LVB in detentie Landelijke themadag Commissies van Toezicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De (on)gezonde leerling?
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
TOTALE COMMUNICATIE.
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Begeleidingsplannen GGZ
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ik heb iets van autisme of zo
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Autisme in de dagelijkse praktijk
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Kansen voor transformatie
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonzorgwijzer OTB/Platform31 Wooncongres 2015 Kees Leidelmeijer.
LVB in detentie CCV 12 november 2015 Dr. H.L. (Hendrien) Kaal
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Het lectoraat 'Licht Verstandelijke Beperking en Jeugdcriminaliteit' van de Hogeschool Leiden houdt zich bezig met jongeren met een licht verstandelijke.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Kenniskring jobcoaching SBCM
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

LVB in detentie Landelijke themadag Commissies van Toezicht 3 november 2014 Dr. H.L. (Hendrien) Kaal Lector LVB en jeugdcriminaliteit Hogeschool Leiden / William Schrikker Groep Even voorstellen: Lectoraat

Wat is LVB? AAIDD, Schalock et al., 2010 Beperking in Cognitief Functioneren (IQ 70-75) Beperking in Adaptief gedrag (Conceptuele, Sociale, en Praktische vaardigheden) Treden op voor 18e levensjaar VOBC-LVG, Ministerie VWS: IQ < 70 IQ tussen 70 en 85, mits ook problemen in Sociaal Adaptief Functioneren Kort: wat is LVB? Definitie en kenmerken.

Model LVG-problematiek van LKC-LVG (Vermeulen et al., 2007) LVG-specifieke kenmerken: en bijkomende kenmerken / problematiek: komen tot uiting in: IQ 50 - 85 Leerproblemen Ernstige gedragsproblemen Beperkt sociaal aanpassings-vermogen Psychiatrische stoornis Medisch-organische problemen Problemen in gezin en sociale context en leiden tot: CHRONICITEIT / LANGDURIGE BEHOEFTE AAN ONDERSTEUNING

Grote diversiteit in problematiek!!! In de praktijk Grote diversiteit in problematiek!!! Taal- en begripszwakte, ook rekenen, geld … Denken situatiegebonden, concreet, hier & nu Laag probleemoplossend vermogen Behoefte aan structuur, herhaling Beperkte aandachtsspanne, impulsiviteit Verhullen, streetwise Problemen sociale informatie verwerking Behoefte erbij te horen Goedgelovigheid, naïviteit Problemen wb praktische vaardigheden

IQ en delinquentie IQ delinquente populaties gem. 8 punten lager Grotere verschillen bij delinquentere groepen Samenhang deels “spurieus”: wordt verklaard door andere factoren zoals SES Verklaringen voor (resterende) samenhang: Selectie mechanismen in bestel? Invloed ‘normale’ processen: Bindingen met de maatschappij? Spanningen tussen verwachtingen/realiteit? Self-control? Verkeerde vrienden? Gebrekkige rationaliteit? Recente studies: relatie is niet lineair. Beschermende omgeving? Minder criminele vaardigheden? En wat is samenhang van LVB met criminaliteit? Indirect effect.

Sporen uit het verleden… Terman (1911): “There is no investigator who denies the fearful role of mental deficiency in the production of vice, crime and delinquency…not all criminals are feeble minded but all feeble minded are at least potential criminals.” Interdepartementale Werkgroep Forensische Zorg, 1996: Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van justitie en de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) om ervoor te zorgen dat gedetineerden met een verstandelijke beperking niet detentieongeschikt worden. RSJ, 2013 Pleidooi voor extra aandacht voor het herkennen van de aanwezigheid van een verstandelijke beperking bij gedetineerden, voor passende bejegening tijdens detentie, en voor intensieve nazorg na detentie.

Voorgeschiedenis Vraag van DJI aan WODC naar prevalentie LVB in detentie Eerder onderzoek (“Meten is niet altijd weten”, Spaans 2005) was niet bevredigend: hoge non-respons Haalbaarheidstudie (“Beperkt en gevangen”, Kaal 2010) Vaststellen prevalentie ook nu niet mogelijk Inzicht in kenmerken en problemen nodig Behoefte aan screeningsinstrument

1. Vaststellen prevalentie ook nu niet mogelijk… … maar wat weten we dan wel? Theoretische verdeling IQ: IQ<85 = 16%, IQ<75 = 2% (NB: IQ<85 ≠LVB) Internationale studies zeer uiteenlopend: prevalentie LVB in detentie van 32% (Mottram e.a. 2007) tot 8% (Cashin e.a. 2006) Nederlandse studies doorgaans naar problematischer groepen (PIJ, SOV, ISD, TBS): hogere prevalentie Geen betrouwbare gegevens over reguliere detentie of andere plekken in strafrechtsketen

2. Inzicht in kenmerken en problemen van populatie “Men kan er voor kiezen om kenmerken in kaart te brengen die weliswaar geen voorspellers zijn van crimineel gedrag, maar die wel relevant zijn voor de dienstverlening” (Andrews & Bonta 2010) Responsiviteitsbeginsel Een van de voorwaarden voor een effectieve aanpak van crimineel gedrag Vereist dat de stijl en modus van de dienst-verlening wordt aangepast aan de context en de relevante kenmerken van de individuele cliënt

