgenoten 16 – 20 jaar Ontwikkelt een eigen identiteit

angenent Door Angenent wordt ‘ persoonlijkheidsontwikkeling’ genoemd als belangrijk doel van de opvoeding.

Persoonlijkheidsontwikkeling is het worden wie je (vanuit je aanleg, met al je ontwikkelmogelijkheden) bent. Het wordt ook omschreven als zelfverwerkelijking in de vorm van identiteitsvorming. Belangrijke begrippen daarbij zijn: zelfbeeld, ideaalbeeld en zelfwaardering.

de persoonlijkheidsontwikkeling in fasen De babytijd (0-1 jaar), de peutertijd (1-3 jaar), de kleutertijd (3-6 jaar), de kindertijd (6-12 jaar), de jongerentijd (12-18 jaar), de jongvolwassenheid (18-25 jaar), de volwassenheid (25- middenjaren), de middelbare leeftijd, de ouderdom

Babytijd; de ontwikkeling van “basic trust”, een gevoel van basisvertrouwen en veiligheid, en daarmee de totstandkoming van een veilige hechting - Peutertijd; motorische vooruitgang & taalontwikkeling. Kinderen krijgen door dat ze iemand zijn (self identity), dat ze een persoonlijkheid hebben - Kleutertijd; kinderen ontdekken steeds meer wat voor persoonlijkheid zij hebben door een groeiend besef van eigen identiteit (zelfbeeld) - Kindertijd; onderverdeeld in vroege en late kindertijd, schools functioneren, uitbreiding van de zelfkennis - Jongerentijd; identiteitsvorming staat centraal, (wie ben ik? Experimenteren) - Jongvolwassenheid; zoeken van een plaats in het persoonlijke (relaties) en maatschappelijke leven

emotionele periode Een korte periode van onevenwichtigheid en disharmonie, ook wel emotionele periode genoemd, die voorkomt aan het begin of aan het einde van een persoonlijkheidsfase (tijdens de overgang naar een volgende fase). Na een emotionele periode volgt weer harmonie.

Sociale zelven= het gegeven dat men binnen verschillende sociale categorieën (thuis, school, werk, vrije tijd) andere aspecten van de persoonlijkheid laat zien. Men beschikt volgens Angenent als het ware over verschillende ‘maskers’, in ieder categorie wordt (deels bewust, deels onbewust) het bijpassende ‘masker’ opgezet.

verbind ze met elkaar..wat heeft de een met de ander te maken??

nog vragen??