Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

3-jarigen in het basisonderwijs
Bruggen bouwen tussen school en thuis
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Moeders Informeren Moeders
Driemaal Taal Sessies.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Harmonisatieplannen kabinet
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Verlengde Instructie Groepen 3.
Datum Naam school Naam presentator
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Mediawijsheid.
Welkom op onze informatieavond !
Ouderinformatieavond groep 0/1
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Presentatie Bijeenkomst 1
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Administrateur-generaal
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Pedagogische theorieën
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Digitale peuter en kleuter Chantal, Jolanda, Rashida, SueSan, Soraya en Charissa.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Situeering stadstoevlucht (vanaf +/- 1970) etnische verscheidenheid onverschilligheid geen politioneel toezicht gemeenschap >>
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Digitale media voor jonge kinderen Gertruud Beemster & Denise Bontje.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
<plaats en datum>
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Mediawijsheid competentie:
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Spel en executieve functies
Trends in het onderwijs
Inspiratiebijeenkomst
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Mediawijsheid competentie:
Voorlezen in de kinderopvang
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
<plaats en datum>
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
De rol van scholen in omgaan met gezinnen in armoede
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Ouders in Rotterdam Zuid
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van den Biggelaar

Discussie onder ouders en experts Zorgen Kanse n

* De onverschillige * De regelende * De gezellige * De bewuste * De actieve De rol van volwassenen

Belang van mediaopvoeding Mediavaardig  mediawijs Mediaopvoeding belangrijk: Modelling Gezond mediamenu Bewust gebruik van media met kinderen

1. Vaste mediamomenten op een dag 2. Een bewuste keuze voor mediaproducten 3. Ouders praten met hun kinderen over de programma’s en spellen. 4. Ouders doen een activiteit naar aanleiding van het ontwerp. Een gezond mediamenu

Media in de kinderopvang Thema prentenboek Geanimeerd prentenboek Foto’s en video’s Educatieve tvappsInternet (doel-)bewust gebruik van digitale media met kinderen vanaf twee jaar Media zijn een aanvulling op en geen vervanging van andere (spel-) activiteiten Digitale media moeten aansluiten bij eigen werkwijze en het vve- programma

Meerwaarde digitale media taal Spel KIND Motoriek Cognitief Sociaal- emotioneel

Rol bibliotheken I onbewust onbekwaam bewust onbekwaam bewust bekwaam onbewust bekwaam

1.Inspireren tot mediaopvoeding 2.Informeren over geschikte media 3.Verwijzen naar sites met actuele informatie over geschikte media 4.Ondersteunen bij de inzet van media Rol bibliotheken II Ouders & professionals…

Meer info