Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Advertisements

Workshop Relationele en seksuele vorming
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Het begint bij het jonge kind
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Pedagogische theorieën
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Groepsdynamica.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Kind in ontwikkeling deel A
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Opgroeien in de stad les 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Kind en omgeving Het individu in de context
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Plancyclus, les 2 Actualiteit
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie 23 september
Ontwikkelingspsychologie 16september
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Gedragsproblemen en stoornissen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Aangeboren of aangeleerd?
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
ontwikkelingspsychologie
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar) Hoorcollege 1 Intro

Even voorstellen Irina Nojoredjo med.hro.nl/nojis nojis@hr.nl naam doelgroep zelf kinderen? 1e herinnering

Vandaag inhoud module literatuur toetsing wekenschema groepen indelen Hoorcollege H1-3-4-5

inhoud module: Ontwikkeling van het kind 0-12 jaar inhoud module: Ontwikkeling van het kind 0-12 jaar. In kwartaal 3 het vervolg literatuur: Verhulst, F (2008) De ontwikkeling van het kind. Assen: Koninklijke van Gorcum ISBN 978 90 232 4121 8 LET OP: Hoofdstuk 10 is GEEN tentamenstof toetsing: MC+OV

  De Expertgroep: Toetst minimaal 8 begrippen: Hierin mogen jullie creatief zijn. Denk aan een proeftoets, speurtocht, quiz, spelshow, filmpje, casus, hints, verboden woorden, etc. Maak het uitdagend, interactief en leuk voor jezelf en voor de klas! Minimaal 10 minuten, maximaal 20 minuten. Maar mochten jullie een geweldig idee hebben dat meer tijd gaat kosten, dan is dat in overleg (van tevoren) met de docent ook mogelijk. De Actualiteitengroep: Bespreekt een actualiteit (krantenknipsel, nieuwsbericht, stukje uit een tijdschrift, actualiteitenprogramma oid) Verzint een prikkelende stelling die aansluit op de actualiteit Leidt de discussie Doet aan tijdsbewaking, maximaal 15 minuten Vult het begrippenformulier in

Groepen indelen Week 2 Prenataal (H1-3-4, h2 NIET!!) 1. Expertgroep: 2. Actualiteitengroep: Week 4 – Baby en peuter (H6-7) 3. Expertgroep: 4. Actualiteitengroep: Week 5 – Kleuter en schoolkind (H8-9) 5. Expertgroep: 6. Actualiteitengroep: Begrippenformulier!

Begrippenformulier te vinden op mijn med site med.hro.nl/nojis

Relevantie sociale studie DE CLIENT LEREN KENNEN Kennis van de normale ontwikkeling Daarna kennis van de abnormale ontwikkeling Kennis van de leeftijdsfase van je cliënt

Lichamelijke groei & verandering Ontwikkeling Lichamelijke groei & verandering Psychologische groei & verandering

0-19 jaar

Eigenlijk <0

ontwikkeling vaste volgorde – onomkeerbaar cumulatief – opeenstapeling grotere complexiteit; differentiatie en integratie

Conflicten in de ontwikkelingspsychologie kwantitatief vs kwalitatief nature vs nurture (aanleg vs omgeving) normatief vs individueel stabiliteit vs verandering biologie vs psychologie

Geschiedenis Erasmus Locke Rousseau Darwin Binet Piaget Liefdevolle omgang Erasmus Locke Rousseau Darwin Binet Piaget goed! tabula rasa! fylogenese - ontogenese Erasmus, filosoof. Benadrukte een liefdevolle omgang met kind, legde veel nadruk op onderwijs. Het onbeschreven blad moet gestuurd worden (Locke) Mens is van nature goed, ontwikkelt zich in vrijheid (Rousseau) Darwin, evolutietheorie. Ontwikkeling van proces belangrijk om te bestuderen. Binet, als een van de eerste met IQ bezig, zodat kinderen met ontwikkelingsachterstand herkend konden worden. Piaget, stadia’s van cognitieve ontwikkeling. IQ-test cognitieve ontwikkeling

