HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA
Inhoud presentatie 1. De verbinding van de HAN met de regio 2. Valorisatiebeleid 3. Valorisatie: meten is weten?! Loes Kater HAN CvVO – november 2015
1. Valorisatie: waarom? Waarmaken maatschappelijke opdracht als regionale kennisinstelling Borgen kwaliteit en beroepsgerichtheid Verwerven stage- en afstudeeropdrachten Verwerven opdrachten contractonderzoek en – onderwijs Verwerven co-finaciering Verwerven partners co-creatie presentatie
2. Valorisatie/kennisbenutting o projectgroep Valorisatie: definitie, ambities, knelpunten. o Definitie HAN valorisatie: het geschikt en beschikbaar maken van kennis voor economische en maatschappelijke benutting. o Wat is het eigene van valorisatie binnen het HBO? Loes Kater HAN CvVO november 2015
Kader en visie Enkele elementen: De sterke regionale verbinding (focus) De noodzaak van ‘valorisatie naar 2 kanten’ Praktijkgericht onderzoek = valorisatie De nadruk op incrementele innovaties i.p.v. radicale Minder nadruk op octrooien Veel aandacht voor kennisdisseminatie Loes Kater HAN CvVO november 2015
Valorisatie is ook: Ondernemerschaponderwijs Contractonderwijs Afstudeeropdrachten i.s.m. bedrijfsleven/publieke sector Stages in (regionaal) bedrijfsleven Programma’s voor LLL Loes Kater HAN CvVO november 2015
Beleid en bestuur De verankering in de eigen instelling! Bijvoorbeeld: Prestatieafspraken in Instellingsplan Verankering in managementcontracten Erkende CvB-portefeuille Meerjarig strategisch valorisatiebeleid Loes Kater HAN CvVO 2015
Organisatie We doen al veel (200 fte, M € 14)! Maar het kan beter: Meer transparantie, intern maar vooral extern in wat we te bieden hebben Meer focus op speerpunten Interne bedrijfsprocessen beter afstemmen op valorisatie Meer samenhang in en samenwerking tussen voorzieningen Versterkte vraagsturing Integratie met primaire proces Ondernemerschap richting startups Loes Kater HAN CvVO 2015
Loes Kater HAN CvVO november 2015
Cultuur Dominantie van de onderwijscultuur (dus verbinden van valorisatie met onderwijs) Druk van buiten doet binnen schuiven Maar nog een wereld te winnen Hoe manage je de hybriditeit? presentatie
Centre of Expertise Sneller herstel ZfySw&feature=player_embedded
Conclusies S-Z analyse na 3 jaar Sterk: goede start. Op weg naar volgende fase profileringspotentieel externe waardering Aandachtspunten: verankering eigenaarschap verbinding met onderwijs Loes Kater HAN CvVO november 2015
Valorisatie: meten is weten?! Valorisatie inzichtelijk maken Niet alleen kwantiatief, maar ook kwalitatief Wat turven en wie bevragen? Oefenen met vragenlijsten. presentatie
Indicatoren en verhalen presentatie