Beslissen managen en macht p.van.schajik@hro.nl
tot nu toe….
Opdracht Beschrijving opdracht: 1 Verzamel het jaarplan/GGD Rapport/beleidsplan Bepaal de visie en structuur Herlees hoofdstuk 1 van Ytsma. Zoek in je organisatie naar alle relevante beleidsdocumenten die je inzicht kunnen geven in hoe de dingen op organisatorisch niveau zijn bepaald. Jaarverslagen, beleidsplannen, afdelingsplan, organogram etc. Maak kopieën en neem deze allemaal mee naar les 2. Beantwoord thuis de volgende vraag en neem mee naar de les: - Werkt jouw instelling mechanisch of organisch ? Welke organisatiestructuur heeft jouw instelling?
Ga op zoek de volgende informatie: - Wat is de missie en de visie van jouw instelling? - In hoeverre sta jij achter deze missie/ visie? - Wat merk je concreet van deze missie/ visie op de werkvloer?
Houd een kort interview met je leidinggevende Houd een kort interview met je leidinggevende. Verzin vooraf de vragen die je moet stellen om meer te weten te komen over zijn of haar managementstijl. Gebruik van een bestaande test, aangevuld met eigen vragen, is ook toegestaan.
Beschrijf aan de hand van het functieprofiel van Pedagogisch medewerker en de cao en Hoofdstuk 10 hoe de rol van Pedagogisch educatief Medewerker eruit dient te zien volgens jou. Geef een voorbeeld van talent management. Lever zowel functieprofiel PM als PEM aan.
Toetsverslag 1: Beschrijving context van je stage-instelling De student schrijft een verslag waarin de in het boek beschreven en behandelde begrippen worden toegepast op de eigen stage-instelling. Het gaat om de volgende begrippen/ uitwerking: 1. Korte algemene omschrijving van de organisatie waar je stageloopt en waar jouw afdeling of onderdeel onder valt. 2. Omschrijving van de missie en visie. 3. Weergave van de interne- en omgevingsanalyse. 4. Omschrijving van de structuur van de (moeder)organisatie, de grafische weergave van de organogram en een toelichting daarbij. Tevens geef je aan waar jouw afdeling of onderdeel zich in de organogram bevindt. Tenslotte geef je voor dit onderdeel aan welke basisstructuur van Mintzberg je in jouw organisatie herkent en waarom. 5. Omschrijving van de cultuur van de organisatie (en mate van diversiteit) op de verschillende niveaus en een beschrijving van de cultuurtypologie zoals beschreven in Ytsma. 6. Omschrijving van de financiële middelen, waarbij je de belangrijkste financieringsbronnen benoemt. Daarnaast analyseer je de kosten die ouders betalen en vergelijkt die met naar keuze een land binnen de EU.
beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Type beslissing Management niveau
Besluiten Vaak alleen Na overleg In overleg Verschil?? Gebasseerd op: Waarschijnlijkheden Bekend Beheersbaar Ervaring Risico analyse
Uitkomst besluit Volkomen zeker;doelen alternatief uitkomst bekend Beperkt zeker;doelen bekend exacte uitkomst niet Beperkt onzeker;doelen bekend alternatief onbekend Volkomen onzeker;niks bekend Keuze afhankelijk van manager, organisatie, probleem
Stijlen besluitvorming 2 dimensies 1e dimensie waarop de manager denkt Rationeel;zuiver,maximaal, beperkt 2e dimensie;tolerantie voor ambiguiteit Bekijken van verschillende kanten Gevolg is 4 stijlen
stijlen hoog analytisch conceptueel laag directief gedrag Rationeel intuitief
4 stijlen Directieve stijl, rationeel snel beslissing Analytische stijl,rationeel, overleg Conceptuele stijl,gevoel alternatieven Gedragstijl,samen met anderen
besluitvormingsproces Identificatie probleem waar gaat het om Identificatie criteria wat is belangrijk Toekennen gewicht hoe zwaar telt dat Alter ontwikkelen mogelijkheden Alter analiseren hoe zien die eruit In en uitvoeren doen Evalueren klopt het
opdracht welke vragen wil je je manager stellen… laten we wat vragen opstellen…
Leiderschap,management Manager Beheert Kopie Onderhoudt Controle Doet wat opgedragen Vermijdt risicos Hoe en wanneer Leider Innoveert Orgineel Ontwikkelt Richt op mensen Volgelingen Innerlijke stem vertrouwen
Leiderschap en eigenschappen Sterke motivatie Verlangen om leiding te geven Eerlijkheid en oprechtheid Zelfvertrouwen Intelligentie Vakkennis Noem zo’n leider.... 1.01 https://www.youtube.com/watch?v=vfsWX_N-atg&feature=iv&src_vid=-z3yT2grtog&annotation_id=annotation_3636787997
Verschillende leiderschap stijlen Charismatische leider;leider die enthousiast,zelfbewust, persoonlijkheid en acties beinvloed mensen Visionair leider;verwoorden een geloofwaardige realistische koers Teamleider;begeleiden van een team met verschillende rollen
Mintzberg over management: 10 rollen } Boegbeeld Leider Liaison-functionaris Waarnemer van informatie Verspreider van informatie Woordvoerder Ondernemer Oplosser van strubbelingen Verdeler van middelen Onderhandelaar Interpersoonlijke contacten } Informatie } Besluitvorming Management Classics
Managementstijlen&omgeving
macht Wat is macht Wie geeft macht Wie wil macht Hoe krijg je het ;hoe raak je het kwijt
macht Macht bestaat niet uit hard of dikwijls slaan, maar uit raak slaan Kennis is macht Een druppel tederheid is meer dan geld en macht Wie zijn macht wil bewaren, moet haar niet tonen Laat uw wil niet bulderen, als uw macht slechts fluisteren kan
5 vormen macht Formele macht;iemand anders bepaalt de regels;vaak afgesproken ; Zaken paus Sanctiemacht;gebaseerd op straf hoger iemand kan een lager iemand straffen;leger Beloningsmacht; bonus susteem, belonen;vb verzekeringen modelmacht;rolmodel verering;verering Expertmacht;kennis en kunde;ict