Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Een goed gesprek Jan Harmen Rietman Schouten & Nelissen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Drieslag functioneel rekenen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Portfolio
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom.
Voorlichtingsavond groep 3
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Workshop ‘visieversneller’
NU ENGELS.
I LONA D UIVENVOORDE. 1. I NTERPERSOONLIJK COMPETENT Kindvriendelijk. Luisterend oor. Vertrouwen bij leerlingen. Laat niet over me heen lopen. Bewaak.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Niet differentiëren maar socialiseren
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kinderen en...hun sociale talenten
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Leerdoelen Ik heb de elementen van het Daltononderwijs vormgegeven binnen mijn eigen klas Ik heb een balans gevonden tussen het ‘werken als Daltonleraar’
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Differentiëren in de Franse les
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Differentiëren & klassenmanagement
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie EduCheck SOML
Vaco’s
Interactief oefenen, formatief toetsen
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Vakgroep Frans.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Differentiatie in de klas
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Bijeenkomsten vakdidactiek
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Frans op het vmbo: zó kan het ook!

3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous maintenant! Marleen GeertsmaPhilippe D lat

Stellingen Ik vind grammatica het belangrijkste voor het vak Frans. Mijn leerlingen werken het liefst op de computer. Vaardigheden vind ik makkelijk om te trainen in de klas. Ik gebruik veel materiaal buiten de methode om. Aan het eind van het jaar heb ik het hele boek uit. 4

Waarom digitaal werken? Efficiënter werken Kwalitatief beter Faciliteiten op het werkplein 5

Hoe gerealiseerd? Directie Sectie Lessentabel Ouders en leerlingen Lokaal Faciliteiten 6

Keuzes sectie vmbo Consequenties keuzes 180 graden om 7

Didactiek Zelfstandigheid (extra uitleg) Leren in Veiligheid  LiV Eigen tempo Voorspellende opbouw bij de toetsing  Transparantie 8

De drie V’s 1.Veiligheid / veilige omgeving 2.Verantwoordelijkheid 3.Vertrouwen geven aan leerlingen 9

Veiligheid / veilige omgeving Leren in Veiligheid LiV  vaste structuur Klassenmanagement Leer- en maakmoment  takenboekje, Magister Transparantie 10

Verantwoordelijkheid Zelfredzaamheid Coachen  klassenmanagement aanpassen  vraagmomenten (klassikaal / individueel) Zelf diagnosticeren (D-toets, formatief, oefeningen maken zonder boek) Leren structureel zelf fouten te ontdekken Systematisch coachen op eigen werk (erkenning van eigen fouten) Metacognitieve vaardigheden 11

Vertrouwen Coachen Positief benaderen Differentiëren  per les moment om te kijken naar verantwoordelijkheid Zw / Zs leren  Zw vragen + uitleg (soms klassikaal) Individueel / klassikaal / formatief / summatief / experts 12

Alors…. Vaardigheden (cognitief) Zelf diagnosticeren = kracht van digitaal werken  Dit is een verschil met VO-content (onderzoek) 13

Proces Basis kennis leren Oefenen / trainen Zelf diagnosticeren Verbeteren Positieve feedback over resultaten  Controle van niveau = drie vaardigheden toetsen per chapitre  Metacognitief = zelf diagnosticeren 14

Au travail! In groepjes van 4 à 5 personen Welke elementen kan je toepassen in jouw les? Wat zal de opbrengst zijn? 15 en ligne differentiëren (zelf)controle feedback Metacognitieve vaardigheden meten (toetsing)

Merci! Marleen Geertsma Philippe D lat 16