Gesloten vs. Open: Freud en Rogers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Transactionele analyse
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Het begint bij het jonge kind
Gentle Teaching.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Opvoeding en pedagogiek
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Modellen en Stromingen
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Praktijkervaring en reflectie
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
De quiz Gemaakt door: Lotte, Kavitha, Rachida en Jacqueline.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
TRENDS 2014 Hafida
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Inleiding in de Psychopathologie
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Inleiding in de Psychopathologie
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Gedragsproblemen en stoornissen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Agressie Les 2.
Inleiding in de Psychopathologie
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Gedragsproblemen en stoornissen
Erikson  Identiteit vs identiteitsverwarring
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Gesloten vs. Open: Freud en Rogers Kind in ontwikkeling B Gesloten vs. Open: Freud en Rogers

Welkom! Programma Inleiding module Focus Freud Focus Rogers Verwerkingsopdrachten

Organisatie Docent: Madeleine Meurs m.meurs@hr.nl med.hr.nl/meurm Di: 09.00-13.50 uur Do:11.00 – 13.50 uur Werkvormen: focus + opdrachten 3 weken les, in lesweek 4 toets Expertgroep op donderdag Literatuur (Deel B): Rigter, J. (2008). Het palet van de psychologie. Stromingen en hun toepassingen in de hulpverlening en opvoeding. Bussem, Nederland: Coutinho  alle hoofdstukken, behalve hoofdstuk 7.

Waar gaat het over? Verschillende stromingen in de psychologie. Verschillende referentiekaders (‘brillen’) om de realiteit te bekijken. Psychoanalyse Behaviorisme Humanistische psychologie Cognitieve psychologie Systeemtheorie Biologische psychologie

Wat is psychologie? De academische discipline die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van mensen. Maar: Geen overeenstemming over definitie. Veel discussie: tussen psychologen onderling andere sociale wetenschappen

Relatie met pedagogiek Pedagogiek richt zich op opvoeding en ontwikkeling van het kind. Voorbeeld: een kind met ADHD Hoe kijkt een psycholoog? Hoe kijkt een pedagoog? Hoe kijkt een orthopedagoog?

Stromingen in de psychologie Iedere stroming heeft een geschiedenis Iedere stroming heeft een mensbeeld Steeds meer aandacht voor ‘evidence based’ werken

Mechanistisch mensbeeld Mensen als mechanieken De mens als ingewikkeld dier Afzonderlijk te bestuderen onderdelen Weinig invloed van de omgeving Lineair causaal verklaringsmodel ‘Het geheel is gelijk aan de som der delen’

Organistisch mensbeeld Mensen zijn als organismen, ze groeien en bloeien Vergelijkingen met dieren kunnen zinvol zijn Een organisme kun je niet los bestuderen van zijn omgeving Circulair verklaringsmodel Het geheel is meer dan de som der delen

Personalistisch mensbeeld Principieel onderscheid tussen mensen en overige organismen Menselijk handelen is doelgericht, mensen geven zin aan hun leven Een mens is één geheel Kennis uit dierexperimenten zegt niets over menselijk gedrag

Hoe maak je gebruik van de mensbeelden en methoden? Pragmatisch: met een bril zie je beter Een theorie is als een zoeklicht: sommige aspecten worden belicht en andere juist onderbelicht

Algemene Systeem Theorie De mens en zijn omgeving wordt als één systeem gezien. Versimpeld model: bio – psycho – sociaal model 3 factoren zijn nodig om de mens te begrijpen Iedere stroming legt nadruk op één of meerdere van deze factoren

Waarom verschillende theorieën? De mens is complex. Elke theorie heeft zijn eigen stokpaardje. Elke theorie heeft gedeeltelijk gelijk. Pas op voor blinde vlekken.

Hoe zit het boek in elkaar? Ieder hoofdstuk een andere stroming Bij iedere stroming: uitgangspunten/mensbeeld de theorie toepassingen in de praktijk Website met ondersteunend materiaal

Opdracht in de les Wat zijn de kenmerken van stromingen in de psychologie? Wat zijn de drie mensbeelden in de psychologie?

