Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Bom-Project Vlotte dienstverlening door procesefficiëntie: Mechelen gaat voor de digitale omgevingsvergunning Ranja Van Asbroeck – Strategie en ontwikkeling.
Project Medewerkers - mdw -probleem -oplossing -demo -vragen.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Toptaken in Tilburg Erik de Ridder van naar 190 pagina’s in drie simpele stappen best wel moeilijke.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Mechelen, 26 november 2009 E-link Maart 2009 – Februari 2011.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Studiedag Vera Inzet van ICT om lokale besturen efficiënter te organiseren Digitale Stad Mechelen Ranja Van Asbroeck – Koen Verspecht 17/01/2013.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Algemene inleiding Wabo
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Het E-Loket ® begraven Gemeente Sint-Lievens-Houtem 3 mei 2011 Patrick De Backer Domeinverantwoordelijke burgerzaken Public Relations Manager Cevi NV.
Het E-loket ® burgerzaken
GIS-coördinator in Westerlo
De case Oostkamp.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening 15 oktober 2015
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
BGT Cartoons GeoBuzz congres 25 & 26 november 2014 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur.
Verspillingen in de processen
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Kluwer The end of Publishing
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De succesformule van Dienstverlening
Het E-depot van Rotterdam
Digitale aangifte overlijden
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De case Oostkamp.
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van Asbroeck– Strategie en ontwikkeling Pascale Priem – Stafcel Data

Er was eens …

Alles kan beter …

Op het goede spoor, maar!

Een nieuw bestuur 334. In 2018 is Mechelen de eerste stad waar burgers alle overheidsdocumenten via digitale weg kunnen afhandelen zonder naar het stadhuis te moeten Stadsdiensten delen informatie met elkaar. Dat moet de administratieve lasten voor inwoners en ondernemers drastisch verminderen. Aanvragen die meerdere diensten aangaan mogen geen verantwoordelijkheid leggen bij de aanvragers om diezelfde informatie tweemaal aan te leveren. Alle informatie voor één aanvraag kan geconsulteerd en gebruikt worden door andere diensten. Via een nieuw centraal oproepnummer en mechelen.be kan je alle stadsdiensten makkelijk bereiken. Een digitale pasfoto voor je rijbewijs of paspoort kan je snel even laten maken aan het loket van het Huis van de Mechelaar We onderzoeken hoe we de openingsuren van het Huis van de Mechelaar beter kunnen afstemmen op de behoeften van de mensen, inzonderheid van zij die arbeidsactief zijn. De toegankelijkheid wordt niet bepaald door het aantal uren, maar door het moment waarop de stadsdiensten hun deuren openen. We voeren een systeem in waarbij mensen online zelf een afspraak kunnen boeken met de betrokken ambtenaar Mechelen zorgt ervoor dat alle Mechelaars toegang kunnen krijgen tot het internet. We moeten blijven inzetten op "alfabetisering" op digitaal vlak van kansengroepen. 40. We zorgen voor een aantrekkelijk investeringsklimaat onder meer met een klantvriendelijke en laagdrempelige bouwdienst die oplossingsgericht meedenkt, informatie op maat verstrekt: wegwijs in reglementeringen, procedures en subsidiestelsels en tegelijk ruimte laat voor de private inzichten.

Een nieuwe visie Een nieuw centraal onthaal Een nieuwe werking Een nieuw klantencontact Een nieuwe ploeg Een nieuwe samenwerking  Alle processen en producten afstemmen Alle processen en producten afstemmen

Een nieuw begin: het project

Juiste mindsetting DBA

De weg naar

1 november DBA wat?

De cijfers

Balans vereenvoudigingen Burger Geen verplaatsing voor indiening dossier Geen verzendings- en afdrukkosten Onmiddellijk bewijs van indienen Altijd beschikbaar Opvolgen dossierstatus 24/24 Architect Opmaak plannen nu reeds veelal digitaal Geen overvloed aan papier Klanten kunnen thuis dossier ondertekenen Mogelijks mee status opvolging Administratie Digitaal werken Mogelijk werken op afstand Minder papier / archivering Betere opvolging deadlines Sneller en eenvoudiger opvragen adviezen Makkelijkere organisatie openbaar onderzoek en openbaarheid van bestuur Authentificatie ondertekening Doorlooptijd ingekort: post en adviezenflow vereenvoudigd

Wordt vervolgd …  Openbaar onderzoek online  Duidelijke communicatie bij ontbrekende stukken / foutmelding  Duidelijk contactpunt bij Vlaamse overheid  Eenvoudigere procedure voor eenvoudige aanvragen  Verbetering software OO  Meerdere gemeenten die DBA gebruiken (normering) om processen aan te passen  Toevoegen ontbrekende dossierstukken  Intern: automatisering tussen verschillende BO programma’s  Wetgeving volgt: minder papier / archivering  Authentificatie ondertekening  Digitalisering van papieren dossiers en plannen  Integratie BO- werking en afstemming processen: milieu –bouw – economie - wonen

 Geschikte software  Aanpassing hardware  Grondig testen (ook alles wat kan mislopen)  Flow to be aanpassen  BO- werking aanpassen  Alle documenten en formulieren aanpassen  2 de test na aanpassingen  Opleiding personeel  Aanpassing locatie: ruimte OO  Communicatiedragers aanpassen (website, folders, enz)  Communicatie: adviesverleners intern, architecten => Ook de weg die je als administratie en klant aflegt om het doel te bereiken is van belangOok de weg die je als administratie en klant aflegt om het doel te bereiken is van belang

Nog vragen