WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november 2015 2 november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Luba, Tempo-Team, Randstad
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Professioneel sturen.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Presentatie AM Groep Flowchart ontwikkelen & onthechten AM Groep
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Implementeren doe je samen
Motivatie van de professional Willy Limpens
Samen werken aan sociale stijging
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Fronter als e-portfolio
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Kennisdelen - 7 februari 2013
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Een project van de Korengroep
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Van, voor én door het onderwijs.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Methodiek Werkplekopleiden
Discussiegroepen - resultaten
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Procesverbetering in de Zorg
Hoe leren professionals?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Groeien in ATEX volwassenheid
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie

Implementatie WPO

Interne afstemming Waar sluit WPO aan op bestaande methodieken/instrumenten? Rolverdeling en taken  wie gaat wat doen. Bijscholen van de werkplekopleiders en andere betrokkenen? Interne communicatie, ervaringen en best practices delen Praktische aandachtspunten Accounts voor de WERK-portal en het Volgsysteem Beschikbaarheid van PC’s (met koptelefoons) Technische randvoorwaarden: browserinstellingen, internetverbinding etc. Hoe zit het met computervaardigheden? Ruimte voor reflectiegesprekken Implementatie WPO

Startmoment en afsluiting voor alle deelnemers? Inzet van prestatiekaart en/of portfolio? Uitreiken certificaten? Maar ook: rolverdeling en taken  wie gaat welke rol vervullen? Implementatie WPO

Observatieperiode Tijdsinvestering: duur en frequentie Eenduidige observatie-aanpak (observatiecriteria?) Tips, valkuilen en risico’s Inzet van (uitkomsten op) meetinstrumenten? Implementatie WPO

Leer/werkperiode Tijdsinvestering: duur en frequentie Creëren van geschikte werktaken en werkomgeving Definiëren van duidelijke en meetbare doelstellingen Aanpak reflectiegesprekken

Implementatie WPO Beoordeling Wanneer is de theorie voldoende? Hoe vaak toetsen? Wie neemt de toetsen af? Richtlijnen voor toetsen (criteria).

Implementatie WPO

Praktijkvoorbeeld WPO

10 Diagnose en IOP Voorlopig aangewezen op beschut Na prototype traject x te ontwikkelen naar groepsdetachering Direct te detacheren naar groepsdetachering Direct te bemiddelen naar individuele detachering of begeleid werk Uitstroom ondergrens

11 Dariuz assessment WPO IOP Afdeling ‘ontwikkel- baar’ Informatie- bijeenkomst WPO Start leren op de werkvloer Effectmeting door tweede Dariuz meting ConversietabelStart WPO prototypetrajectUitstroom (gr)detachering van competenties naar componenten12 weken Rollen Werkcoach is werkplekopleider Consulent blijft dezelfde persoon (ook bij een wisseling van afdeling, tweede meting door dezelfde persoon) Training Dariuz training: aandacht besteed aan het formuleren van een WPO advies WPO training: aandacht besteed aan het formuleren van praktijkopdrachten Ondersteuning op de werkplek en inloop vraaguren Meerdere trainingsmomenten en intervisie Praktijk Verzamelpunt voor praktijkopdrachten Van elkaar leren staat centraal

Praktisch/logistiek Drie verschillende computerruimtes Reflectiegesprekken in een aparte ruimte op de werkplek Begeleiding bij computervaardigheden 12

Bijscholen 13 Dariuz Assessment WPO Conversietabel van Dariuz assessment naar WPO advies Basistraining WPO 1 dagdeel voor werkcoaches  Proces  WPO opdrachten  WPO reflectie  WPO toetsing Herhalings- training 1 dagdeel Intervisie  Praktijksituaties bespreken met werkcoaches  Praktische tips  Resultaten en voortgang bespreken  Eens per 4-6 weken Één op één begeleiding O p aanvraag  Praktijk-  opdrachten formuleren  Gezamenlijk de processtappen doorlopen  E-learning doornemen

Startmoment en afsluiting Duur: maximaal 12 weken Startmoment: na Dariuz afname Afsluiting: na 12 weken + tweede meting (alleen vragenlijst leidinggevende) 14

Rollen en verantwoordelijkheden Dariuz professional: regie op afname Dariuz en Dariuz advies Werkplekopleider: werkcoach Opleidingskundige: invoering en implementatie WPO, Dariuz en WPO trainingen geven, intervisie, begeleiding op de werkvloer 15

Hulpmiddelen Leerbeleid directe medewerkers Dariuz Assessment WPO rapportage Conversietabel Memo over WPO Handleiding WPO interactief Format praktijkopdracht 16

Observatiefase en leerwerkperide Observatie aan de hand van de Dariuz vragenlijst Werkomgeving ‘Ontwikkelbaar’ Inzet van werkcoach en voorlieden 17

Toetsing 80% theorie Tweemaal toetsen (verschillende context) Toetsing door werkcoach + door tweede meting Dariuz Borging: herhalingsbijeenkomsten/intervisie 18