Ontwikkelingstheorieën In het boek worden 7 verschillende visies onderscheiden Cognitieve ontwikkeling van Piaget Socioculturele theorie van Vygotsky Informatieverwerkingstheorie Psycho-analytische theorie Separatie-individuatie van Mahler Pyschosociale theorie Erikson Leertheorie (behaviorisme)

Prenataal Perinataal Postnataal Vb prenatale invloeden: infecties baarmoeder, middelengebruik, voeding, stress vd moeder Vb rond geboorte: vroeggeboorte, complicaties zoals zuurstofgebrek tijdens geboorte Postnataal: legio

Prenatale periode Genetische invloeden Omgevingsinvloeden (bijv. Syndroom van Down) Omgevingsinvloeden (bijv. Ondervoeding, leeftijd ouders, drugs- en alcoholgebruik) Psychische invloeden (bijv. Stress moeder)

Perinatele periode De meeste geboortes lopen goed. Maar soms zijn er complicaties. Bijvoorbeeld bloedingen, infecties, zuurstofgebrek en vroeggeboorte. Er kan dan hersenletsel optreden. Dit kan optreden in verschillende mate en ernstigheid.

Postnatale Invloeden op ontwikkeling Biologische invloeden (voeding, infecties in de baarmoeder) Directe omgeving (gezin, school, leeftijdsgenootjes) Sociale en economische factoren (soort onderwijs, gezondheidszorg, economische omstandigheden) Culturele context (normen en waarden tov opvoeding en gedrag kind)

Genotype vs Fenotype Genen zijn meegekregen van de ouders  genotype Environment  kan een bevorderende omgeving zijn bv. Voedsel, aandacht of een risico zijn, zoals life events bv. Ongeluk, echtscheiding. Fenotype  zijn de observeerbare kenmerken van iemand. Bv. Omgeving: ouders praten meer tegen babies. Veel vrouwen zijn beter in taal dan mannen.

Invloed directe omgeving Ouders Broers en zussen Kinderopvang en school Leeftijdsgenootjes De buurt Ouderlijke conflicten zijn geassocieerd met gedragsproblemen en emotionele problemen van kinderen en adolescenten.

Sociaal-economische status Inkomen, opleiding en beroepsniveau Kinderen uit lage SES-gezinnen hebben meer gedragsproblemen en emotionele problemen en minder sociale competenties dan kinderen uit hoge SES-gezinnen (Verhulst). SES is een van de belangrijkste factoren die invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen. Een laag SES wordt gezien als een risicofactor. Het is niet alleen het Inkomen, opleiding en beroepsniveau wat invloed heeft op de ontwikkeling, maar je kunt je voorstellen dat een laag SES vaak gepaart gaat met: schulden, emotionele en psychische problemen van de ouders, meer stress in het zin, minder toegang tot gezondheidszorg. Waardoor de kinderen veel ‘meer’ meemaken dan andere wat hun kan belemmeren in ontwikkeling. Bv slaapproblemen door stress thuis, moeilijk concentreren op school, eerder ruzie met klasgenootjes, moeilijk meekomen met de les etc.

Culturele invloeden

Per leeftijdsfase Zintuiglijke/biologische/motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Emotionele en sociale ontwikkeling Problemen

Video Baby’s in verschillende culturen Hoe stimuleren ouders uit verschillende culturen de ontwikkeling van het kind? Welke omgang spreekt jou het meeste aan? Ken jij aparte gewoontes/rituelen?

Belangrijke begrippen

neem 1 bron uit de mediatheek mee over ontwikkelingspsychologie!! kijk in de handleiding! Volgende week H2!! neem 1 bron uit de mediatheek mee over ontwikkelingspsychologie!!