Lesbijeenkomst 5 Agoog in de GGZ deeltijd ACT/FACT/Bemoeizorg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Praktisch verkeersexamen
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Een vrouw te zijn.
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Godsdienst 1.
stiI staan bij project en pmw Wat gedaan is en nog wacht...
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Bezittelijk voornaamwoord
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Academische vaardigheden - C1.5
Interpreteren van data
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Advent 2014 Logo school.
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
? Wat zegt de Bijbel erover?
De dag van het solliciteren Blok 1
00:44 uur Hoi ik ben dan.
Godsdienst 1.
11:37 uur Hoi ik ben het..
Waar moet je op letten in deze loopbaan?
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Hoi ik ben dan 00:58 uur Hoi ik ben het Ik wilde gewoon ’s eventjes kijken of je thuis bent Het is weer een tijdje geleden...
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Erop of eronder!  Jakob heeft Gods stem verstaan (31: 3)  Hij laat zich ook leiden door angst  Angst van buitenaf (Laban)  Angst van binnenuit: hij.
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Welkom Ouderavond: “Filosoferen met ouders”
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
in de Huisartspraktijk
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Lesbijeenkomst 5 Agoog in de GGZ deeltijd ACT/FACT/Bemoeizorg

Een dilemma De casus Kiki (tevens een voorbeeld voor de toets) Drie casussen over mensen met verslaving (seks, gamen en shoppen) We concentreren ons op Kiki die verslaafd is aan shoppen

Kijken we naar haar relaas

vragen Wat is de diagnose? Is dit ernstig genoeg om in te grijpen? Kun je ingrijpen (drang en dwang)? Moet je ingrijpen (autonomie)? Mag je ingrijpen (normatieve professionaliteit)? Hoe ziet het leven van Kiki er over drie jaar uit als er geen hulpverleningscontact wordt gerealiseerd?

Oordeelsbekwaamheid Uit: Tielens. J., en Verster. M. (2010). Bemoeizorg. Eenvoudige tips voor moeilijke zorg. Voor iedereen die werkt met mensen met een chronische psychiatrische stoornis. Utrecht, De Tijdstroom. Zie ook: bronnen op

Oordeels(on)bekwaamheid Oordeelsbekwaamheid is een leidend beginsel in het wel of niet geven van bemoeizorg (drang en dwang) Oordeelsbekwaamheid is een competentie van de cliënt: het gaat om de vaardigheid om juiste of verstandige keuze te maken. Voorwaarde daarvoor is een intact brein. Als je brein niet intact is kun je in meer of mindere mate oordeelsonbekwaam zijn.

Voorbeeld Ik ga zo meteen midden op de Coolsingel staan met een spandoek dat vertelt dat de wereld vergaat, dat de burgemeester corrupt is, dat ons drinkwater wordt vergiftigd en dat we ons moeten bekeren tot IPOP – de God van de Atramuyda – ik houd het verkeer op, hinder andere weggebruikers en ga niet aan de kant voor de trams. Ik schreeuw en ben onbenaderbaar. Ik blijf herhalen dat ons allen een vreselijk lot is beschoren als we ons niet bekeren tot Atramuyda – de onvoorwaardelijke en de wrede heerser over onze zielen Hoe bepaal je of ik oordeelsbekwaam ben? Hoe bepaal je of Kiki oordeelsbekwaam is?

Het verhaal van de cliënt Consistentie: past het in onze tijd en in onze cultuur? De geschiedenis van de cliënt Eerst begrijpen, dan pas ingrijpen

Het gaat niet om het antwoord… Maar om de redenering erachter. Het gaat niet om iemands mening maar om het denkproces erachter! Daar kom je alleen achter na een uitvoerig gesprek

Drie basishoudingen

Opdracht: Welke afwegingen maak je bij een casus als Kiki? Motiveer je antwoord en gebruik daarbij de theorie die je tot nu toe hebt aangeboden gekregen.

Drijfveren / introspectie Bij welke cliënten gaat je hulpverlenershart sneller kloppen? Wat zijn je drijfveren? Wat wil je bereiken met je werk? Waar word je blij van? Wat maakt je verdrietig?

Toetsvragen (voorbeeld) Aan de hand van de casus van Kiki Is er bij Kiki sprake van zorgmijding of zorgverlamming? Motiveer je antwoord en maak verbindingen met de literatuur en de lessen. Beschrijf, met gebruikmaking van het dynamisch stress kwetsbaarheidsmodel welke betekenis Kiki verleent aan haar koopgedrag. Benoem stresserende en versterkende factoren in het huidige bestaan van Kiki (er is nog geen sprake van een hulpverleningsinterventie).