Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Samen met ouders aan het werk!
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Presentatie Bijeenkomst 1
Ouderbetrokkenheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Opvoeding en pedagogiek
Studie Loopbaan Coaching
PRL les 2.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 3. VORIGE BIJEENKOMST  Werkcollege oriënteren huidige praktijkplek.  Groepsopdracht “labeling”: Per VVE methode de manieren.
Pedagogische theorieën
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
op verzoek van collega’s en werkveld
Pemprl.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Handelingsgericht werken
Eindpresentatie module 5
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki Michelle Brouwer

Kerntaak 2.1 Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkelingsstimulering van kinderen in dagelijkse situaties.

1a. Betrekt de ouders/opvoeders bij de ontwikkeling van hun kind. Overdrachtsgesprekken voeren. Werkjes e.d. van het kind laten zien aan de ouders/verzorgers.

1b. Ondersteunt ouders/opvoeders bij dagelijkse opvoedvragen. Overdrachtsgesprekken voeren. Startgesprekken voeren. Advies geven aan de ouders/verzorgers.

1c. Levert een inhoudelijke bijdrage aan ouderavonden. Planning maken van de ouderavond.

2d. Adviseert collega’s in het afstemmen van het pedagogisch/didactische handelen op de behoeften en het ontwikkelingsniveau van de groep / het individuele kind. Collega observeren tijdens een activiteit van de hele groep of een individueel kind.

2e. Adviseert collega’s bij het vormgeven van een goed contact met de ouders/opvoeders op basis van de binnen de instelling gehanteerde pedagogische visie/VVE-methode. Gesprek aangaan met andere collega’s voor aanpak gesprek met de ouders. Verschillende manier van de ouderbetrokkenheid onderzoeken.

3g. Analyseert het pedagogisch/didactisch handelen van collega’s en ouders/opvoeders en adviseert hen hierbij vanuit de binnen de organisatie gehanteerde pedagogische visie / VVE methode. Kijkt naar de visies van de VVE-methode. Kijkt of de visie klopt met wat ouders en collega’s doen. Maakt een beleidsplan dat aan de kwaliteitseisen/visies voldoet.

Kerntaak 2.2 Begeleiding, ondersteuning en interventie bij problematische opvoedingssituaties en ontwikkelingsproblemen.

1b. Voert gesprekken met de ouders / opvoeders over de ontwikkelingsproblemen van hun kind. Oudergesprekken voeren aan de hand van observaties. Vragen naar de thuissituatie.