Icc, the final!!! med.hr.nl/schpa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Respectvolle bejegening
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Johari venster & feedback
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Wat willen we vandaag doen?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Betrokkenheid op de werkvloer
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wel Jong, Niet Hetero 18/10/2013 Ilse Bockstaele
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Gespreksvaardigheden
? Wat zegt de Bijbel erover?
Wiki Interculturele communicatie
Algemene Sociologie PA – B1
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het coachende functioneringsgesprek
communicatiestijlen & denkpatronen
Bijeenkomst 2 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:
interculturele communicatie
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Communicatie.
1 I Interculturele communicatie Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik Eventuele sheets:
Culturele synergie.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Communicatie.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Connectief Connectief.
Nee Zeggen!.
Omgaan met verschillen
Cultuur en samenleving
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

icc, the final!!! med.hr.nl/schpa

HC_interculturele_communicatie.pdf HC_interculturele_communicatie.pdf bsl/boeken/interculturele-gespreksvoering /de-praktijk-van-de- interculturele-gespreksvoering/het-topoi- model--ordening/ html bsl/boeken/interculturele-gespreksvoering /de-praktijk-van-de- interculturele-gespreksvoering/het-topoi- model--ordening/ html

TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies? Wat zeg ik precies? Non-verbale communicatie: Wat straalt de ander uit? Wat straal ik uit?

TOPOI Model: Taal Actie:verhelderen: wat bedoel je precies met.., hiermee bedoel ik vooral dat Bespreken non-verbale communicatie: Je kijkt me niet meer aan, is dat omdat je het niet met me eens bent?

TOPOI Model: Ordening Hoe bekijkt de ander de situatie? Waarom? (zijn/ haar referentiekader) Hoe bekijk ik de situatie? Waarom (mijn referentiekader)

TOPOI Model: Ordening Actie: Zoeken naar overeenkomsten, gezamenlijk belang (begrip, goede verstandhouding/samenwerking) Zoeken naar een neutralere invalshoek waar beide partijen zich in kunnen vinden (belang organisatie)

TOPOI Model: Personen De manier waarop mensen elkaar “zien” heeft invloed op de communicatie Hoe ziet de ander mij? Waarom? Hoe zie ik de ander? Waarom?

Personen Actie: Niet alleen luisteren naar wat iemand zegt, maar ook stilstaan bij en bespreekbaar maken van visie op elkaar

TOPOI Model: Organisatie Structuur, cultuur, taken en verantwoordelijkheden, organisatie moeten helder zijn. Doel en verwachtingen van het gesprek moeten helder zijn.

TOPOI Model: Inzet en Invloed Elk mens streeft naar erkenning van zijn inzet en bevestiging van zijn invloed. Actie: erkennen van inzet: ik zie dat je je goed hebt voorbereid dat waardeer ik heel erg Erkennen van invloed: ik ben blij met je toelichting, hiermee kan ik dingen ook op een andere manier gaan bekijken

Interculturele communicatie Acculturatie: een veranderingsproces dat ontstaat wanneer twee autonome culturen langdurig en in direct contact met elkaar zijn. Assimilatie: eigen cultuur opgeven, nieuwe omarmen Separatie: terugtrekken in je eigen cultuur, verwerpen nieuwe cultuur. Marginalisatie: afzetten nieuwe cultuur, contact verliezen eigen cultuur. Integratie: Identiteit ontwikkelen uit combinatie. Culturele empathie: Het vermogen om empathie te tonen met de gevoelens, gedachten en gedragingen van individuen met een andere culturele achtergrond, Dit kan voor een deel aangeleerd worden. Monisme: 1 cultuur overheerst Universalisme: meerdere culturen overheersen Relativisme: Pluralisme: Etnocentrisme: Het oordelen over andere culturen vanuit eigen culturele norm Exclusief denken: groepsdenken, iemand opsluiten in zijn cultuur wij/zij Inclusief denken: samen, iemand zijn cultur laten en streven naar saamhorigheid Erkende gelijkheid:verbinden binnen een context..vb. klas Erkende diversiteit:erkennen van verscheidenheid op basis van talent, behoeftes etc

