College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H10-11-12.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Op het Zuyderzee College
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Zonder taal geen verhaal” .
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De waarde van cultuureducatie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Een lessenserie van drie lessen
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Mediawijsheid.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 3.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
TEAM OTAKU おたく, オタク Adem Ak Micon Roest Timo van Tilburg.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Het schrijven van een verhaal
(Voor)lezen is leuk!.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Proeftoets quiz ding.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
De theorie achter de verhalen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond
Het schrijven van een verhaal
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
H1 Media en communicatie
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

College 5; kinderen en media

 Hoorcollege kinderen en media: H

 Cultureel erfgoed  Kunsten  Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.

 Eerste helft 19 e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst  Tweede helft 19 e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal  Eerste helft 20 e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij  Tweede helft 20 e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.

 Geen verplichting  Spanning in het verhaal  Fantasie  Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?

 Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje  Fascisme/anti-communisme – communisme  Volwassen worden; menarche  Partnerkeuze  Etc…

“TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: 1. Ontspanning 2. Informatie 3. Socialisatie 4. Ontvluchten

 Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen  Modeling: observatie en imitatie  Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet  Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet

“Van geweld op TV worden kinderen agressief”

3 vormen van televisiegeweld:  Reëel geweld  Fictief geweld in een realistische uitbeelding  Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma:  ontremmingsverklaring  opwindingsverklaring Catharsisverklaring bleek niet op te gaan

 Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%)  TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter

“Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen”  Motorisch  Cognitief  Sociaal-emotioneel  Persoonlijkheidsvorming  Creatieve ontwikkeling  Morele ontwikkeling

 Oog-handcoördinatie  Timing van je handelingen  Ontdekken van spelregels  Integreren van gegevens  Ruimtelijk inzicht

 Heeft een doel  Bevat levels  Heeft een automatische scoretelling  Heeft geluidseffecten  Kun je saven  Ziet er mooi uit

 Oefenprogramma’s  Instructieprogramma’s  Simulatieprogramma’s

Papert  Denken begint met doen en zelf ontdekken.  De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen  ‘Turtle’ leert links, rechts, 180’, vormen

 Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen  Identificatie met hoofdpersoon van spel

 Tegenlicht: Ik en het web

 Sociale ontwikkeling: H13 en h14

 Inventariseer populaire websites voor kinderen op de basisschool.  Welke website verdient volgens jou de Award Beste Kinderwebsite?  Waarom? Bijv. welke ontwikkelingsgebieden stimuleren ze, aantrekkelijk design, gebruiksgemak?  Tips:   