Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Thoughts S+ = R SituationResult BehaviourFeelings André Baars, Onderwijspsycholoog (
Experience/ Experience/ Situation Situation(Prejudice)Application/ Experimentation Reflection/Analysis (Selective attention) Conclusion/Plan of action Conclusion/Plan of action André Baars, Onderwijspsycholoog (
1. Unconsciously incompetent 1. Unconsciously incompetent 2. Consciously incompetent 3. Consciously competent 3. Consciously competent 4. Unconsciously competent 4. Unconsciously competent André Baars, Onderwijspsycholoog (
1. Unconsciously incompetent 1. Unconsciously incompetent 2. Consciously incompetent 3. Consciously competent 3. Consciously competent 4. Unconsciously competent 4. Unconsciously competent André Baars, Onderwijspsycholoog (
1. Resultaten komen niet voort uit situaties maar zijn een consequentie van de gedachten, gedragingen en gevoelens die ik inzet in die situaties. 2. Onze gedachten en emoties zijn niet wetenschappelijk objectief. 3. We hebben de neiging om situaties waarin we ons incompetent voelen te vermijden 3. We hebben de neiging om situaties waarin we ons incompetent voelen te vermijden. André Baars, Onderwijspsycholoog (
Met andere woorden: Het verschil tussen succesvolle en niet succesvolle studenten zit niet alleen in “talent”. Het wordt voor een groot deel bepaald door een verschil in de constructieve gedachten, effectieve gedragingen en ondersteunende emoties die ze inzetten. André Baars, Onderwijspsycholoog (
En dus: Leren is de ontwikkeling van constructieve gedachten, effectieve gedragingen en ondersteunende emoties! André Baars, Onderwijspsycholoog (
Een aantrekkelijk vergelijk: De student heeft gesolliciteerd De student heeft gesolliciteerd Er was een vacature Er was een vacature Er is een proeftijd Er is een proeftijd De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student kan ontslagen worden De student kan ontslagen worden De student krijgt een tijdelijk contract De student krijgt een tijdelijk contract Andre Baars, Onderwijspsycholoog
Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Of de juiste kennis en vaardigheden Of de juiste kennis en vaardigheden Het gaat ook om de juiste attitude Het gaat ook om de juiste attitude Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve. Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve.
Informatie over de functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek e n de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog
Profiel (wij zoeken): Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog
Studeren is geen baan maar een ontwikkeling Studeren is geen baan maar een ontwikkeling Men ontwikkelt kennis, vaardigheden en attituden zowel binnen als buiten de studie Men ontwikkelt kennis, vaardigheden en attituden zowel binnen als buiten de studie De studie is geen strak afgebakend werkgebied maar een “windrichting” voor ontwikkeling De studie is geen strak afgebakend werkgebied maar een “windrichting” voor ontwikkeling Het is niet slikken of stikken. We willen de student helpen in deze ontwikkeling Het is niet slikken of stikken. We willen de student helpen in deze ontwikkeling Er rust een verantwoordelijkheid bij ons Er rust een verantwoordelijkheid bij ons
Informatie over de organisatie (de opleiding): Wij bieden de student het volgende … **** Andre Baars, Onderwijspsycholoog
Onze vraag aan de student dient te zijn: “Ben jij bereid even hard te werken voor mij als ik dat ben voor jou?” Andre Baars, Onderwijspsycholoog