Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Rijnlands denken.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Omgaan met geschiedenis
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Zonder Gezag geen Veilige Publieke Taak?!
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Verminderen van vooroordeel en discriminatie
Onderwijs en democatisch burgerschap
Kenmerken van de concept contextbenadering
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Politiek.
Ethiek.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Onderzoek Veteran Tapes
Project Noord Zuid werkcolleges
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Docent: Anco R.O. Ringeling
7.3: Trampolinebed of hangmat?
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Stelling: Visie Thomas is een deelverzameling van schema Scribner.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Pedagogische theorieën
Ontwikkeling en de basisschool
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Ontwikkeling en de basisschool
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
HELP! Beren op de omgevingsweg
Mens en medemens Les 7, MHBO-traject.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Gebrokenheid onder jongeren
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kenmerken van de concept contextbenadering
Culturele diversiteit
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6

BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related

De mens is van nature slecht Een laagje “vernis”van cultuur voorkomt dat we elkaar te lijf gaan De mens is van nature goed Uitwassen zoals haat en geweld zullen steeds minder worden Wat denk jij? Verklaar aan hand van moreel talent..

Genocides in het verleden Christen vervolging romeinse rijk Uitroeien indianen amerika Massamoord armeniers Slavenhandel Holocaust Rwanda Joegoslavie Nederland 2013?? Hoort dit bij de mens? Waarom wel waarom niet?

Haat veelkoppig monster Wortels kunnen liggen in: religie, rassenleer, economie en politiek Cultuuraspecten die rol spelen 1.Collectivistische waarde 2.Orientatie op autoriteit 3.Sociale dominantie

Haat en de werking Rollen binnen cultuur van haat en geweld Daders/slachtoffers/toeschouwer Psychologie: haat 3 componenten 1.Intimiteit:Ontkennen van intimiteit..geen binding met ander wezen 2.Passie:Intensiteit van angst woede 3.Betrokkenheid: denkproces van socialisatie

Vertalen naar 3 vormen van hate  Cool hate-walging intimiteit  Boiling hate- afkeer  Burning hate- vernietiging  ZVc&feature=related ZVc&feature=related

Haat en evolutie Basisbehoeften, behoren bij een groep Uitsluiting andere groep Bescherming, kameraadschap Etnocentrisme en xenofobie Genocide Puur gericht op een groep Hutus vs Tutsi, nazi’s vs joden,homo,zigeuners Israel vs Palestijnen,

Van haat naar geweld tegen een groep Dehumanisering Ontzeggen van groep van menselijke waarden Scope of justice en moral circle, just world Voordelen : prsoonlijke verrijking, sexuele uitspatting en macht Plaats de opmerking van kopvoddentax in dit beeld

De pedagogische oplossingen Tegenover haat staat goed De mens is in weze goed maar wordt verleid door externe factoren Door opvoeding en scholing kan dit gestuurd worden

3 capaciteiten van belang Vermogen kritisch zelfonderzoek Menselijk wezen is sociaal Empathie Staat onder druk door fundamentalisme en extremisme

Pedagogisch aanleren Leren inzicht te krijgen in prcocessen van haat Samenleving betrekken Tijd Gemeenschappelijke doelen en verschillen duidelijk zijn Niet opleggen maar ontwikkelen Ruimte voor eigen idee

Civil society Kritische eruditie (kennis conflicten politiek etc.) Krisch respect (rechten en verantwoordelijkheden) Kritisch denken (alternatieven) Kritische twijfel ( standpunten voorlopig) Kritische lichtheid (incasseren)