Algemene systeem- en communicatietheorie: Communicatie persoon is slechts te begrijpen door met alle sociale systemen, waartoe deze persoon, behoort rekening te houden. Etniciteit, religie en nationaliteit zijn slecht 3 mogelijk sociale identiteiten. Interpersoonlijke communicatie: Uitwisseling van visie van en omtrent personen en onderhandeling over de zinvolheid of de mogelijke betekenis van deze visies. Deze uitwisseling is een interpersoonlijk gebeuren ingebed in een ruimere gemeenschapsdialoog binnen de samenleving. Circulair: Je beschrijft actueel gedrag zoals het ervaren wordt en ook het gedrag van de omgeving. Sociale representaties: vanzelfsprekendheden die gedeeld en gecreëerd worden met andere mensen.  dynamisch en veranderen voortdurend  ontstaan in een brede sociale dialoog binnen groepen in de samenleving TOPOI: Taal, Ordening, Personen, Organisatie en Inzet. Interpunctie: In een gedeelde realiteit nemen mensen een ander standpunt in. Ze zien vanuit hun standpunt oorzaak- gevolgrelaties. Interactiepatronen: Symmetrische interactiepatronen: Gelijke posities innemen Complementaire interactiepatronen: Aanvullende posities innemen Parallelle interactiepatronen:Afwisselend symmetrisch en complementair Taal: Digitale en Analoge taal Ordening: Interpunctie, Inhoudsaspect Personen: Betrekkingsaspect, Symmetrische/Complementaire comm. Organisatie: Organisatorische factoren Inzet:Je kan niet niet communiceren

Inhoudsniveau: mededelend informatief Betrekkingsniveau: persoonlijke beïnvloeding Recursiviteit: Mededelingen aan elkaar>commentaar op elkaar als persoon>mededeling aan elkaar>enz. Interpersoonlijke perspectieven: Zienswijze op zichzelf en op de ander Rechtstreeks, uitspraken over hoe de persoon: Zichzelf ziet, De ander ziet Niet rechstreeks Hoe denkt de ander over mij, Hoe denkt de ander over zichzelf, Hoe de ander denkt dat hij denkt over zichzelf, Hoe de ander denkt dat hij de ander ziet, Anderen over hem denken Zelfpresentatie: Hoe wil je overkomen Monochrone: oftewel kloktijd Mensen die monochroon denken zijn meer taakgericht dan betrekkingsgericht tijd is geld Polychrone tijd: oftewel meerdere zaken tegelijkertijd Meer op betrekking, meer laidback tijd is goud

Surinaams bezoek Tijdens het bezoekuur in een ziekenhuis worden maximaal vier bezoekers per bed toegestaan. Een Surinaams-Creoolse vrouw krijgt er regelmatig meer dan vier. Het verplegend personeel laat dit aanvankelijk oogluikend toe. Eigenlijk weten ze niet goed raad met de situatie: ‘Zo doen ze nu eenmaal,’ zeggen ze, ‘het hoort kennelijk bij hun cultuur.’ Op een dag zijn er echter maar liefst negen bezoekers: dat is meer dan het dubbele van het toegestane aantal.

De hoofdverpleegkundige besluit nu dat dit niet kan. Ze gaat de kamer binnen en zegt: ‘Zokan het niet! Er zijn veel te veel bezoekers bij mevrouw! Er mogen maar vier mensen bij het bed! Er moeten vijf mensen mee naar buiten, dan kunnen jullie straks wisselen.’ Als hier niet onmiddellijk op gereageerd wordt, oefent zij enige verbale aandrang uit. Ze zegt onder andere: ‘Jullie moeten je net als alle anderen aan de regels houden! ’ Dit is reden voor een van de jongste bezoekers om nijdig op te merken: ‘Zeker omdat we zwart zijn he`, altijd worden we gediscrimineerd!’ De hoofdverpleegkundige is verbouwereerd en geïrriteerd tegelijkertijd. Maar in degegeven situatie weet ze zich geen houding te geven. Het was absoluut niet haar bedoeling om discriminerendover te komen, maar ze vond wel dat de regelsnageleefd moesten worden. De patiënten, die een goede verstandhouding met het verplegend personeel heeft, redt vervolgens de situatie door de jongen die de opmerking maakte, tot de orde te roepen en een aantal bezoekers zelf de gang op te sturen. De jongen die de opmerking maakte, blijkt haar kleinzoon te zijn. Aan het eind van het bezoekuur loopt hij naar de balie waar de hoofdverpleegkundige zit en biedt hij haar zijn excuses aan.

opdracht in 5 tallen topoi