REFLECTEREN Wat is dat?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

situationeel leiderschap
Reflectievaardigheden en instrumenten
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
BattleBots The school battle.
Sollicitatiegesprek.
Didactische werkvormen
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
Welkom op onze thema-avond
Vaardigheid onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Onze doelen en visie in beeld
Leerstijlen KOLB SJM.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Opvoeding en pedagogiek
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Toekomstgericht onderwijs
Drugs.
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

REFLECTEREN Wat is dat?

Rond een betekenisvolle situatie vragen stellen over je eigen gedrag. Eigen gedrag: waarneembaar en niet-waarneembaar Bij prettige en niet-prettige situaties Gevoelssignaal  bewuste situatie Open vragen: wat, welke, wie, waar, wanneer, hoe, waarom?

Waarom reflecteren? Leren handelen in de toekomst Goede beroepsoefenaar worden Inzicht in eigen handelen en gedrag Jezelf verbeteren Lerende houding leerproces: Onbewust – onbekwaam Bewust – onbekwaam Bewust – bekwaam Onbewust – bekwaam

Hoe? Reflectievermogen Abstract denken Helikopterview Nadenken over jezelf en het effect op je omgeving

Doel: Bewust handelen Bewust van de emoties Leermomenten Innovatie Je zelfkennis vergroten

Tips voor het reflecteren Bewust nadenken over je eigen handelen Afstand kunnen nemen van de situatie Een objectieve blik werpen op de situatie( loslaten van je gevoelens en afstand nemen) Het ontdekken van nieuwe gedragingen bij je zelf( wat is jouw bijdrage/ aandeel in het geheel) Stel jezelf open vragen Stel oordelen over jezelf uit, kijk eerst wat er gebeurde voor dat je hier een waarde aan geeft. Reflecteer op een methodische manier, bijvoorbeeld door een lijstje vragen te doorlopen of het reflectiemodel te gebruiken. Reflecteer niet alleen op probleemsituaties maar ook op succeservaringen. Gebruik feedback van anderen om vanuit dat gezichtspunt te reflecteren.

De psycholoog Kolb Kolb deed onderzoek naar de fasen in het leergedrag van mensen en hij vond vier fasen. Concreet ervaren ('feeling') Waarnemen en overdenken ('watching') Abstracte begripsvorming ('thinking') Actief experimenteren ('doing' Leercylus: model om het leren van de mens cyclisch weer te geven.

Doener Dromer Denker Beslisser

De Vier Leerstijlen van Kolb Doener - Concreet ervaren (feeling) Denker - Waarnemen en overdenken (watching) Dromer- Abstracte begripsvorming (thinking) Beslisser - Actief experimenteren (doing)

Leerstijl en leercyclus David Kolb: je leert van een concrete ervaring door te observeren en te reflecteren, nieuwe plannen te maken en dan weer te experimenteren.

Of Dromer

Ieder persoon heeft zo zijn eigen manier van leren en oplossen van problemen ontwikkeld. Dit proces is beïnvloed door onder meer de opvoeding, opleiding en werkzaamheden. De ene persoon is erg vaardig in het onderzoeken en analyseren, de ander in regelen en uitvoeren. Kolb noemt deze set van vaardigheden iemands "leerstijl". De leerstijl geeft aan waar iemands vaardigheden, en veelal ook voorkeuren liggen en daarmee ook zijn sterke en minder sterke punten.

Voorkeursstijl Kolb stelt dat mensen een voorkeurstijl hebben, waarmee ze het liefst beginnen en waaraan ze de meeste tijd besteden. Maar het is belangrijk alle fasen van het leerproces te doorlopen, omdat ze essentieel zijn voor effectief leren. Kolb pleit er daarom voor dat je extra aandacht besteedt aan de leeractiviteiten waarin je je minder goed thuis voelt.

Leertypen Mensen zijn verschillend in aanleg en voorkeur Veel voorkomende typen lerende zijn:  De activist drukt uit dat hij graag zaken aanpast aan de omstandigheden. Zijn stijl is een combinatie van de fase actief experimenteren en concrete ervaring. Hij is genegen van alles, ook nieuwe dingen, uit te proberen en van ervaringen te leren. Hij is bijvoorbeeld sterk in het trail-and-error leren.

   De observeerder/dromer bekijkt een gegeven situatie graag van allerlei kanten en evalueert. Zijn stijl is een combinatie van de fase concrete ervaring en reflectieve observatie. Hij gedijt goed in een context die vraagt om reflectie en het creëren van ideeën, die voorwaarden vormen voor verdere groei.

  De theoreticus/denker neemt graag nieuwe dingen op en is geneigd om denkbeelden en theorieën te overdenken. Zijn stijl is een combinatie van reflectieve observatie en abstracte begripsvorming. Hij kan vaak goed bottom up redeneren: inductief.

 De pragmaticus/beslisser legt zich graag toe op het uitvoeren of praktisch toepassen van ideeën. Zijn stijl is een combinatie van abstract begripsvorming en actief experimenteren. Hij functioneert in het algemeen goed in situaties waarin de antwoorden op een vraag of problemen helder te definiëren zijn. De gerichtheid op toepassing leidt tot een voorkeur voor deductieve logica.

Kolb ontdekte dat mensen geneigd zijn vooral die leerfase te ontwikkelen waar ze toch al 'sterk in zijn'. Hij pleitte er voor dat mensen ook aandacht zouden besteden aan manieren van leren waarin ze minder goed zijn. De leercyclus kan dan meer volledig en evenwichtig doorlopen worden, waarbij elke fase de aandacht krijgt die ze verdient. In een groep zorgt de diversiteit van bijdragen van de verschillende groepsleden er meestal voor dat dit het geval is.

Er is geen beste stijl. Uitgangspunt is dat alle leerfasen aan bod moeten komen: het is niet belangrijk waar je in het proces instapt. De leerstijl heeft invloed op de manier waarop iemand een probleem wil aanpakken.

Tot slot Er zijn twee vereisten om een goede zelfreflectie toe te passen: Wees eerlijk tegenover jezelf Durf kritisch te zijn. Zelfreflectie kan soms best confronterend zijn, en dat is de reden dat mensen geneigd zijn om bepaalde eigenschappen of karaktertrekken te gaan verbloemen of verzwijgen. Probeer dit echt te voorkomen. Op de lange termijn is een eerlijke en kritische zelfreflectie vele malen nuttiger.

Opdracht: Schrijf 3 goede eigenschappen van jezelf op Schrijf 3 minder goede eigenschappen van jezelf op Schrijf van alle de opgeschreven eigenschappen voorbeelden op, waaruit de eigenschap blijkt. Probeer te bedenken hoe het nu komt dat iets een goede of minder goede eigenschap is. Bijvoorbeeld: Een van je goede eigenschappen is: Ik ben ordelijk Aan welke leerstijl denk je zelf een voorkeur voor te hebben?

Feedback?