Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Presentation Of Learning
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
De gezonde school en genotmiddelen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Informatie avond 4e klas
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Project: pedagogisch werken in de wijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1

Even voorstellen: Madeleine Meurs med.hr.nl/meurm Kamer ML

Filmpje:

Onderzoek 1e Waarom onderzoek? - Inzicht in probleem en effectiviteit van eigen handelen - Signaleren, analyseren en verantwoording van eigen handelen - Baat het niet ….

'Effectiviteit VVE niet aangetoond' Onderwijsprogramma's die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. De drie onderzoekers bekeken Cito-gegevens van 3922 leerlingen die een onderwijsprogramma voor taal en rekenen hebben gevolgd. Ze bekeken hun scores in groep 2 en later in groep 5. De onderzoekers schatten dat er per jaar ongeveer 400 miljoen euro gemoeid is met Vroeg- en Voorschoolse Educatie. Dat zij nu geen enkel effect van de programma's terugzien in de schoolresultaten, is opvallend.

Docent praat anders met allochtone ouders Nederlandse ouders en leerkrachten leken er bij voorbaat vanuit te gaan dat ze het met elkaar eens zijn in gesprekken. Nederlandse ouders bleken vaker in staat om ‘eigen’ verklaringen in te brengen waardoor ze meer invloed hadden in het gesprek. De gesprekken met de Nederlandse ouders bleken ook interactiever van aard dan die met de migrantenouders. In de gesprekken met migrantenouders verwachtten leerkrachten juist verschillen in visie: daardoor hadden ze de neiging om al voordat ouders iets gezegd hadden bepaalde verklaringen die ouders zouden kunnen geven voor slechte of goede prestaties te weerleggen. De verschillen in visie maken het voor allochtone ouders en leerkrachten lastiger om als partners op te trekken, al proberen beide partijen dit zeker wel te realiseren, stellen onderzoekers Mariëtte de Haan, Inge Wissink en Ed Elbers van de Universiteit Utrecht.

Onderzoek 1e Betrouwbaarheid en validiteit Wat is betrouwbaarheid en waarom is het belangrijk? Wat is validiteit en waarom is het belangrijk?

Onderzoek 1e 'Fileleed reden voor verandering van baan‘ Het fileleed is voor ruim de helft van de werknemers die er dagelijks mee te maken hebben aanleiding om een verandering van baan te overwegen. Dat blijkt uit een onderzoek van vacaturesite MegaJobs. Dertien procent van de ondervraagden is al eens van baan veranderd om minder lang in de file te staan. Voor het onderzoek werden vijfhonderd bezoekers van de site van MegaJobs ondervraagd.

Onderzoek 1e Onderzoek naar samenhang criminaliteit en hooliganisme Bij tachtig harde kern-supporters van Go Ahead Eagles uit Deventer werd een vragenlijst over crimineel gedrag afgenomen. Zij overlegden echter onderling welke gevolgen hun beantwoording kon hebben. Zij besloten dat het voor een gewelddadige uitstraling van de Deventer hooligans goed was om alle antwoorden op vragen over hun crimineel verleden of hun gewelddadigheid zwaar te overdrijven. De resultaten van dit onderzoek werden maatgevend voor zowel het politieke beleid als de manier waarop de politie omging met voetbalsupporters en hooligans.

Onderzoek 1e Positieve betrokkenheid van ouder bij leerontwikkeling kind Instructies Ouders en familieleden zijn op verschillende manieren betrokken bij het onderwijs van het kind. We willen graag weten in hoe verre de volgende zaken gelden voor u of uw familie. Denk hierbij aan het huidige schooljaar. Iemand in mijn familie… Nooit1 of 2 keer 4 of 5 keer 1 keer per week Paar keer per week Dage lijks … praat met mijn kind over hoe het die dag was op school. … gaat na of mijn kind zijn of haar schoolwerk heeft gemaakt … helpt mijn kind om te leren voor overhoringen … oefent taal, rekenen of andere vaardigheden met mijn kind … leest met mijn kind

Onderzoek 1e Onderzoek naar activiteiten die taalontwikkeling stimuleren Wat weet je (al) over problemen mbt taalontwikkeling / taalachterstand?

Onderzoek 1e Wat weet je (al) over taalontwikkeling en taalactiviteiten? -Waar is deze kennis op gebaseerd? Hoe weet je dit? -Heb je er vertrouwen in dat het klopt? Hoe weet je of het klopt? Betrouwbaar en valide? -Wat heb je nodig om goede, bruikbare informatie te krijgen?

Onderzoek 1e Oriënteren Richten Plannen Verzamelen Analyseren en concluderen Rapporteren en presenteren Cyclus voor praktijkonderzoek

Onderzoek 1e Probleemanalyse (zie opdracht 1 blz 4) -5xw+h (p ) Wat is het probleem? Wie heeft te kampen met het probleem? Wanneer treedt het probleem op? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Hoe is het probleem ontstaan?

Volgende week Lezen Van der Donk en van Lanen, hoofdstuk 3 Opzet maken probleemanalyse (opdracht 1)