Jorrit Blaas. 2 3 4 5 U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
OUDERAVOND Havo 2. Nienke Metselaarmentor B2A Astrid Grootmentor B2B Rob Vlammentor B2C Sander Bischoffmentor B2D Ria Rövekampconrector Havo OUDERAVOND.
Over rekenen gesproken
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Symposium Differentiatie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Werken met de Stercollecties
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Inclusief onderwijs en ZML We beginnen bij het begin; welkom! Wie bent u en wie ben ik?
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Differentiëren & klassenmanagement
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Melanchthon De Blesewic
Welkom op het Maurick College
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
WELKOM Ouderavond klas 3 TOPmavo 13 september 2017 Dhr. A. Straathof.
Welkom op het Maurick College
niveau-adviezen en klassenindeling
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Tweetalig onderwijs op CSG Liudger
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Studiekeuzes van uw kind
WELKOM Informatieavond Dalí 13 september 2018 Dhr. A. Straathof.
Art & design introductie.
WELKOM Informatieavond klas 3 TOPmavo 13 september 2018
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Transcript van de presentatie:

Jorrit Blaas

2

3

4

5 U moet veranderen:

Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen

Meer muziek! 7 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum Het stelsel CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen Maatwerkdiploma Keuzevrijheid Middenschool Superschool Brede scholengemeenschap Eindtoetsing Examens afschaffen Deelexamens Certificaten Uitgestelde keuze Engelse/Finse/Amerikaanse onderwijsstelsel!

Meer muziek! 8 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum Het stelsel De regels CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen Maatwerkdiploma Keuzevrijheid Middenschool Superschool Brede scholengemeenschap Eindtoetsing Examens afschaffen Deelexamens Certificaten Uitgestelde keuze Engelse/Finse/Amerikaanse onderwijsstelsel! Bevoegdheden Taakbeleid Onderwijstijd Bekostiging Salarissen Lerarenbeleid Lumpsum Rekentoets SchoolboekenInspectie Regelluwe scholen Aansluiting vervolgonderwijs Klassengrootte

9

Wat kan er al wél? Vervroegd examen doen Vervroegd examen Leerlingen mogen vanaf 2vmbo, 3havo en 4vwo al gedeeltelijk examen doen. Er gaan scholen experimenteren met een vijfjarig vwo. Examen doen in vakken op een hoger niveauhoger niveau Vakoverstijgend onderwijs aanbieden Vakken liggen niet vast, examens wel Minder onderwijstijd voor specifieke gevallenonderwijstijd Individuele programma’s worden zo mogelijkprogramma’s Samenwerking in aanbieden profielen (havo/vwo) en sectoren (vmbo) Scholen hoeven dan niet individueel alle profielen en sectoren aan te bieden. Vervoegde Profielkeuze (‘Regelluwe’ derde schooljaar) Curriculum  De 58 Kerndoelen beslaan slechts 2/3 e van het onderbouwcurriculumonderbouwcurriculum Verrijkingsrooster (Ongespecificeerde individuele roosters) 10

11

12 V-tijd

Deel 1: Visie Opdracht: Creëer een eigen school Regels: Kerndoelen en bekostiging (zeg €7.000 per leerling) zijn samengesteld door overheid Geen Tips: Begin met visie, daarna met uitwerking. Zet de leerling centraal: Wat wil je de leerling meegeven? Waarmee gaat hij/zij aan de slag? Wanneer is de leerling klaar voor een vervolgopleiding? Hebben jullie een specialiteit? 13

Mijn visie op maatwerk -Iedereen heeft talenten, op heel veel vlakken -Sociale context en brede vorming is belangrijk -Niet iedereen heeft hetzelfde tempo of dezelfde leerstijl -Pure maatwerktrajecten voor 10-25% van de leerlingen -Een doorlopende leerlijn is belangrijk -Maatwerk gebeurt binnen én buiten de les -Maatwerk gebeurt naar boven én beneden 14

Iedereen heeft talenten, op veel vlakken Tips: Herken en erken verschillende talenten Experimenteer met andere werkvormen Durf fouten te maken! 15

Sociale context en brede vorming Tips: Werk zoveel mogelijk in een klas en probeer binnen de klas zélf te differentiëren. Maak een gedifferentieerde planner Laat leerlingen vooral elkaar helpen 16

Niet iedereen heeft hetzelfde leertempo en -stijl Tips: Varieer in lesverwerking en toetsvormen Laat je niet afschrikken door SE-CE verschil. Sterker nog: die is zojuist weggehaald in Inspectietoezicht!Inspectietoezicht 17

Pure maatwerktrajecten: 10-25% van de leerlingen Tips: Leg jezelf niet te veel druk op, begin klein. Bij vervroegd examen, synchroniseer je curriculum zoveel mogelijk met de ‘gewone’ lichting (80% simultaan) 18

Normaal curriculum 19 Versneld curriculum 4 Leerjaar 5 6

Normaal curriculum 20 Versneld curriculum 4 Leerjaar 5 6 Maar één periode van de 7 zijn ze met een inhoudelijk ander onderwerp bezig Maar twee periodes van de 7 hebben ze een andere toets

Een doorlopende leerlijn is belangrijk Tips: Beloon je leerlingen, zoveel mogelijk intrinsiek. Zorg dat ze niet ‘klaar’ zijn, er is altijd wat te leren. Kijk verder dan je school. 21

Deel 2: Praktisch Opdracht: Denk na over jouw uitgangspunten voor maatwerk in de klas. Bedenk welke vorm van maatwerk jou het meest aanspreekt en bedenk hoe je dat gaat doen. Deel dit in je groep en geef ‘ja, en’ opmerkingen. Regels: Geen (natuurlijk niet) Tips: Begin met visie, daarna met uitwerking. Zet de leerling centraal: Wie wil je bereiken? Waarom? Hoe denk je dat te bereiken? Wat ga je doen? 22