Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De gezonde school.
Ja, zeker vandaag!.
Hogescholen in Dialoog
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
ASS: wanneer zichtbaar?
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Klik met de muis.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
De oudere stagiaire.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Die ziekte in mijn familie krijg ik die later ook?
Het begint bij het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Ontwikkeling van het jonge kind
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
gespreksvaardigheden
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Werken met groepen jonge kinderen
Competentie gebieden Kerntaak 1.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Gameverslaving: facts and stories
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Het belang van voorlezen
Klinische Genetica Prenatale Diagnostiek & Screening
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Anatomie en Fysiologie
Eetadvies.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Portfolio opdrachten Gedrag & Ethiek VE31.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Ziekte verloop 2.3 en
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Gedragsproblemen en stoornissen
ontwikkelingspsychologie
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Groeihormoon-stoornis..
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen: Deel 2: Biologische aspecten van ontwikkeling. ( 3.1, 3.6 en 3.7, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5)   Uit :Pedagogisch kader: hfst 16

Hoofdstuk 3: erfelijkheid en prenatale ontwikkeling Steeds meer kennis over erfelijkheid en genetica :past binnen nature visie Dat heeft positieve en negatieve kanten Enerzijds bijv voorkomen van ziektes Anderzijds leidt deze kennis soms tot moeilijke dilemma’s http://www.zwangerenouder.nl/nieuw-onderzoek-brengt- voorkomen-down-syndroom-voor-geboorte-in-toekomst-dichterbij/

Lees de casus en bespreek tussen vraag3.1 Psychologie bestudeert complexe eigenschappen, en die zijn polygenetisch bepaald, Dat wil zeggen: door meerdere genen bepaald Daarnaast wordt ontwikkeling niet alleen door de genetische bagage bepaald

Prenatale ontwikkeling en invloeden van buiten af Schadelijke invloeden kunnen zijn: (infectie) ziekten Onvoldoende en/of eenzijdige voeding Hoge of lage leeftijd van de moeder # risicogroep p 65 Stress Drugs en medicijnen Schadelijke chemicaliën en stralingsgevaar

Tussenvraag 3.2, 3.3 en 3.4 Baseer je argumenten op de theorie/ ontwikkelingspsychologie Lukt dat bij alle vragen? Welk plan zou je maken als het kind van Ankie en Herman bij jou op de groep kwam?

Anders dan gemiddeld: te vroeg geboren Grotere overlevingskansen Handicaps, leer – en concentratie stoornissen komen bij 15 % voor. Risico voor sociaal – emotionele ontwikkeling Zorgen op latere leeftijd-> meestal lastig om een oorzakelijk verband met de vroeggeboorte vast te stellen.

Hoofdstuk 4: fysieke ontwikkeling 1e levensfuncties; Apgar score -> voorspellende waarde? Fysieke groei: groeipatronen, invloeden op ontwikkeling, psychologische reactie op groei. Motorische mijlpalen Veel variatie mogelijk zonder dat er meteen een probleem hoeft te zijn Wat merken jullie hiervan in je werk? Zijn ouders bezorgd?

Neurofysiologische rijping Belangrijke basis, toch weten we er nog te weinig van! Wel snelle ontwikkelingen op dit gebied Het brein is flexibel, zeker bij kinderen/ jonge mensen. Het ontwikkelt door, functies worden overgenomen. Belang van motoriek, ook sociaal emotioneel! Oefenen! http://www.pinterest.com/sayaro/emmi-pikler/ Belang van spel voor motorische ontwikkeling Zwakke motoriek gaat vaak samen met andere problemen: ook hierbij weer: niet oorzakelijk

Nature of nurture? Ook bij deze onderwerpen kun je opnieuw bekijken waar de nadruk op ligt: nature of nurture? Maakt de keuze voor het een of het ander iets uit voor je handelen?

Pedagogisch kader De kern: jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door bewegen en zintuiglijke ervaringen. Neurologische ontwikkeling: veel bewegen, herhalen, maar ook rust is nodig. Welke activiteiten doen jullie om dit voor elkaar te krijgen? Hfst uit Pedagogisch kader vooral om koppeling te zien naar de praktijk.

Wat zijn de begrippen van deze week? Markeer weer in de begrippenlijst. Voor volgende week: Schrijf voor jezelf uit de stof tot nu toe drie onderdelen op die je lastig vindt. Neem dit mee naar de les.