College 5; kinderen en media
Hoorcollege kinderen en media: H
Cultureel erfgoed Kunsten Cultuureducatie Kinderen lezen meer als ze dat van huis uit hebben meegekregen. Boeken thuis, lid van de bieb, voorgelezen worden.
Eerste helft 19 e eeuw: Zedenlessen en feitenkennis ter voorbereiding op toekomst Tweede helft 19 e eeuw: Kritiek vanwege grote braafheid, nadruk toekomst, mooie taal Eerste helft 20 e eeuw: Schrijven over de kinderwereld, onbezorgde ondertoon, moraal-vrij Tweede helft 20 e eeuw: Boeken moeten reële wereld schetsen, themaboeken.
Geen verplichting Spanning in het verhaal Fantasie Onbekend avontuur Welke kinderboeken vond/vind jij leuk?
Symboliek Bijvoorbeeld Roodkapje Fascisme/anti-communisme – communisme Volwassen worden; menarche Partnerkeuze Etc…
“TV kijken is slecht voor de ontwikkeling van het kind” Motorisch Cognitief Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling
Er zijn 4 redenen waarom kinderen tv kijken: 1. Ontspanning 2. Informatie 3. Socialisatie 4. Ontvluchten
Verbal labeling: Iets wat je ziet vervolgens voor jezelf onder woorden brengen Modeling: observatie en imitatie Observational learning: alles wat een kind opsteekt van kijken naar wat een ander doet Imitative behavior: Het nadoen van gedrag dat je bij een ander ziet
“Van geweld op TV worden kinderen agressief”
3 vormen van televisiegeweld: Reëel geweld Fictief geweld in een realistische uitbeelding Fictief geweld in een onwaarschijnlijk uitbeelding Er zijn twee verklaringen van agressief gedrag na een tv-programma: ontremmingsverklaring opwindingsverklaring Catharsisverklaring bleek niet op te gaan
Vooral jonge kinderen (t/m 7 jaar) worden sterk beïnvloed door reclame (66%) TV kan aanzet geven tot vorming van stereotypen, maar invloed van omgeving nog steeds groter
“Computerspellen en internet bevorderen de ontwikkeling van kinderen” Motorisch Cognitief Sociaal-emotioneel Persoonlijkheidsvorming Creatieve ontwikkeling Morele ontwikkeling
Oog-handcoördinatie Timing van je handelingen Ontdekken van spelregels Integreren van gegevens Ruimtelijk inzicht
Heeft een doel Bevat levels Heeft een automatische scoretelling Heeft geluidseffecten Kun je saven Ziet er mooi uit
Oefenprogramma’s Instructieprogramma’s Simulatieprogramma’s
Papert Denken begint met doen en zelf ontdekken. De aard van het denkmateriaal kan de manier van het kinderlijk denken beïnvloeden en zo de denkontwikkeling versnellen ‘Turtle’ leert links, rechts, 180’, vormen
Computer wordt ‘fantasievriendje’ met menselijke eigenschappen Identificatie met hoofdpersoon van spel
Tegenlicht: Ik en het web
Sociale ontwikkeling: H13 en h14
Inventariseer populaire websites voor kinderen op de basisschool. Welke website verdient volgens jou de Award Beste Kinderwebsite? Waarom? Bijv. welke ontwikkelingsgebieden stimuleren ze, aantrekkelijk design, gebruiksgemak? Tips: