Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6
BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related
De mens is van nature slecht Een laagje “vernis”van cultuur voorkomt dat we elkaar te lijf gaan De mens is van nature goed Uitwassen zoals haat en geweld zullen steeds minder worden Wat denk jij? Verklaar aan hand van moreel talent..
Genocides in het verleden Christen vervolging romeinse rijk Uitroeien indianen amerika Massamoord armeniers Slavenhandel Holocaust Rwanda Joegoslavie Nederland 2013?? Hoort dit bij de mens? Waarom wel waarom niet?
Haat veelkoppig monster Wortels kunnen liggen in: religie, rassenleer, economie en politiek Cultuuraspecten die rol spelen 1.Collectivistische waarde 2.Orientatie op autoriteit 3.Sociale dominantie
Haat en de werking Rollen binnen cultuur van haat en geweld Daders/slachtoffers/toeschouwer Psychologie: haat 3 componenten 1.Intimiteit:Ontkennen van intimiteit..geen binding met ander wezen 2.Passie:Intensiteit van angst woede 3.Betrokkenheid: denkproces van socialisatie
Vertalen naar 3 vormen van hate Cool hate-walging intimiteit Boiling hate- afkeer Burning hate- vernietiging ZVc&feature=related ZVc&feature=related
Haat en evolutie Basisbehoeften, behoren bij een groep Uitsluiting andere groep Bescherming, kameraadschap Etnocentrisme en xenofobie Genocide Puur gericht op een groep Hutus vs Tutsi, nazi’s vs joden,homo,zigeuners Israel vs Palestijnen,
Van haat naar geweld tegen een groep Dehumanisering Ontzeggen van groep van menselijke waarden Scope of justice en moral circle, just world Voordelen : prsoonlijke verrijking, sexuele uitspatting en macht Plaats de opmerking van kopvoddentax in dit beeld
De pedagogische oplossingen Tegenover haat staat goed De mens is in weze goed maar wordt verleid door externe factoren Door opvoeding en scholing kan dit gestuurd worden
3 capaciteiten van belang Vermogen kritisch zelfonderzoek Menselijk wezen is sociaal Empathie Staat onder druk door fundamentalisme en extremisme
Pedagogisch aanleren Leren inzicht te krijgen in prcocessen van haat Samenleving betrekken Tijd Gemeenschappelijke doelen en verschillen duidelijk zijn Niet opleggen maar ontwikkelen Ruimte voor eigen idee
Civil society Kritische eruditie (kennis conflicten politiek etc.) Krisch respect (rechten en verantwoordelijkheden) Kritisch denken (alternatieven) Kritische twijfel ( standpunten voorlopig) Kritische lichtheid (incasseren)