Focus 1: Freud en de psychoanalyse Wat weten jullie al van Freud?

Freud: Psychoanalyse Theorie over hoe mensen functioneren Hulpverleningspraktijk Uitgangspunten van die theorie: subjectieve ervaringen aansturing van gedrag onbewust en bewust conflictmodel toeval bestaat niet ervaringen als kind zijn belangrijk

Mensbeeld Freud zegt: geen baas in eigen brein, maar gestuurd door onbewuste en irrationele wensen twee aangeboren driften: agressie- en seksualiteitsdrift kindertijd is bepalend iedereen kent normaal en gestoord gedrag Maar: bewustwording kan helpen bij functioneren! Mensbeeld: mechanistisch en personalistisch Biopsychosociaal: psyche staat centraal

De theorie onbewuste mentale processen psychische structuur(id, ego en superego) psychoseksuele ontwikkeling (het kind is ‘polymorf pervers’) verdedigingsmechanismen praktijktheorie

Geïnspireerd door Freud John Bowlby: hechtingstheorie kijkt naar de biologische oorsprong in het aangaan van hechtingsrelaties Objectrelatietheorie kijkt naar de relatie tussen moeder en kind

De praktijk Psychische problemen zijn het gevolg van onopgeloste onbewuste conflicten. Psychoanalyse om onbegrijpelijk gedrag begrijpelijk te maken. Toepassingen in de praktijk: overdracht en tegenoverdracht aandacht voor kindertijd verdedingsmechanismen

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdracht bij Freud Maak individueel een mindmap van FREUD. Als je klaar bent, kun je zelf werken aan de vragen op de website. Link van de filmpjes opdracht 2 (2 x jongen) http://www.youtube.com/watch?v=NCXynjpFaKU

lunchpauze

Focus 2: Rogers: humanistische psychologie Wat weten jullie al van Rogers?

Rogers: Rogeriaanse psychotherapie Humanistische stroming Grote invloed op hulpverlenings- en opvoedingspraktijk Uitgangspunten subjectieve beleving zelfbewustzijn: blik van binnenuit levenslang groeien en ontwikkelen je bent zelf verantwoordelijk voor je leven hier en nu staat centraal de mens is één geheel doel is je te bevrijden van wat groei in de weg staat.

Mensbeeld Optimistisch, want iedereen kan groeien Authentieke, subjectieve ervaringen zijn de essentie van wie je bent. Een kind verschilt van een volwassene Dieren zijn wezenlijk anders dan mensen Mensbeeld: personalistisch Bio – psycho – sociaal: totaliteit, maar bio en sociaal worden niet uitgewerkt.

Rogers visie op persoonlijkheid

Hoe ga je met cliënten om? Wel doen: client-gericht onbevooroordeeld luisteren accepteren en respecteren client is zelf competent Niet doen: adviseren, interviewen, begeleiden Drie grondhoudingen echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie, empathie

De praktijk Psychische problemen zijn het gevolg van incongruentie en kunnen worden aangepakt door een hulpverlener die naar de cliënt luistert en probeert hem te begrijpen. Belangrijkste toepassingen: de houding van de hulpverlener / de benadering van de cliënt.

Geïnspireerd door Rogers Gendlin: experientele therapie, focussing Seligman: positieve psychologie Gordon: ik-boodschap Motiverende gespreksvoering

Wat vinden jullie van deze theorie? Waar sta je achter? Waar plaats je vraagtekens bij?

Opdrachten bij Rogers 5 opdrachten, 5 groepjes Elke groep maakt 1 opdracht, waarop de belangrijkste antwoorden/bevindingen worden weergegeven. De posters worden na afloop in het lokaal opgehangen en plenair besproken. Daarna worden ze op FB gepost. Als je klaar bent, kun je zelf werken aan de vragen op de website. Link naar filmpje Opdracht 4 : (sam richards)

DONDERDAG Intergratieopdracht: Freud vs. Rogers EXPERTGROEP Maak een vergelijking tussen Freud en Rogers Maak de verschillen en overeenkomsten duidelijk