Pedagogische theorieën bijeenkomst 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Welkom bij Leefstijl.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Peter Hemelsoet Edugo Oostakker
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Workshop Relationele en seksuele vorming
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Samenwerken in burgerschap
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Datum Naam school Naam presentator
WELKOM.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Mediawijsheid.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
IPC Nederland.
Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Informatieve bijeenkomst
Pedagogische theorieën
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Pedagogische theorieën
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Pedagogische theorieën
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
ZORG & WELZIJN. Wat betekent zorg en welzijn? Bij zorg staat zorgen voor iemand centraal. Je zorgt voor je opa of oma of je kleine broertje etc. Welzijn.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Groep 2 Begrijpend luisteren
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Informatieavond 15 november 2017
Presentatie Rode Bosbes
14 december 2017 bijeenkomst 5.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Transcript van de presentatie:

Pedagogische theorieën bijeenkomst 1

Wat gaan we doen?  Hernieuwde kennismaking  Doornemen van de modulehandleiding, toetsing en de opdrachten  Inhoud bijeenkomst 1  Lagerhuis  Werkcollege  afsluiten

Hernieuwde kennismaking  Wat boeit jullie?  Hoe goed kennen jullie elkaar?  Wat maakt deze oefening leuk. Hoe word je betrokken?  Trek de lijn naar deze module!

actueel  Het vroege leren  Pedagogische uitgangspunten  Pedagogische theorieën  Visies  Rol van ADer

modulehandleiding  Doornemen van de modulehandleiding  Literatuur  Toetsing  Opdrachten  Afspraken  Opbouw van de module  Opbouw van de lessen

Hoofdstuk 1 verschoolsing  Verschoolsing in onderwijs en opvang jonge kinderen  Rol ouders en inspectie  Leerlingvolgsysteem  VVE  Teveel accent op cognitief leren?  leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html  Belangstelling en belevingswereld?  Veel aandacht voor doelen en leerlijnen risico op weinig aandacht voor spontaan spelen en vragen van kinderen.  Kritiek op vroege formele leren.

VVE en achterstanden  Piramide, Kaleidoscoop, Startblokken, Ko totaal, Speelplezier, Sporen, Ben ik in Beeld.  Programmagerichte benadering  Ontwikkelingsgerichte benadering  Open benadering (Sporen)  Belang van uitdagende leeromgeving

Debat programma gericht onderwijs  Belang programma structuur en didactische vaardigheden PEMer/ leerkracht  Mogelijkheden blijven zien voor spel  Aansluiting op ontwikkeling en beleving op dat moment  Betekenisvolle context  Vervroegen in plaats van ontwikkelen  Individuele verschillen

Toetsing van jonge kinderen  Oordeel over wat je niet kan ipv wat je wel kan  Eigenheid van kinderen  Wat is de norm?  Belang van normale ontwikkelingsvariaties  Waarde van fantasiespel

Dolgedraaid. Mogen peuters en kleuters nog kleuteren?  Kleine groepen; individuele aandacht  Kennis vroegkinderlijke ontwikkeling  Ontwikkelingsgericht  Belang sociaal emotioneel welbevinden  Belang sociaal, creatief en fantasiespel  Belang van een goede begeleiding en omgeving!  Opdoen van ervaringen  Betekenisvolle spelervaringen

Lagerhuis  Baby`s en peuters hebben meer aan begrijpende pedagogisch medewerker dan aan een programma.  Klas in twee groepen. Voor en tegenstanders.  We gaan in discussie!

werkcollege  Vorm groepjes van 4.  Elk groepje kiest een VVE programma en gaat op zoek naar: programmagericht/ ontwikkelingsgericht, welke pedagogen kom je tegen, welke visies enz.  Leg de inhoud van bijeenkomst 1 van pedagogische theorieën op het VVE programma wat je als groep onderzoekt.  Volgende week presenteert elke groep kort hun bevindingen.

afsluiten  Nog vragen?  Volgende week korte presentaties  Site bezoeken van het pedagogenplatform   Lezen hoofdstuk 2 kijken en luisteren 