4 december 2015 Quality indicators @ work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruikerscommissie Rebecca Verhofstede
Advertisements

Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Infosessie Vlaamse Patiënten Peiling 26 april 2013 Else Tambuyzer 1.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Expeditie leiderschap Heliomare in vogelvlucht Wonen & Dagbesteding Revalidatie & Sport Onderwijs Arbeids- integratie.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
ZELFZORG EN INTERNET EEN HAALBARE KAART IN OOST-VLAANDEREN?!
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
meten - weten - verbeteren - meten - weten -
Project Regionalisatie Ketenzorg
Informatie- en Contactdag Hartritmestoornissen en Boezemfibrilleren Thema “In het juiste ritme aan de Slag “ Zaterdag 21 mei 2011.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen Bijzondere Jeugdbijstand.
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Congres Appreciative Inquiry
Kennis is macht? De rol van informatie
De 7 fasen methodiek van zorgpaden volgens CBO/NKP
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beveiligde online polikliniek
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Burgerinitiatieven.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Presentatie projectplan werkgroepen
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonzorgwijzer OTB/Platform31 Wooncongres 2015 Kees Leidelmeijer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
‘Ieders mond gezond’ ‘Een begeleid preventief en curatief mondzorgtraject voor hoog-risico groepen’ Stuurgroep mondzorg: Maatschappelijke Tandheelkunde.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
VZW “Ons Steentje” IVRK art.7: Omdat kinderen het recht hebben om de ouders bij zich te hebben.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
1 Van 1 december 2008 tot 31 december WAT? Sensibiliseringscampagne om senioren aan te zetten meer te bewegen  stappen/stappentellers Gericht.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Pilootproject ‘De Brug’
De rol van de huisarts in de oncologische nazorg
Recht gelijke kansen wonen, leven etc. Samenleving toegankelijk
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Patiëntenparticipatie
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Naar een stad waarin iedereen meedoet
WELKOM.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Ulrike Pypops, PXO, Jessa Ziekenhuis
Transcript van de presentatie:

4 december 2015 Quality indicators @ work Het actief betrekken van patiënten in een verbeterproject Concrete tools om in te zetten en uitwisseling van best practices dr. Else Tambuyzer dr. Sabine Van Houdt Dir. Ilse Weeghmans 4 december 2015 Quality indicators @ work

Inhoud Wat is het Vlaams Patiëntenplatform vzw? VIP² en de Vlaamse Patiënten Peiling Patiëntenparticipatie Rol van patiëntenverenigingen in ziekenhuizen Tools voor patiëntenparticipatie Aan de slag: de VPPeiling als vertrekpunt

1. Wat is het Vlaams Patiëntenplatform?

Het Vlaams Patiëntenplatform Wat? Onafhankelijk platform 100 patiëntenverenigingen Patiëntenvertegenwoordigers Ontstaan Frustratie Versplintering

Het Vlaams Patiëntenplatform Streven naar … Toegankelijke zorg voor iedereen Actieve deelname van patiënten Via o.m. studiegroepen, denkdagen, bevragingen,…

Het Vlaams Patiëntenplatform Gemeenschappelijke noden aankaarten Oplossingen zoeken in overleg met patiënten Info geven over beleidsbeslissingen Patiënten vertegenwoordigen op beleidsniveau

Het Vlaams Patiëntenplatform Thema’s Bekendmaking van de rechten van de patiënt Verzekeringen (bv. problemen die chronisch zieke mensen ondervinden bij het afsluiten van hospitalisatie- of schuldsaldoverzekeringen) Werkgelegenheid (bv. ondersteunende maatregelen chronisch zieken, solliciteren met een chronische ziekte,…) Medicatie (bv. maximumfactuur, leesbaarheid bijsluiter,…) Tegemoetkomingen en uitkeringen Kwaliteit van zorg Geestelijke gezondheid …

2. VIP² kwaliteitsindicatorenproject & de Vlaamse Patiënten Peiling

Patiëntenbetrokkenheid binnen VIP² AZ kwaliteitsindicatorenproject Ontwikkeling patiëntgerichte indicatoren: Vlaamse Patiënten Peiling ‘Patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsites’ VPP één van de trekkers van www.zorgkwaliteit.be Aanzet, lid stuurgroep, hulp bij gebruikerstesten Toelichting indicatoren ‘hertaald’ zodat ze begrijpelijk en toegankelijk zijn voor patiënten en burgers (ontwikkelingsgroepen oncologie, moeder en kind, orthopedie, ziekenhuisbrede indicatoren) Cardiologie & beroertezorg: hertaling lopende

De Vlaamse Patiënten Peiling AZ Meten van ervaringen van patiënten over ziekenhuisverblijf Patiënten met minstens 1 overnachting in AZ of categoriaal ziekenhuis O.b.v. kwaliteit uit patiëntenperspectief Wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst 6 meetperiodes (3 jaar): 50 deelnemende ziekenhuizen! Toekomst: uitbreiding naar andere sectoren en doelgroepen (bv. GGZ, daghospitalisatie, kinderen, personen met cognitieve problemen, …)

3. Patiëntenparticipatie

Vormen van patiëntenparticipatie Verschillende niveaus: Micro- of individueel niveau: individuele zorgrelatie Meso- of organisatieniveau: afdelings- of ziekenhuisbeleid Macro- of samenlevingsniveau: overheidsbeleid

Participatieladder Opgelet: hoger is niet altijd beter! Bron: Landelijke Cliëntenraad (2003) Opgelet: hoger is niet altijd beter! Niveau van participatie hangt af van doelstellingen & context van de specifieke situatie

4. Rol van patiëntenverenigingen in ziekenhuizen

Rol van patiëntenverenigingen Patiëntenverenigingen kunnen belangrijke inbreng hebben bij kwaliteitsprojecten: Bieden gebundelde ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid  ruimer perspectief dan van één persoon Hebben andere, complementaire informatie over: de aandoening de impact op je dagelijks leven, hulpbronnen, producten, medicatie en nevenwerkingen, gezonde levenswijze en preventie elementen die therapietrouw beïnvloeden, etc.  Hoe leef je met je aandoening?

