De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Een biologisch onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 5 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoeksvaardigheden
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Module Communicatie 3de dag
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Praktijk.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Spreekbeurt in groep 4.
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Het onderzoeksverslag
Spreekbeurt in groep 4.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Aantekeningen maken en navertellen
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Transcript van de presentatie:

De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren

Structuur onderzoeksplan Gebruik je boek ( blz 313 ) Of kies een eigen logische opbouw.

Vanuit boek Voorblad Voorwoord Inhoudsopgave Samenvatting Inleiding Probleemstelling Aanpak Resultaten Conclusies Discussie Literatuurlijst Bijlagen

Voorwoord: hier mag dus “ik “ Inhoudsopgave Vanuit boek Voorblad Voorwoord: hier mag dus “ik “ Inhoudsopgave Samenvatting: vat het héle onderzoek kort samen. Aanleiding, vraag, uitkomsten. Het is geen inleiding!

Inleiding: aanleiding en context Vanuit boek Inleiding: aanleiding en context Probleemstelling: praktijkprobleem, doelstelling, hoofd en deelvragen en literatuurstudie ( lees: operationalisatie ) ( zie je pva ) Aanpak: pér deelvraag hoe je dit hebt onderzocht. Heb je nog aanpassingen gedaan?

Vanuit boek Resultaten: Wat zijn de belangrijkste resultaten per deelvraag, zonder conclusies te trekken. Bijvoorbeeld een horizontale vergelijking. Conclusies: beantwoord je hoofd-en deelvragen en leg uit hoe je daarbij komt. Deelvraag Bron A zegt Bron B zegt Deelvraag 1 Blablabla blablaba

Literatuurlijst: uiteraard in apa Vanuit boek Discussie: kijk kritisch naar je stuk. Wat had je anders / beter kunnen doen wat betreft onderzoek. Wat kun je zeggen over betrouwbaarheid en validiteit. Literatuurlijst: uiteraard in apa Bijlagen: bijv. uitwerkingen interviews

Controle punten Het is een logisch, lopend verhaal Maak keuzes; geen overlap geen overbodige info. Visualiseer. Je onderbouwt alles. Let op zakelijk taalgebruik; geen “ik” Let op apa: zie document op hint

Succes!!! Vragen?