Een (onvoorwaardelijk) basisinkomen of een basisbaan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Overheidsfinanciën College 2, 6 mei 2008 Robert Inklaar
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
OVERHEID. Vrije markteconomen klassieken: Vrije markteconomen: De prijs zorgt ervoor dat alle markten ruimen: al het aanbod wordt verkocht. Zij kijken.
DE MAAT IS VOL WIJ TREKKEN HET NIET MEER KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WAAROM WIJ DE MEESTE BELASTING BETALEN VAN ALLE WESTERSE LANDEN ?
17.3 t/m 17.5 Sociale zekerheid, herverdeling, sociale verzekeringen en sociale voorzieningen.
HERHALING Reader Werk.
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Welvaart Hoofdstuk 4.
Productiefactor Arbeid
Inleiding arbeidsmarkt
Werkloosheid Nadelen en voordelen.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Grootverdiener zwaarder belast
Welvaart Hoofdstuk 4.
Markten 1 H1.
DE MAAT IS VOL. WIJ TREKKEN HET NIET MEER KAN IEMAND MIJ UITLEGGEN WAAROM WIJ HET MEESTE BELASTING BETALEN VAN ALLE WESTERSE LANDEN ?
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Samenvatting Intro Samenvatting:
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Ik wil de goedkoopste hypotheek! Op onze uitgebreide en informatieve hypotheek en hypotheekrente site kunt u onder andere berekenen hoeveel hypotheek u.
Uitleg paragraaf 4.4 Klas: 2M5.
WERK Pagina 116 t/m 130.
7.1: Van de wieg tot het graf
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
6.3 Geen werk? Wat zijn de gevolgen als je je baan verliest?
Rotterdamse Sociale Alliantie Netwerk tegen armoede, sociale uitsluiting en verrijking.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
VERSCHUIVING VAN LASTEN OP ARBEID NAAR KAPITAAL? PROF. DR. PETER KAVELAARS / ERASMUS SCHOOL OF ECONOMICS TILBURG UNIVERSITY, 11 SEPTEMBER 2015.
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
DE OVERHEID Hoofdstuk 7.  Collectieve sector De overheid Instellingen sociale zekerheid  Particuliere sector Bedrijven en gezinnen PRIVATISEREN.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Koopkrachtberekeningen voor 100 huishoudens Nibud 12 november
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
4.1 DE WERKNEMER.
Collectieve sector Sociale zekerheid
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Arbeidsmarkt.
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Pensioen voor jong en oud
Heechterp/Schieringen
DE MAAT IS VOL.
DE MAAT IS VOL.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Thema 3: De verzorgingsstaat
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Renovatietraject “De leest next level”
Eerlijk stoppen met werken: mogelijke rol van een basisinkomen
Stelsel sociale zekerheid
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

Een (onvoorwaardelijk) basisinkomen of een basisbaan Een (onvoorwaardelijk) basisinkomen of een basisbaan? Economisch saloon GroenLinks, Leeuwaarden, 28-11-2015 Dr. Alfred Kleinknecht, Emeritus hoogleraar economie, Fellow van WSI, Hans-Böckler-Stiftung, Düsseldorf

Wat kost een onvoorwaardelijk basisinkomen. (OBI) N. B Wat kost een onvoorwaardelijk basisinkomen? (OBI) N.B. alle getallen slaan op 2013 Stel iedere inwoner in Nederland van 18-66 jaar krijgt 1.000 euro OBI per maand netto uitgekeerd (zonder consideratie voor persoonlijke omstandigheden). Bevolking volgens CBS (18-66 jaar): Mannen: 5.572.989 + vrouwen: 5.431.486 Totale bevolking met recht op OBI: 11.004.475 mensen x € 12.000 p.j. = € 132.053.700.000 (Totale kosten OBI in 2013)

Van de kosten OBI (€ 132 miljard) kunnen we een aantal inverdieneffecten aftrekken: Besparing bureaucratiekosten: 2.5 Bijstand + sociale werkvoorziening: 9.7 Wajong: 2.7 Arbeidsongeschiktheidsuitkeringen 8.8 Ziektewetuitkeringen: 1.6 WW: 6.8 Nabestaanden uitkeringen + kinderbijslag + Kindgeb. Budget: 4.3 Totaal: 36.4 miljard ("laag hangend fruit")

Nog meer inverdieneffecten? "Hoger hangend fruit" …. krijg je dit door de Eerste en Tweede Kamer?! Huursubsidies? (2.3 miljard) Zorgtoeslag? (4 miljard) Hypotheekrenteaftrek? (ca. 14 miljard) Totaal: 20.3 miljard

… maar er zijn ook uit-verdieneffecten: CPB schat daling participatie van 5% ( 7.2 miljard minder belastinginkomsten) Per memory, maar onbekend: Mochten er voor de financiering van het OBI belastingverhogingen nodig zijn: wat is dan de omvang van de belastingontwijking??

