Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (www.andrebaars.com)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Onze kernwaarden.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Introductiebijeenkomst
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Respectvolle bejegening
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Sollicitatiegesprek.
Peter Strawson.
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Reflectie.
Een haperend geheugen.
Welkom.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Samenwerken Werken in Teams.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Visie & Strategie.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Eerstejaarsproblemen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Studieadviesregeling
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
UVW LinkedIn Presentatie
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Methodiek: Plancyclus
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Beroepshouding en beroepscode
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Participerend Leiderschap
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
WELKOM.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Werken zonder te beperken – Het programma
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (

Thoughts S+ = R SituationResult BehaviourFeelings André Baars, Onderwijspsycholoog (

Experience/ Experience/ Situation Situation(Prejudice)Application/ Experimentation Reflection/Analysis (Selective attention) Conclusion/Plan of action Conclusion/Plan of action André Baars, Onderwijspsycholoog (

1. Unconsciously incompetent 1. Unconsciously incompetent 2. Consciously incompetent  3. Consciously competent 3. Consciously competent 4. Unconsciously competent 4. Unconsciously competent André Baars, Onderwijspsycholoog (

1. Unconsciously incompetent 1. Unconsciously incompetent 2. Consciously incompetent  3. Consciously competent 3. Consciously competent 4. Unconsciously competent 4. Unconsciously competent André Baars, Onderwijspsycholoog (

1. Resultaten komen niet voort uit situaties maar zijn een consequentie van de gedachten, gedragingen en gevoelens die ik inzet in die situaties. 2. Onze gedachten en emoties zijn niet wetenschappelijk objectief. 3. We hebben de neiging om situaties waarin we ons incompetent voelen te vermijden 3. We hebben de neiging om situaties waarin we ons incompetent voelen te vermijden. André Baars, Onderwijspsycholoog (

Met andere woorden: Het verschil tussen succesvolle en niet succesvolle studenten zit niet alleen in “talent”. Het wordt voor een groot deel bepaald door een verschil in de constructieve gedachten, effectieve gedragingen en ondersteunende emoties die ze inzetten. André Baars, Onderwijspsycholoog (

En dus: Leren is de ontwikkeling van constructieve gedachten, effectieve gedragingen en ondersteunende emoties! André Baars, Onderwijspsycholoog (

Een aantrekkelijk vergelijk: De student heeft gesolliciteerd De student heeft gesolliciteerd Er was een vacature Er was een vacature Er is een proeftijd Er is een proeftijd De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student kan ontslagen worden De student kan ontslagen worden De student krijgt een tijdelijk contract De student krijgt een tijdelijk contract Andre Baars, Onderwijspsycholoog

Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Of de juiste kennis en vaardigheden Of de juiste kennis en vaardigheden Het gaat ook om de juiste attitude Het gaat ook om de juiste attitude Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve. Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve.

Informatie over de functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek e n de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog

Profiel (wij zoeken): Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog

Studeren is geen baan maar een ontwikkeling Studeren is geen baan maar een ontwikkeling Men ontwikkelt kennis, vaardigheden en attituden zowel binnen als buiten de studie Men ontwikkelt kennis, vaardigheden en attituden zowel binnen als buiten de studie De studie is geen strak afgebakend werkgebied maar een “windrichting” voor ontwikkeling De studie is geen strak afgebakend werkgebied maar een “windrichting” voor ontwikkeling Het is niet slikken of stikken. We willen de student helpen in deze ontwikkeling Het is niet slikken of stikken. We willen de student helpen in deze ontwikkeling Er rust een verantwoordelijkheid bij ons Er rust een verantwoordelijkheid bij ons

Informatie over de organisatie (de opleiding): Wij bieden de student het volgende … **** Andre Baars, Onderwijspsycholoog

Onze vraag aan de student dient te zijn: “Ben jij bereid even hard te werken voor mij als ik dat ben voor jou?” Andre Baars, Onderwijspsycholoog