Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Wat gaan we doen? Hernieuwde kennismaking Doornemen van de modulehandleiding, toetsing en de opdrachten Inhoud bijeenkomst 1 Lagerhuis Werkcollege afsluiten
Hernieuwde kennismaking Wat boeit jullie? Hoe goed kennen jullie elkaar? Wat maakt deze oefening leuk. Hoe word je betrokken? Trek de lijn naar deze module!
actueel Het vroege leren Pedagogische uitgangspunten Pedagogische theorieën Visies Rol van ADer
modulehandleiding Doornemen van de modulehandleiding Literatuur Toetsing Opdrachten Afspraken Opbouw van de module Opbouw van de lessen
Hoofdstuk 1 verschoolsing Verschoolsing in onderwijs en opvang jonge kinderen Rol ouders en inspectie Leerlingvolgsysteem VVE Teveel accent op cognitief leren? leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html Belangstelling en belevingswereld? Veel aandacht voor doelen en leerlijnen risico op weinig aandacht voor spontaan spelen en vragen van kinderen. Kritiek op vroege formele leren.
VVE en achterstanden Piramide, Kaleidoscoop, Startblokken, Ko totaal, Speelplezier, Sporen, Ben ik in Beeld. Programmagerichte benadering Ontwikkelingsgerichte benadering Open benadering (Sporen) Belang van uitdagende leeromgeving
Debat programma gericht onderwijs Belang programma structuur en didactische vaardigheden PEMer/ leerkracht Mogelijkheden blijven zien voor spel Aansluiting op ontwikkeling en beleving op dat moment Betekenisvolle context Vervroegen in plaats van ontwikkelen Individuele verschillen
Toetsing van jonge kinderen Oordeel over wat je niet kan ipv wat je wel kan Eigenheid van kinderen Wat is de norm? Belang van normale ontwikkelingsvariaties Waarde van fantasiespel
Dolgedraaid. Mogen peuters en kleuters nog kleuteren? Kleine groepen; individuele aandacht Kennis vroegkinderlijke ontwikkeling Ontwikkelingsgericht Belang sociaal emotioneel welbevinden Belang sociaal, creatief en fantasiespel Belang van een goede begeleiding en omgeving! Opdoen van ervaringen Betekenisvolle spelervaringen
Lagerhuis Baby`s en peuters hebben meer aan begrijpende pedagogisch medewerker dan aan een programma. Klas in twee groepen. Voor en tegenstanders. We gaan in discussie!
werkcollege Vorm groepjes van 4. Elk groepje kiest een VVE programma en gaat op zoek naar: programmagericht/ ontwikkelingsgericht, welke pedagogen kom je tegen, welke visies enz. Leg de inhoud van bijeenkomst 1 van pedagogische theorieën op het VVE programma wat je als groep onderzoekt. Volgende week presenteert elke groep kort hun bevindingen.
afsluiten Nog vragen? Volgende week korte presentaties Site bezoeken van het pedagogenplatform Lezen hoofdstuk 2 kijken en luisteren