Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Over hondenpoep en hangjongeren.
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Kenmerken van de concept contextbenadering
Leven in verbondenheid
Rondhangen in Antwerpen
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
Jongerenwerker: tolk van de straat
PRESENTEREN KUN JE LEREN
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Hoe krijg je het op gang?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Criminaliteit & Rechtsstaat
Tijdschrift: Jeugd en Co (2008) Auteur: Barbara Van wijk Bron:
Over hondenpoep en hangjongeren
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
Radicaal, orthodox of extremist?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Tekst: Problematische jeugdgroepen
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Pedagogiek als beroep.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Waarom worden mensen crimineel
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom worden mensen crimineel?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Kenmerken van de concept contextbenadering
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
JEUGDzorg - voor wie?.
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Van Twitter naar toezicht: omgaan met het burgerperspectief bij incidenten Robert Mout Mark Taal.
Transcript van de presentatie:

Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur Jeugdcultuur week 4 Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur

http://humortv.vara.nl/ca.344717.hangje ugd.html

Functie van rondhangen voor de ontwikkeling in de adolescentie. Sociale contacten aangaan en onderhouden Conflicten leren oplossen met leeftijdgenoten Identiteitsontwikkeling Leren omgaan met de veranderende verhouding met volwassenen Grenzen verkennen/experimenteren met uitdagend gedrag Functie van rondhangen voor de ontwikkeling in de adolescentie.

Aanvaardbaar Hinderlijk Overlastgevend Crimineel 3 typen hangjongeren

Overlast van hangjongeren: Wie doet er wat aan? Bewoners? Politie? http://www.youtube.com/watch?v=x-qoRawOWYY Opbouwwerker ? Jongerenwerker? Opvoedingondersteuner? Wie missen we?

Communicatie met en door hangjongeren Omwonende reageren niet altijd adequaat Jongeren reageren niet altijd o.k. op reacties op hun gedrag politie en jongerenwerkers niet altijd in staat tot de-escalatie Communicatie met en door hangjongeren

aanpak Preventief/voorkomen Correctief/helpen Repressief/straffen Straf geven en steun bieden aan jongeren (Participeren en eigen verantwoordelijkheid jongere) aanpak

Hangen als risicofactor. Er is een relatie met Spijbelen Voortijdig schoolverlaten Criminaliteit Maatschappelijk succes en materiële welvaart niet altijd langs legale weg te verkrijgen

Toenemende ergernis Rol media Hypes Mensen die zich kwetsbaar voelen ervaren eerder overlast Verharding klimaat rond hangjongeren Toenemende ergernis

Door overheid gecreëerde hangplekken Hangplekken die “van nature”ontstaan. Hangplekken zijn een dynamisch verschijnsel

Socialisatie en lastig gedrag Zwakke thuisbasis/ouderlijke steun gering Thuisbasis die niet aansluit bij wat van jongeren gevraagd wordt Maatschappelijke machteloosheid/geen toekomst perspectief Socialisatie en lastig gedrag

Kenmerken hangjongeren 1. Sekse . Hangjongeren zijn veelal jongens. Er heerst een mannelijkheids ideologie met de volgende kenmerken: - hardheid/stoerheid - dwangmatige heteroseksualiteit - kwetsbaarheid vermijden 2. Klasse. Vaak lagere klasse en lager opleidingsniveau. 3. Etnische groepen. Gemengd en apart Kenmerken hangjongeren

Strategieën om escalatie te voorkomen P.48 e.v. tussen flaneren en schofferen. Opdracht. De casussen uit de nota verdelen over de groepjes en elk groepje bekijkt welke van de 4 strategieën genoemd op p.48 gebruikt zijn in de caasus Daarna kijken de groepjes of dat huns inziens ook de juiste strategie is geweest. Strategieën om escalatie te voorkomen

1. Geef jongeren ruimte én stel grenzen aan onacceptabel gedrag. 2. Toon wellevendheid naar de andere actor én kom op voor het eigen belang. 3. Zorg dat jongeren participeren én vergroot hun vrijheden. 4. Straf jongeren die zich misdragen én geef hen steun zich te beteren.