Analyse 198 WSG dossiers 39% 2-ouder-gezin, 36% 1-ouder-gezin; 5% residentieel, 3% elders, 17% miss. 38% speciaal onderwijs, 39% vmbo-bb/kb, 12% vmbo-tl of hoger. 8% volgt geen onderwijs. 17% spijbelt soms, 40% vaak; 17% is gepest; 53% heeft delinquente vrienden. 60% scheiding van de ouders; 7% een van de ouders overleden 15% finaciële problemen van de ouders 12% alcoholproblematiek / 9% drugsproblematiek van tenminste één van de opvoeders. 24% (v.v.) verwaarlozing, 19% (v.v.) mishandeling, 9% (v.v.) seksueel misbruik. 25% ooit ergens anders dan bij de ouders geplaatst, 30% sprake (geweest) van OTS/UHP/ ontheffing ouderlijk gezag 28% binnen het gezin (anders dan door de jongere) crimineel gedrag, in tenminste 6% door de ouders.  34% beïnvloedbaarheid; 33% agressie regulatie problematiek; 21% AD(H)D; 18% gebrekkige sociale vaardigheden; 17% gedragsstoornis; 16% laag zelfbeeld; 15% gebrekkige gewetensontwikkeling; 8% depressieve stemmingen; 7% autisme spectrum stoornis.

LVB jeugdigen met PIJ-maatregel (Kaal, Brand & Van Nieuwenhuijzen, 2011) PIJ-onderzoek: analyse dossier 1363 PIJ-ers Verschillen LVB meer problemen op gebied van sociale relaties, meer seksuele problematiek, meer leerproblematiek LVB minder middelenproblematiek, minder oriëntatie op criminele milieu Maar overeenkomsten opvallender Problematiek hele doelgroep groot Grote overeenkomst sociale achtergrond en psychiatrische problematiek

Kwalitatief onderzoek: LVB in detentie (Kaal, Negenman, Roeleveld & Embregts, 2012) Vraag: Waarin verschillen de problemen van gedetineerden met LVB van gedetineerden zonder LVB? Opvallend: Zelfde soort problematiek als normaalbegaafde gedetineerden Verschillen op het gebied van bijv. perceptie, afwegingen, probleemoplossend vermogen Beleidsreactie DSP (Min V&J): geen aparte groepen, wel aandacht voor bejegening, betrekken resultaten in vormgeving persoonsgerichte aanpak, meer oog voor signalering, uitbreiding basisopleiding PIW’ers, bezien dagprogramma en aanbod terugkeer activiteiten/gedragsinterventies

3. Behoefte aan screeningsinstrument o.a. RSJ (2011), DJI, RN, politie: screening nodig Aanwezigheid LVB vaak niet bekend Diagnose is tijdrovend Richtlijnen ‘De Borg’: niet objectief (Nog) geen screener beschikbaar (HASI, LIPS, LDSQ = IQ<70)

Van Basisvragenlijst LVB naar LVB-screenings- instrument (SCIL) Hendrien Kaal – Hogeschool Leiden Henk Nijman - Altrecht Xavier Moonen – UvA Doel: Eenvoudige, voldoende accurate inschatting van LVB, geschikt voor gesloten setting, 10-15 minuten. 300+ respondenten: LVB en niet-LVB Grote batterij met verschillende items Welke subset geeft beste voorspelling van IQ < 85?

Resultaten SCIL: 14 items 87% van mensen met een LVB correct voorspeld 83% van mensen zonder LVB correct voorspeld 93% van mensen had dezelfde uitkomst bij hertest Op dit moment bezig met jeugdversie

… lijnen naar de toekomst Pilot “LVB-GW” (H)erkenning belangrijk, maar niet genoeg Nu moeten stappen gezet worden in bejegening Interventies Omgang Aandacht voor nazorg

screenen is mogelijk (maar is geen vervanging voor diagnose!) Pilot screening LVB Amsterdam: (TM’ers) 91% van 11 benaderd ?? Limburg (PIW’ers) 53% van 162 benaderd 42% resp. vermoedelijk IQ<85 Rotterdam (MMD’ers) 34% van 112 benaderd 37% resp. vermoedelijk IQ<85 Dordrecht (PIW’ers) 66% van 56 benaderd 32% resp. vermoedelijk IQ<85 screenen is mogelijk (maar is geen vervanging voor diagnose!) ook binnen de detentie setting maar voor betrouwbare uitspraken is een gedegen voorbereiding nodig. (Kaal, 2014)

… lijnen naar de toekomst Pilot “LVB-GW” (H)erkenning belangrijk, maar niet genoeg Nu moeten stappen gezet worden in bejegening Interventies Omgang Aandacht voor nazorg

Voor de geïnteresseerde lezer: “Een dergelijk belangrijk naslagwerk, waarin alle kennis over dit onderwerp bijeen is gebracht, was er nog niet. [..] Ik hoop [..] dat alle professionals in de strafrechtketen die met licht verstandelijk beperkten te maken krijgen, dit boek gaan gebruiken! Ook de verschillende opleidingen voor professionals in de strafrechtketen kunnen met dit boek heel goed hun voordeel doen. Ik zie "Beperkt in de keten" dan ook als een belangrijk nieuw en stimulerend hulpmiddel, op weg naar een gespecialiseerde keten voor de groep licht verstandelijk beperkten.” Ivo Opstelten, Minister van Veiligheid en Justitie