Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen: Deel 2: Biologische aspecten van ontwikkeling. ( 3.1, 3.6 en 3.7, 4.1, 4.2, 4.4, 4.5) Uit :Pedagogisch kader: hfst 16
Hoofdstuk 3: erfelijkheid en prenatale ontwikkeling Steeds meer kennis over erfelijkheid en genetica :past binnen nature visie Dat heeft positieve en negatieve kanten Enerzijds bijv voorkomen van ziektes Anderzijds leidt deze kennis soms tot moeilijke dilemma’s http://www.zwangerenouder.nl/nieuw-onderzoek-brengt- voorkomen-down-syndroom-voor-geboorte-in-toekomst-dichterbij/
Lees de casus en bespreek tussen vraag3.1 Psychologie bestudeert complexe eigenschappen, en die zijn polygenetisch bepaald, Dat wil zeggen: door meerdere genen bepaald Daarnaast wordt ontwikkeling niet alleen door de genetische bagage bepaald
Prenatale ontwikkeling en invloeden van buiten af Schadelijke invloeden kunnen zijn: (infectie) ziekten Onvoldoende en/of eenzijdige voeding Hoge of lage leeftijd van de moeder # risicogroep p 65 Stress Drugs en medicijnen Schadelijke chemicaliën en stralingsgevaar
Tussenvraag 3.2, 3.3 en 3.4 Baseer je argumenten op de theorie/ ontwikkelingspsychologie Lukt dat bij alle vragen? Welk plan zou je maken als het kind van Ankie en Herman bij jou op de groep kwam?
Anders dan gemiddeld: te vroeg geboren Grotere overlevingskansen Handicaps, leer – en concentratie stoornissen komen bij 15 % voor. Risico voor sociaal – emotionele ontwikkeling Zorgen op latere leeftijd-> meestal lastig om een oorzakelijk verband met de vroeggeboorte vast te stellen.
Hoofdstuk 4: fysieke ontwikkeling 1e levensfuncties; Apgar score -> voorspellende waarde? Fysieke groei: groeipatronen, invloeden op ontwikkeling, psychologische reactie op groei. Motorische mijlpalen Veel variatie mogelijk zonder dat er meteen een probleem hoeft te zijn Wat merken jullie hiervan in je werk? Zijn ouders bezorgd?
Neurofysiologische rijping Belangrijke basis, toch weten we er nog te weinig van! Wel snelle ontwikkelingen op dit gebied Het brein is flexibel, zeker bij kinderen/ jonge mensen. Het ontwikkelt door, functies worden overgenomen. Belang van motoriek, ook sociaal emotioneel! Oefenen! http://www.pinterest.com/sayaro/emmi-pikler/ Belang van spel voor motorische ontwikkeling Zwakke motoriek gaat vaak samen met andere problemen: ook hierbij weer: niet oorzakelijk
Nature of nurture? Ook bij deze onderwerpen kun je opnieuw bekijken waar de nadruk op ligt: nature of nurture? Maakt de keuze voor het een of het ander iets uit voor je handelen?
Pedagogisch kader De kern: jonge kinderen leren en ontwikkelen zich door bewegen en zintuiglijke ervaringen. Neurologische ontwikkeling: veel bewegen, herhalen, maar ook rust is nodig. Welke activiteiten doen jullie om dit voor elkaar te krijgen? Hfst uit Pedagogisch kader vooral om koppeling te zien naar de praktijk.
Wat zijn de begrippen van deze week? Markeer weer in de begrippenlijst. Voor volgende week: Schrijf voor jezelf uit de stof tot nu toe drie onderdelen op die je lastig vindt. Neem dit mee naar de les.