Van hangjongere naar straatcultuur Straatcultuur gaat verder dan hangen . Hangen gebeurt door een min of meer vaste groep op een vaste plaats Straatcultuur gaat door de hele wijk/stad heen en beperkt zich niet tot een vaste groep Straatcultuur: groepen onbegeleide jongeren in de publieke ruimte, bios., tram etc. Straatcultuur heef eigen waarden en normen, eigen taal; weigeren zich te conformeren aan de algemene lijn van de maatschappij. Straatcultuur zet zich af tegen burgercultuur en wantrouwt de burger cultuur Van overlast naar criminaliteit Van hangjongere naar straatcultuur

Wat is straatcultuur niet Hangjongere Randgroepjongere Een randverschijnsel M.a.w. Straatcultuur is geen subcultuur en bevindt zich ook niet aan de rand van de maatschappij. Het heeft de kenmerken van een eigen cultuur. Wat is straatcultuur niet

2 vormen van straatcultuur De cosmetische. Vaak gewone jongeren die meelopen met een hype. Identificatie met de straatcultuur duurt vaak niet zo lang. Toch kan het schadelijk zijn omdat de jongere niet zijn volle potentieel ontwikkelt. De intrinsieke. Jongeren beleven de straatcultuur van binnenuit. Ze zijn niet geneigd tot gedragsaanpassingen ongeacht de consequenties 2 vormen van straatcultuur

Straatcultuur en subculturen Straatcultuur is een meer overkoepelend begrip Straatcultuur heeft een grotere omvang Straatcultuur overstijgt etnische afkomst Straatcultultuur in alle lagen van de bevolking ,maar het meest in achterstandswijken Straatcultuur heeft grotere range in leeftijden (zie schema p.27) Straatcultuur en subculturen

Botsing straatcultuur en burgercultuur Niet/wel conformeren aan gezag Niet/wel respectvolle basishouding Niet/wel vertrouwen in anderen Niet/wel vertrouwen in het bestaan Niet/wel wij cultuur Botsing straatcultuur en burgercultuur

Autochtone burgercultuur http://www.youtube.com/watch?v=cWacX U66h6o&feature=related Allochtone burgercultuur http://www.youtube.com/watch?v=AOB2JP aFi3A&feature=relmfu

Straatcultuur ontstaan als subcultuur in grote steden in de VS De straatcultuur in Nederland in de huidige, subcultuuroverstijgende vorm is zo’n 7 jaar oud. http://www.youtube.com/watch?v=9OtkdJ_ 6jl8

http://www.nu.nl/binnenland/2759423/rot terdam-jaagt-vier-drugsfamilies.html

huiswerk Opdracht 2: De publieke ruimte: hangjongeren   Op P. 48 staan 4 strategieën voor de aanpak van hangjongeren. In de daaropvolgende paragrafen worden deze strategieën verder uitgewerkt d.m.v. voorbeelden uit de praktijk. Beschrijf voor elk van de 4 de strategieën de doelstelling en voor welke jongeren die strategie bedoeld is. Beschrijf per strategie de relatie die de jongeren onderling hebben en de relatie die ze met de buurtbewoners hebben. Geef van alle 4 de strategieën weer wat volgens jou de voor- en nadelen zijn. Onderbouw dat met je kennis over de psychologie van de adolescent, vanuit de psychologische benadering van jeugdcultuur vanuit de sociologische benadering van jeugdcultuur Geef aan wat het verschil is tussen hangjongeren en de straatcultuur ( Raadpleeg hiervoor het boek van Van Strijen) Maak stellingen m.b.t. de aanpak van hangjongeren. Iedere subgroep levert aan het einde van het college in week 5 minimaal 3 stellingen in bij de docent. Deze stelling worden in een “Lagerhuis”setting bediscussiëerd in week 6 huiswerk