In- en uitverdieneffecten samengevat: Lager hangend fruit: 36.4 miljard Hoger hangend fruit: 20.3 miljard Tegenvaller door minder participatie: 7 miljard Tegenvaller door extra belastingontwijking (onbekend) Samenvattend: Om 132,5 miljard OBI te kunnen uitkeren is extra geld nodig van minimaal 80 miljard, mogelijk oplopend naar >100 miljard  extra bezuinigen of extra belastingen!

we kunnen ons met het OBI nog lelijk in de nesten werken! Kosten OBI (€ 132.053.700.000) in perspectief: (N.B.: Alle getallen slaan op het jaar 2013) Totale inkomsten Rijk: € 235.4 miljard Stel dat we van de 132.5 miljard kosten van het OBI uiteindelijk 40 miljard aan inverdieneffecten zouden kunnen aftrekken, dan is dus ca. 90 miljard aan extra financiering nodig: + 38 % extra belastingheffing (of extra bezuinigen) Milieubelastingen? … Indien efficiënt, dan valt de opbrengst tegen! Conclusie: we kunnen ons met het OBI nog lelijk in de nesten werken!

Wat dan wel? Lastenverlaging voor laagste inkomens ( minimale 'wig' tussen bruto en netto). Wild idee: maak inkomen tot aan het minimum loon geheel belasting- en premievrij (?) Een negatieve inkomstenbelasting voor kleine inkomens (tussen minimum loon en modaal) Voorbeeld: de Amerikaanse EITC (Earned Income Tax Credit): ca. 3.000-5.000 $ p.j. Voordeel: negatieve inkomstenbelasting overbrugt de ‘armoedeval’ Sociale voorzieningen voor allen die werken; bijv. ZZPers/flexwerkers moeten in hun declaraties een verplichte afdracht inbouwen waaruit hun sociale verzekeringen (ongevallen, pensioen, scholing) betaald worden (Ongelijk speelveld: ZZPers zijn goedkoop want: onderverzekerd; geen scholing, geen pensioenopbouw, zelfstandigen aftrek etc, …)

Wat dan wel? Geef bijstandsgerechtigden recht op een participatiebaan voor het minimumloon bij de gemeente Niet méér dan minimumloon, want er moet een prikkel blijven om beter betaald werk in de markt te zoeken Geen betutteling en controle: je bent gewoon werknemer Helpt om de verpaupering van de publieke sector tegen te gaan Bij een aanstelling van 30 uur per week is het verschil met een uitkering niet zo groot De gemeente kan voor zwakke mensen een meer beschermde werkomgeving aanbieden (al of niet met leertraject) … en het hoeft niet veel (extra) te kosten (2-3 miljard ≈ 0.5% BBP) Meer weten? J. Muysken, Een volwaardige arbeidsplaats voor iedere Nederlander, Me Judice, 02-11-2013

Wat dan wel? Collectieve arbeidstijdverkorting Collectieve i.p.v. individuele arbeidstijdverkorting, want: Vrijwillige ATV door deeltijdwerk is gender-onvriendelijk (weinig economische zelfstandigheid; weinig carrière perspectief) Met collectieve ATV doen mannen meer in het huishouden, waardoor ook vrouwen voltijds kunnen werken Avondstudie/Education Permanente is makkelijker te combineren met voltijds werk Makkelijker combineren van werk met zorg Meer tijd voor vrijwilligerswerk (sociale cohesie!) Betere beheersing werkstress (veroorzaakt door IT gebruik)

Het belangrijkste argument voor ATV: Lagere werkloosheid en daardoor veranderde machtsverhoudingen tussen kapitaal en arbeid een meer ontspannen arbeidsbestel! N.B. Rechts stuurt juist op een ruime arbeidsmarkt waarin mensen stevig met elkaar concurreren om schaarse banen; dit heeft impact op de inkomensverdeling (Piketty!) N.B.: hoge werkloosheid werkt desolidariserend en dit bevordert politieke verrechtsing!

Nog een argument voor ATV: Hoge werkloosheid verhoogt de druk om iedere soort economische groei te willen, als het maar werk oplevert … … terwijl wij voor selectieve groei zijn (bijv. Green Deal: ja; Vierde Maasvlakte: neen). De GroeneKhmers houden de mensen werkloos ... !

Samenvattend: Er dreigt in Europa een langere periode met sociaal onaanvaardbaar hoge werkloosheid door: een langdurige periode met lage groei … … en de realistische mogelijkheid van jobloze groei. Europa moet kiezen: de neoliberale weg of vasthouden aan zoiets als een "European Social Model". Het laatste vereist een verlaging van de werkloosheid door: Gerichte lastenverlichting aan de onderkant (incl. EITC) Garantiebanen voor de zwakken op de arbeidsmarkt Arbeidstijdverkorting (niet individueel, maar collectief) N.B. Het OBI is een dwaalweg!