Jorrit Blaas
2
3
4
5 U moet veranderen:
Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen
Meer muziek! 7 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum Het stelsel CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen Maatwerkdiploma Keuzevrijheid Middenschool Superschool Brede scholengemeenschap Eindtoetsing Examens afschaffen Deelexamens Certificaten Uitgestelde keuze Engelse/Finse/Amerikaanse onderwijsstelsel!
Meer muziek! 8 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung! Minder Centraal Examens! Meer Centraal Examens! Meer burgerschap! Meer geschiedenis U moet veranderen: Het curriculum Het stelsel De regels CreativiteitGrote Denkers Kernvakken Rekenen Maatwerkdiploma Keuzevrijheid Middenschool Superschool Brede scholengemeenschap Eindtoetsing Examens afschaffen Deelexamens Certificaten Uitgestelde keuze Engelse/Finse/Amerikaanse onderwijsstelsel! Bevoegdheden Taakbeleid Onderwijstijd Bekostiging Salarissen Lerarenbeleid Lumpsum Rekentoets SchoolboekenInspectie Regelluwe scholen Aansluiting vervolgonderwijs Klassengrootte
9
Wat kan er al wél? Vervroegd examen doen Vervroegd examen Leerlingen mogen vanaf 2vmbo, 3havo en 4vwo al gedeeltelijk examen doen. Er gaan scholen experimenteren met een vijfjarig vwo. Examen doen in vakken op een hoger niveauhoger niveau Vakoverstijgend onderwijs aanbieden Vakken liggen niet vast, examens wel Minder onderwijstijd voor specifieke gevallenonderwijstijd Individuele programma’s worden zo mogelijkprogramma’s Samenwerking in aanbieden profielen (havo/vwo) en sectoren (vmbo) Scholen hoeven dan niet individueel alle profielen en sectoren aan te bieden. Vervoegde Profielkeuze (‘Regelluwe’ derde schooljaar) Curriculum De 58 Kerndoelen beslaan slechts 2/3 e van het onderbouwcurriculumonderbouwcurriculum Verrijkingsrooster (Ongespecificeerde individuele roosters) 10
11
12 V-tijd
Deel 1: Visie Opdracht: Creëer een eigen school Regels: Kerndoelen en bekostiging (zeg €7.000 per leerling) zijn samengesteld door overheid Geen Tips: Begin met visie, daarna met uitwerking. Zet de leerling centraal: Wat wil je de leerling meegeven? Waarmee gaat hij/zij aan de slag? Wanneer is de leerling klaar voor een vervolgopleiding? Hebben jullie een specialiteit? 13
Mijn visie op maatwerk -Iedereen heeft talenten, op heel veel vlakken -Sociale context en brede vorming is belangrijk -Niet iedereen heeft hetzelfde tempo of dezelfde leerstijl -Pure maatwerktrajecten voor 10-25% van de leerlingen -Een doorlopende leerlijn is belangrijk -Maatwerk gebeurt binnen én buiten de les -Maatwerk gebeurt naar boven én beneden 14
Iedereen heeft talenten, op veel vlakken Tips: Herken en erken verschillende talenten Experimenteer met andere werkvormen Durf fouten te maken! 15
Sociale context en brede vorming Tips: Werk zoveel mogelijk in een klas en probeer binnen de klas zélf te differentiëren. Maak een gedifferentieerde planner Laat leerlingen vooral elkaar helpen 16
Niet iedereen heeft hetzelfde leertempo en -stijl Tips: Varieer in lesverwerking en toetsvormen Laat je niet afschrikken door SE-CE verschil. Sterker nog: die is zojuist weggehaald in Inspectietoezicht!Inspectietoezicht 17
Pure maatwerktrajecten: 10-25% van de leerlingen Tips: Leg jezelf niet te veel druk op, begin klein. Bij vervroegd examen, synchroniseer je curriculum zoveel mogelijk met de ‘gewone’ lichting (80% simultaan) 18
Normaal curriculum 19 Versneld curriculum 4 Leerjaar 5 6
Normaal curriculum 20 Versneld curriculum 4 Leerjaar 5 6 Maar één periode van de 7 zijn ze met een inhoudelijk ander onderwerp bezig Maar twee periodes van de 7 hebben ze een andere toets
Een doorlopende leerlijn is belangrijk Tips: Beloon je leerlingen, zoveel mogelijk intrinsiek. Zorg dat ze niet ‘klaar’ zijn, er is altijd wat te leren. Kijk verder dan je school. 21
Deel 2: Praktisch Opdracht: Denk na over jouw uitgangspunten voor maatwerk in de klas. Bedenk welke vorm van maatwerk jou het meest aanspreekt en bedenk hoe je dat gaat doen. Deel dit in je groep en geef ‘ja, en’ opmerkingen. Regels: Geen (natuurlijk niet) Tips: Begin met visie, daarna met uitwerking. Zet de leerling centraal: Wie wil je bereiken? Waarom? Hoe denk je dat te bereiken? Wat ga je doen? 22