Kijken naar Kinderen Week 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Redactioneel schrijven Les 3
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Redactioneel schrijven Les 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Wat gaan we leren in groep 5
Collegeweek 3 Observeren
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Visie & Strategie.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kijken naar Kinderen Week 2
Kijken naar Kinderen Week 2
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Kijken naar Kinderen Week 3
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Starr methode.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
Kijken naar Kinderen Week 4
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Kijken naar Kinderen Week 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Observeren Les 3.
Methodiek Observeren.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Observeren Les 2.
Observeren, rapporteren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Kijken naar Kinderen Week 4

Inhoud week 4 Observeren moet je leren Bespreken voortgang huiswerkopdrachten 1 + 2+ 3 Observatiesystemen Beoordelen bestaande observatielijsten Instructie huiswerkopdracht 4: ‘Observatie opdracht’ (Gelezen: hoofdstuk 5 Petra Bil)

Voortgang huiswerkopdracht 1 + 2 + 3 Vragen en/of onduidelijkheden?

Voordelen van een getoetste observatielijst (formulier): Observatiesystemen Er wordt binnen de VVE veel gebruik gemaakt van bestaande observatiemethoden en observatielijsten. Voordelen van een getoetste observatielijst (formulier): Iedereen hanteert binnen een instelling hetzelfde formulier en iedereen weet wat er geobserveerd is Een observatie is herhaalbaar; de begrippen zijn al geoperationaliseerd en de formulieren met bijbehorende conclusies zijn wetenschappelijk onderzocht

Hier ligt een mooie taak voor de PEM‘ers!!! Niet altijd wordt er echter gebruik gemaakt van een bestaande getoetste observatielijst… Daarnaast is het overigens altijd belangrijk om kritisch te kijken naar de observatiemethode die gebruikt wordt. Is de observatiemethode wel echt zo valide? En wordt hij wel objectief en betrouwbaar uitgevoerd?? Hier ligt een mooie taak voor de PEM‘ers!!!

Oefening ‘kritische blik’ Hoe vaak plast Jantje per dag in zijn broek? 1. te vaak 2. soms 3. nooit Jantje neemt initiatief in sociaal contact. 1. helemaal waar 2. waar 3. neutraal 4. niet waar 5. helemaal niet waar Hebben jullie verbetertips??

Opdracht in tweetallen: beoordeling bestaande lijsten Beoordeel de bestaande lijsten op bruikbaarheid & validiteit Geef ten minste 4 verbetertips per lijst.

Opdracht 4: Observatie opdracht Voor deze opdracht ga je zelf een kind observatie uitvoeren aan de hand van de observatiemethode/ observatielijst die op je praktijkplek gebruikt wordt. Wanneer er op je praktijkplek geen gebruik gemaakt wordt van een bestaande observatielijst, dan kies je zelf een observatielijst uit die je wilt gebruiken. De uitwerking van opdracht A + B verwerk je in een verslag en je zorgt voor een heldere onderbouwing waarbij je zichtbaar gebruik maakt van de literatuur van Petra de Bil. Je voegt de door jou ingevulde observatielijst toe aan deze opdracht.

Bedenk: aan het invullen van een observatielijst gaan vaak eerdere observaties en registraties vooraf…. Daarnaast zul je voor een valide en betrouwbare observatie, op meerdere momenten en binnen verschillende situaties moeten observeren. Plan dus bijtijds je activiteiten voor deze opdracht in en maak duidelijke afspraken met je collega’s en praktijkbegeleider!

Vergeet niet de afspraken m.b.t. privacy

Verantwoording van gemaakte keuzes: Het is belangrijk dat je binnen deze opdracht laat zien dat je doelgericht kunt observeren. Je zorgt daarom voor een goede voorbereiding en je verdiept je goed in de observatielijst die je moet gaan gebruiken. Beschrijf en onderbouw welke keuzes je gaat maken om de opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Wie ga je observeren? (jongen/ meisje, leeftijd) Waarom wil je dit kind observeren? Wat is je doel? Wanneer wil je de observatie gaan uitvoeren? Waarom? Op welke manier wil je de observatie gaan uitvoeren? Welke keuzes maak je om te zorgen voor een objectieve, betrouwbare en valide observatie?

Kritische reflectie op de observatie: Je kijkt vervolgens kritisch terug op je observatie en werkt de volgende punten uit: In hoeverre lukte het om de keuzes die je van tevoren had gemaakt ook in de praktijk uit te voeren? Is het je gelukt om objectief te observeren of was er sprake van eigen interpretaties? Welke factoren waren van invloed op jouw manier van waarnemen en hoe ben je hiermee om gegaan? Heb je met deze observatie daadwerkelijk gemeten wat je wilde meten? In hoeverre was er sprake van een betrouwbare en valide observatie? Wat heb je van deze observatieopdracht geleerd? Wat zou je volgende keer anders willen doen? Noem 2 verbeterpunten ten aanzien van jouw manier van observeren.

Soms is een bestaande, getoetste observatielijst net niet helemaal toepasbaar waardoor er soms ook nog gebruik gemaakt wordt van een andere (zelfgemaakte) observatielijst.

Ontwerpen van een observatiemethode Het kost veel tijd om een observatiemethode te ontwikkelen die valide is en zo objectief en betrouwbaar mogelijk uitgevoerd kan worden. Hier gaat veel denkwerk en herschrijven aan vooraf! We gaan nu met elkaar oefenen met het ontwerpen van een observatiemethode….

Oefening in 4 groepen: Kies met elkaar een situatie waarin je bepaald gedrag gaat observeren (bijvoorbeeld de kantine, het metrostation,…. ) Spreek van tevoren af (en notuleer dit!): Wat is het doel van jullie observatie? Wat is de centrale observatievraag en de deelvragen? Welk gedrag gaan jullie observeren? (operationaliseren!) Wie gaan jullie observeren? Eén persoon, een groep mensen of een interactie? In welke situatie/ activiteit/ gebeurtenis? Is er sprake van time sampling of event sampling? Op welke manier gaan jullie de observatie registreren? Observatie uitschrijven, turven op aanwezigheid of categorieën? Welke categorieën? En omschrijf de categorieën: wat bedoelen jullie bijvoorbeeld met soms/ vaak? Maak vervolgens, voordat jullie gaan observeren een kort registratieformulier (gestructureerde registratie)

Tot zo ver….. Voorbereiding voor week 6: Lezen hoofdstuk 11 Pedagogisch kader Meenemen: groepsopdracht bijeenkomst 4 (uitwerking observatiemethode + de registratie) Starten met huiswerkopdracht 4