Organisatie en Beheer Week 5. Bureaucratie versus mensen  Kenmerken van de professionele bureaucratie  Nadruk op de uitvoerende kern  Hoogopgeleide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Balans tussen hulp en recht
De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Dienstverlenende ondernemingen
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Organisatie en beheer Week 2.
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Logistiek management: begrippen en principes
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Transitie in de langdurige zorg Gevolgen voor profielen verpleegkundigen en verzorgenden Een denkexercitie 18 september 2013 Inspiratiebijeenkomst.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Communicatie in organisaties
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Evenwicht in sturing.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Vervolg Mintzberg Week 4 organisatie en beheer deeltijd dsr3a
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Project oriëntatie op het beroep
Ethiek 3: normatieve professionaliteit week 5. `Vandaag Eropaf (van der Lans) en Moresprudentie.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Veehouden in de toekomst: Dierwelzijn Jantien Lijftogt Ak27.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Gesprekstechnieken Les 4.
Kwaliteitszorg les 3.
Introductie Engaging Dynamics
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Organisatie en Beheer Week 5

Bureaucratie versus mensen  Kenmerken van de professionele bureaucratie  Nadruk op de uitvoerende kern  Hoogopgeleide professionals  Sterk gedecentraliseerd zowel horizontaal als verticaal  Grote mate van autonomie en vrijheid in het uitoefenen van de taak  Moeizame omgang met (sterke) kwaliteitsverschillen tussen professionals  Moeilijk aanstuurbare professionals

Mintzberg  Sommige professionals negeren de behoeften van hun clienten en ook die van hun organisatie  Starre structuur: niet erg gericht op innovatie  Reactie op stoornissen (ongewenste beroepspraktijken)  Burgers en politici roepen om meer toezicht en controle

Van der lans:  De vier bewegingen van professionals in welzijnsorganisaties  Tot de jaren 60 van de vorige eeuw: erbovenop  Van 1960 – 1980: ernaast  Van 1980 – 2010: er vandaan  Van 2010 – heden: eropaf!

In het artikel: verband met Mintzberg  Herkenbaar: incidenten (Roermond)  Druk van jeugdpsychiaters op de politiek om hen buiten de transitie van de jeugdzorg te houden  De jeugdzorg als voorbeeld van de professionele bureaucratie

Lipsky  Streetlevel bureaucracy: Organisaties voor publieksgerichte dienstverlening hebben de neiging om zich in zich zelf te keren. Medewerkers zijn meer bezig met dossiers en verantwoording dan met het oorspronkelijke professionele handwerk (hulpverlen)

Het Wilde vlees: Dienstverlening (Joep Schrijvers)  De logistiek van een dienst:  Logistiek: doorlooptijden, opslag en voorraad beheer  Is dat ook een onderdeel van de inrichting van ons soort organisaties?

Essentie van dienstverlening  Productie en consumptie van de dienst vindt vrijwel gelijktijdig plaats  Je bent bezig met de client (productie) en de client ontvangt gelijktijdig de zorg die op dat moment nodig is (consumptie)

DIENST  Simultane productie en consumptie  Niet aan te raken  Activiteit of proces  Heterogeen  Niet op voorraad PRODUCT  Ontkoppeling productie en consumptie  Aan te raken  Fysiek object  Homogeen  Wel op voorraad

Dienst  Omvat ‘all those activities that are intangible and imply an interaction te be realised between service provider and consumer  Resultaat is soms tastbaar achteraf. Product kan vooraf worden beoordeeld en bekeken. Bij een dienst kan dat niet.  Of de dienst goed was, weet je pas achteraf: het was leuk, zinvol, mooi, fijn, stimulerend etc. Ik kan dankzij die gesprekken mijn emoties beter begrijpen. Ik kan mijn agressie nu beter hanteren

De klant participeert in de dienstverlening.  De client moet er (meestal) bij zijn als jij je dienst verleent.  Bij zorg- en hulpverlening is het lastig om altijd dezelfde kwaliteit te serveren.  Bij een client die grote weerstand tegen de behandeling of benadering heeft gaat het minder goed dan bij een client die erg bereidwillig en meegaand is.  Je kunt niet vooruitwerken (een voorraadje aanleggen)

De professionele bureaucratie  Hoe massaler en meer gestandaardiseerd de dienstverlening is, des te meer zal ze gaan lijken op een industrieel proces  Ambitie van grote zorginstellingen en welzijnsorganisaties is om de dienstverlening te modelleren naar logistieke processen in de industrie  Standaardisering, ketenvorming, monitoring en kwaliteitszorg

Neologistieke orde  Steeds vaker praten managers over ‘producten’ in plaats van diensten of zorg  Zorg wordt steeds meer als logistiek proces opgevat.  De eerste lijn bepaalt welke gespecialiseerde hulp of zorg wordt aangeboden in de tweede lijn  Protocollen / overdrachten / administratieve procedures / clientregistratie- en -volgsystemen

Postindustrieel tijdperk???????  In 2012 ruim medewerkers in de zorg (gezondheidszorg, zorg en welzijn, paramedische beroepen)  Schrijvers: de zorgverlening wordt steeds meer gemodelleerd volgens de logistieke orde van industrie en handel  Oorzaken van groei: outsourcing van het privé-leven Managen van de begeerte

Homogenisering van diensten  Competentiemodel  Triple P  Sociale vaardigheidstrainingen  Libermann modules  Motiverende gespreksvoering  Intake  Veblijfs- en behandelingsduur  Medicatie  therapie

Hybride realiteit: vermenging van echte leven met cyber-wereld