Enkele mogelijke vormen van participatie door patiëntenverenigingen Adviseren over inhoud, gebruik en leesbaarheid van ziekenhuisbrochures Informeren en ondersteunen van individuele lotgenoten in het ziekenhuis Informeren en ondersteunen van lotgenoten in groep in het ziekenhuis Meewerken aan wetenschappelijke activiteiten van het ziekenhuis Advies geven over het afdelingsbeleid Advies geven over het ziekenhuisbeleid Advies geven over de inrichting van wachtkamer of andere ruimte Deelnemen aan patiëntenpanel, advies- of patiëntenraad waarop het ziekenhuis systematisch een beroep doet Ziekenhuis incognito bezoeken en bepaalde zaken beoordelen om inzicht te krijgen in de zorg- en dienstverlening (mystery guest). Systematische bevraging van de vereniging over positieve punten, knelpunten en mogelijke oplossingen. Het ziekenhuis koppelt de resultaten terug en houdt er rekening mee. Bron: Deze lijst is gebaseerd op Castro, E.M., Gielen, P., Vanhaecht, K., Sermeus, W. & Van Regenmortel, M. (2015)

Randvoorwaarden voor patiëntenparticipatie Betrek patiënten(vertegenwoordigers) van bij de start van je project Patiënten(vertegenwoordigers) zijn vaak vrijwilligers: Wees duidelijk over de doelstellingen & verwachtingen Wees zuinig met vakjargon, afkortingen & houd rekening met voorkennis Voorzie ondersteuning & begeleiding Voorzie terugkoppeling Stuur voorbereidende documenten tijdig door Tijdstip van vergadering + vergaderfrequentie Draagkracht: werken in duo’s? Veilige omgeving: rol voorzitter + vergaderregels Onkostenvergoeding?

Meer informatie over patiëntenverenigingen: www. zelfhulp Meer informatie over patiëntenverenigingen: www.zelfhulp.be/zoek-een-zelfhulpgroep

5. Tools voor patiëntenparticipatie

Uitgeverij Politeia: Afl. 8 – december 2012

Patiëntenbetrokkenheid in zorgpaden Fase 1: screeningsfase: Welk zorgpad?  patiëntenverenigingen hebben zicht op noden van patiënt Fase 2: projectmanagementfase: Opname patiëntenvertegenwoordigers in werkgroep Fase 3: diagnose en objectiveringsfase: Patiënten bevragen via tal van methodieken (focusgroep, bevraging, walk-throughs,...) Fase 4: ontwikkelingsfase: Patiëntenversie van pad + communicatieplan: wie informeert de patiënt wanneer over wat?

Patiëntenbetrokkenheid in zorgpaden (2) Fase 5: implementatiefase: Infosessies; ervaringsdeskundigen betrekken. Eventueel bijsturing op basis van individuele patiënten die pad doorliepen Fase 6: evaluatiefase: Rekening houden met patiëntgerapporteerde uitkomsten (PRO’s) zoals kwaliteit van leven en tevredenheid Fase 7: continue opvolgingsfase: Werken met exit-vragenlijsten

Kwaliteits-instituut CBO (Nederland) Handleiding elektronisch te verkrijgen via VPP

Patiëntenparticipatie cultuurpeiling UGent Doelstellingen: inzicht bieden in mate van patiëntenparticipatie op afdelingen (bijzondere aandacht voor participatie gelinkt aan patiëntveiligheid); in kaart brengen goede praktijkvoeringen m.b.t. patiëntenparticipatie; basis bieden voor opzetten van verbeteringstrajecten m.b.t. patiëntenparticipatie; resultaten van de peiling vergelijken met de resultaten van de Vlaamse Patiënten Peiling. Versie GGZ & versie AZ Van Hecke A., Malfait, S., Van Belleghem S., Schouppe, L., Van Daele, J., Eeckloo, K. (2014) Patiëntenparticipatiecultuur Peiling 2014 - Meerjarig programma Patiëntveiligheid (2013-2017). Universiteit Gent.

6. Aan de slag: de Vlaamse Patiënten Peiling als vertrekpunt

Brainstorm Elke groep krijgt 3 posters Bij elk item 2 vragen: “Welke verbeteracties kun je doen om een hogere kwaliteit te bereiken voor elk van deze items?” “Hoe kun je patiënten of patiëntenverenigingen betrekken bij deze verbeteracties?”  wees bij beide vragen zo concreet mogelijk Op einde 10’ terugkoppeling zodat iedereen kan leren van alle inzichten Vraag: schrijf leesbaar, dan kunnen wij hier eventueel een overzicht van maken achteraf!

Vlaams Patiëntenplatform vzw Groenveldstraat 15 3001 Heverlee Tel: 016 23 05 26 Else.Tambuyzer@vlaamspatientenplatform.be www.vlaamspatientenplatform.be